ماهان تیموری

ماهان تیموری

ماهان تیموری

ماهان تیموری

حافظه مغز یادگیری بزرگترین ابزار آموزشی ما

حافظه مغز یادگیری ماست و ما به کمک آن اطلاعات را ثبت می کنیم. حافظه مغز یادگیری، یکی از توانایی های پیچیده ترین عضو بدن مان یعنی مغز است. سالیان زیادی است که دانشمندان در رابطه با این عضو تحقیق و مطالعه می کنند. نتایج بسیاری از این تحقیقات به دست آمده که نحوه ی عملکرد این عضو پیچیده را برای ما آشکار ساخته است. در این مطلب به شما راهکار هایی را می آموزیم که به کمکشان می توانید راحت تر بیاموزید. حافظه مغز

بهبود عملکرد حافظه در یادگیری مطالب

قدرت به خاطر سپردن

 

 

یکی از مهم ترین توانایی های مغز، قدرت به خاطر سپردن چیزهای گوناگون است. حافظه در هر فرد از سه بخش مختلف تشکیل می شود. رمزگردانی ، اندوزش و بازیابی. هر یک از این بخش ها عمل خاصی را انجام می دهند؛ رمزگردانی وظیفه ی آماده کردن اطلاعات برای ذخیره شدن را دارد. اندوزش اطلاعات رمز گردانی شده را ذخیره می کند و بازیابی وظیفه ی دوباره خوانده شدن و بیرون کشیدن اطلاعات ذخیره شده را دارد.

تکنیک های تقویت حافظه در مطالعه جهش در یادگیری با تقویت حافظه

 

حافظه مغز یادگیری بزرگترین ابزار آموزش ما

 

در مطالعه قبل از هرچیز یادتان باشد که حافظه حتی در بهترین شرایطش بدون ضعف و اشکال نیست و دانشجویانی که عادات نابخردانه ای چون کم خوابی، مصرف دارو و مرتب حاضر نشدن در کلاس را دارند، اگر می خواهند در امتحان عملکرد خوبی داشته باشند باید این عاداتشان را ترک کنند . اولین گام در بهبود عملکرد تحصیلی‌تان، اطمینان یافتن از پرداختن موثر اطلاعات است تا اطلاعات در حافظه بلند مدت اندوخته شود. اگرچه برخی اطلاعات به طور خودکار رمزگردانی می شوند ولی برای یادگرفتن دروس باید خیلی زحمت بکشید. اگر یادتان باشد گفتم که رمزگردانی مستلزم توجه کردن، پردازش اطلاعات در تسطیح مناسب و تصویرسازی ذهنی است.

چگونگی حفظ کردن مطالب با شناخت مغز حافظه مغز یادگیری

روش های تقویت حافظه مغز یادگیری

 

حافظه مغز یادگیری

مدیر و برنامه ریز زمان خوبی باشید

با مدیریت زمان و برنامه ریزی مناسب می توانید وقت مورد نیازتان برای خوب درس خواندن را تامین کنید. برای گرفتن نمرات بالا باید در ازای هر یک ساعت کلاس ، روزانه ۳ تا ۲ ساعت درس بخوانید. مثلاً اگر هفته ای ۱۵ ساعت کلاس دارید باید ۴۵ ۳۰ ساعت در هفته مطالعه غیررسمی داشته باشید.حافظه مغز یادگیری

تمام تمرکز خود را روی موضوع مورد نظر قرار دهید

 

 

وقتی عزم‌تان را جزم کردید که وقت لازم برای دروس‌تان را کنار بگذارید، نباید اجازه بدهید چیز دیگری تمرکز حواس شما را ازبین ببرد. اگر می خواهید چیزی را به یاد آورید نباید اجازه بدهید توجه‌تان تقسیم شود. ببینید چه قدر به مطالب توجه می کنید. اگر احساس کردید حواس تان جمع نیست یکی از راه های افزایش تمرکز استفاده از کلمه یا عبارتی مثل «تمرکز» یا «صفر» است که سطح توجه تان را افزایش می دهید.حافظه مغز یادگیری

مطالب را طوطی وار حفظ نکنید بلکه آن ها را بفهمید

اگر مطالب را بفهمید و آن ها را طوطی وار مرور و حفظ نکنید، احتمال این که آن ها را در بلندمدت به یاد آورید بیشتر خواهد شد. مرور برای جاگرفتن اطلاعات در حافظه کوتاه مدت خوب است ولی وقتی به رمزگردانی، اندوزش و بازیابی اطلاعات در حافظه بلند مدت نیاز دارید، خیلی موثر نیست. پس سعی کنید تا حد امکان اطلاعات را بفهمید و آن ها را معنا و بسط دهید و شخصی کنید. یکی از فنونی که شما را از فهمیدن مطالب مطمئن می کند، بازبینی شناختی است که میزان پیشرفتتان در مطالعه یا درس خواندن را نشان می دهد. مثلاً برای مطمئن شدن از این که مطالب را فهمیده اید، خلاصه ای از مطالب خوانده شده تهیه کنید و قسمت هایی را که هنوز مبهم هستند، دوباره بخوانید.حافظه مغز یادگیری

دانستنی های جالب از حافظه راهکارهای بهبود عملکرد حافظه در یادگیری؛

از خودتان سوال کنید

 

 

راهبرد سوال از خود به شما کمک می کند مطالب را بهتر به یاد آورید. لابه لای درس خواندنتان، لحظاتی توقف کنید و از خودتان چنین سوالاتی بپرسید: «معنای چیزهایی که خواندم چیست؟»، «چه اهمیتی دارند؟» و «مصداق مفهومی که خواندم چیست؟» وقتی با طرح سوالاتی از این قبیل، به مطالبی که خوانده اید یا کارهای کلاسی‌تان صورت عینی و ملموس بخشیدید، تعداد تداعی های اطلاعاتی را که بعداً می خواهید بازیابی کنید، بالا می برید.

همه چیز درمورد حافظه

یادداشت های خوبی بردارید

یکی از روش های تقویت حافظه یادداشت برداری خوب در جریان گوش دادن به صحبت های استاد یا خواندن کتاب درسی است. ولی هر چیزی را یادداشت نکنید؛ این کار تمرکز ذهن شما را مختل می کند و نمی گذارد از منظور استاد یا کتاب درسی تصویر کاملی در ذهن تان ترسیم کنید.

راهبردهای یادداشت برداری خوب

خلاصه بندی

بعد از چند دقیقه گوش کردن یا کتاب خواندن، نکات اصلی را یادداشت کنید. دوباره چند دقیقه به صحبت های استادتان گوش بدهید و کتاب بخوانید، بعد نکات اصلی دیگر را یادداشت کنید.    

تعیین رئوس مطالب

 

 

رئوس مطالب صحبت های استادتان را مشخص کنید. برای این کار سلسله مراتبی تهیه کنید که رابطه ایده ها و اختصاصی یا عمومی بودن آن ها را نشان می دهد. بعد از این که سلسله مراتب فصول کتاب درسی تان را تهیه کردید، عناوین اصلی را با مثلاً حرف «الف»، عناوین فرعی را با حرف «ب» و عناوین فرعی تر را با حرف «ج» مشخص کنید.

نقشه های مفهومی

اگر رئوس مطالب نظر شما را جلب نکرد از صحبت های استاد یا کتابتان نقشه های مفهومی تهیه کنید. نقشه های مفهومی شبیه رئوس مطالب هستند، فقط اطلاعات را به صورت نمودار یا نقشه نشان می دهند.

روش کورنل

از سمت راست صفحه کاغذ، خطی که یک چهارم تا یک سوم صفحه را جدا می کند به سمت پایین صفحه بکشید و صفحه را به دو قسمت تقسیم کنید یادداشت های تان را روی دو سوم تا سه چهارم صفحه باقی مانده در سمت چپ صفحه ثبت کنید وقتی مشغول مرور یادداشت‌هایتان هستید می توانید نظرات‌تان را در سمت راست بنویسید طوری که یک ارتباط موثر بین آن ها وجود داشته باشد به این ترتیب یادداشت های شما شخصی تر و بازیابی آن ها آسان تر می شود.

مرور یادداشت ها

 

 

عادت کنید هر از گاهی یادداشت های تان را مرور کنید و خواندن آن ها را به شب امتحان موکول نکنید. در صورت امکان، بلافاصله پس از هر آموزش یا مطالعه هر بخش، دقایقی را صرف مرور یادداشت های تان کنید. به این ترتیب می توانید اطلاعاتی را که از دست داده اید ولی هنوز در حافظه تان هستند، بیابید. این راهبرد، یادگیری شما را تثبیت می کند.

نتیجه گیری

یکی از ارکان مهم مغز قدرت ثبت اطلاعات است که از سه بخش تشکیل شده است. ۱-رمز گردانی ۲-اندوزش ۳-بازیابی. با یک پردازش خوب اطلاعات می توان آن را به حافظه ی بلند مدت سپرد. داروی تقویت حافظه یک خلاصه نویسی مناسب و تصویرسازی ذهنی است. در خلاصه نویسی از ایده های خلاقانه استفاده کنید. هرچه نوشته ها شخصی تر و نزدیک تر به زبان خودتان باشد، بازیابی اطلاعات آسان تر خواهد بود. روش صحیح مطالعه مرور مطالب بلافاصله بعد از تدریس است، این بهترین زمان است.

تسلط بر پراکندگی ذهن

یکی از ویژگی های قرن حاضر، کثرت، پیچیدگی و تنوع روز افزون عوامل و پدیده های زندگی است. این امر، به طور مستقیم و غیر مستقیم، بر شرایط روانی انسان اثر می گذارد. محرک های تأثیرگذار و تسلط بر پراکندگی ذهن و روان انسان، او را به پاسخ دادن و عکس العمل نشان دادن وادار می کند. طبیعی است که هر چه محرک ها بیشتر باشد، میزان پاسخ ها و عکس العمل های بیشتری را طلب می کند و برای ارائه پاسخ بیشتر و عکس العمل نشان دادن، ذهن فرد، به فعالیت بیشتری نیازمند است.تسلط بر پر

ارامش ذهن اشنایی با تمرکز ذهن تاثیر تمرکز بر ذهن تسلط بر پراکندگی ذهن

قوای ذهنی و فکری

در نتیجه، انسان مجبور می شود قوای ذهنی و فکری و فن بیان خود را به مسائل گوناگون و متنوع تر و گسترده تری اختصاص دهد و بیشتر از گذشته، تلاش ذهنی داشته باشد. در واقع، این ویژگی، انسان را از جنبه ذهنی و فکری، بیشتر درگیر کرده است و ذهن او را به تفرقه و آشفتگی فکری سوق می دهد و می توان گفت که ارمغان قرن حاضر، آن است که انسان به مرور زمان، تمرکز فکر و اندیشه خود را از دست می دهد و به سوی تفرقه فکر روی می آورد. زندگی جدید و صنعتی، تنوع گراست و تنوع گرایی از جنبه فکری و ذهنی با «تمرکز گرایی» در تقابل قرار می گیرد.

تمرکز بر خوب شنیدن تمرکز ذهن تمرین برای تمرکز ذه نچگونگی تسلط بر ذهن

تنوع در زندگی

 

 

 

به عبارت ساده تر، بشر عصر جدید، برای تنوع زندگی اش، بهای زیادی پرداخت کرده است که یکی از آنها، تمرکز فکر و اندیشه اوست. بدون شک، تمرکز فکر، از لوازم قطعی و ضروری هر کاری، به خصوص دانش افزایی و رشد و کمال علمی است. با تمرکز است که می توان قدرت فوق العاده ای را که در جهات مختلف پراکنده ساخت.

چگونگی تسلط بر ذهن؛ ذهن برتر رهایی از اشغال های ذهنی

مثال جالب

به این مثال توجه کنید: زمانی که برگ درخت یا ورق کاغذی را در آفتاب گرم تابستان قرار می‌دهیم؛ پس از اندکی، سطح و رویه آن گرم می شود، به گونه ای که گرمای آن، برای ما قابل لمس است و بیش از این، چیزی اتفاق نمی افتد، اما چنانچه یک عدسی یا ذره بینی را وارد صحنه نموده، نور خورشید را پس از عبور از آن، بر سطح برگ یا کاغذ بتابانیم، لکه نیرومند و درخشنده ای بر آن ایجاد می شود و پس از لحظاتی، شاهد سوختن آن خواهیم بود. در این دو حالت، تنها تفاوت موجود، عامل عدسی یا ذره بین است که توانست اشعه پراکنده خورشید را با ایجاد همگرایی، تمرکز نموده، لکه ای نورانی، کوچک، ولی سوزاننده ایجاد کند که موجب سوختن برگ یا ورق کاغذ می گردد.

تمرکز فکر

از شدت و میزان اهمیت مسئله و اهتمام زیادی که فرد به موضوع دارد، می توان به عنوان نشانه هایی نام برد که در بحث تمرکز فکر، مطرح می باشند. ارشمیدس به همین دلیل بود که به کشف خود درباره، یکی از قوانین طبیعت رسید و حتی گفته اند که چنان غرق در افکار خود بود که متوجه تسلط رومیان بر منطقه «سیراکوز» نگردید. شاید برای ما نیز باور کردنی نباشد که فردی به خاطر شدت و توجه عمیق و تمرکز زیاد بر مسئله ای، تحمل فشار جسمانی او چنان بالا رود که نتواند در زمانی دیگر و در شرایط عادی، آن درد و رنج را تحمل کند. حتماً جریان بیرون آوردن تیر از پای مبارک امیرمؤمنان علی السلام را شنیده اید یا خوانده اید که در اوج ارتباط با معبود خود و در حالت شدت توجه به خدای متعال، این عمل ممکن شد. این حالت، حکایت از شدت تمرکز فکر و حضور قلب در نماز می کند.

رهایی از درگیری ذهنی  شلماسی عبور از چالش های ذهنی غلبه بر تعدد افکار

زمینه سازهای تمرکز فکر

 

 

لازمه تمرکز فکر، یکی انتخاب یک فکر از میان افکار گوناگون و دیگری تداوم و استمرار همان فکر، برای مدت دل خواه و مطلوب است. برای چنین امری، هم نیازمند عوامل درونی هستیم و هم عوامل بیرونی ضرورت دارد؛ یعنی هم از درون باید خود انگیختگی وجود داشته باشد و هم از بیرون، محرک های محیطی، زمینه ساز تمرکز فکر شود. تمرکز فکر، یک امر و پدیده اکتسابی است که با اختیار و تلاش فرد حاصل می شود و نه امری غیر اختیاری و خود به خودی. بنابراین، باید به دنبال شناخت دقیق تر آن و روش های پیدایش و تقویت آن بود تا به نتایج ارزشمند آن، در هر زمینه ای که مطلوب فرد است، دست یافت. بر همین اساس، مناسب است که ابتدا تعریفی از آن ارائه شود و بعد به روش ها و شیوه های تقویت تمرکز فکر پرداخته می شود. تسلط بر پراکندگی ذهن

فن تسلط بر افکار پمرتب کردن افکار مرتب کردن ذهنپ مغصومه تیمری

تمرکز فکر

برخی تمرکز فکر را این گونه تعریف کرده اند: متوجه ساختن و ثابت نگاه داشتن فکر، بر یک تصویر و یا مجموعه ای از اندیشه ها و افکار، برخی دیگر می گویند که تمرکز داشتن، یعنی به طور کامل، در زمان حاضر، در این جا و اکنون زیستن؛ نه این که ضمن انجام دادن کاری، به کار بعدی فکر کردن. شاید بتوان گفت که تمرکز فکر، یعنی مستقل از افکار دیگر و مستقل از انسان های دیگر و مستقل از زمان بودن. تسلط بر پراکندگی ذهن

 راهکارهای عملی تقویت تمرکز فکر،  کاهش و کنترل اشتغالات فکری و عملی

 

اشتغالات ذهنی

 

 

همان طور که در مقدمه بحث گذشت، روز به روز بر گستردگی و کثرت محدوده اشتغالات ذهنی و عملی ما در عصر حاضر افزوده می شود و به تدریج و با گذشت زمان، محرک های ذهنی، فکر و اندیشه انسان را به خود معطوف کرده، افزایش می یابند. از آن جا که توانایی پاسخ گویی فکری نامحدود است و از طرف دیگر بین محرک های ذهنی و اشتغالات ذهنی و عکس العمل های ما باید تناسب کافی وجود داشته باشد، انسان دچار فقدان تمرکز فکر شده، توان پاسخ گویی فکری و ذهنی متناسب با محرک های فراوان رو در روی وی کاهش می یابد و به پراکندگی فکری می انجامد. تسلط

دقت و تمرکز فکر

یکی از راه های مقابله با این مسئله، تقسیم کردن اشتغالات به دو مقوله ضروری و غیر ضروری یا دارای اولویت اول و دوم است تا انسان با یک برنامه ریزی حساب شده و دقیق، به آن چه اولویت بیشتری دارد، توجه نموده، دایره مشغولیات را فقط به همان مقوله اختصاص دهد و محدود کند و از صرف فکر و اندیشه خود در مسائل تفننی و روزمره دیگر که جنبه ثانوی دارد، خودداری کند. با این روش، می توان پراکندگی ذهنی را کاهش داد؛ زیرا هر اندازه تنوع و تعدد افکار بیشتر باشد، از تعمق، دقت و تمرکز فکر در آن باره کاسته می شود و هر قدر تعداد موضوع ها و مسائلی که به آنها می اندیشیم، کمتر و محدودتر باشد، بر عمق و غنای فکر در آن زمینه افزوده خواهد شد.

هدف گزاری ذهن

 

تمرین و تداوم

 

همان طور که بیان شد، تمرکز ذهن ، یک توانایی ذهنی و روحی است که جنبه اکتسابی دارد و در هر امر اکتسابی، تمرین و تکرار و استمرار بخشیدن به آن، شرط اساسی دست یابی به هدف است. برای تمرکز فکر نیز تمرین و ممارست، ضروری است. تمرین در این زمینه، این گونه است که باید در ابتدا کلمه دل خواهی مثلاً «دوستی» را در نظر گرفته و آن را روی یک برگه یادداشت بنویسید و با قرار دادن ساعتی در مقابل خود، به مدت یک دقیقه، سعی کنید فقط و فقط به این واژه بیندیشید و از نفوذ افکار نامربوط و مزاحم در حوزه فعالیت ذهن خود پرهیز کنید.

افکار اشتباه

 

 

با این حال، ممکن است ملاحظه کنید که تعدادی از این افکار مزاحم که اصطلاحاً به آنها پرش های فکری می گویند به نحوی وارد فضای ذهنتان شود. همین عمل را دو بار دیگر و هر بار، به مدت یک دقیقه، تکرار کنید. طبیعی است که ملاحظه خواهید کرد که در بار سوم، پرش های فکری کمتر شده، «تمرکز فکری» شما بیشتر می شود. در صورتی که به مدت چند هفته و هر روز فقط سه دقیقه، به این تمرین بپردازید، خواهید دید که پیشرفت قابل ملاحظه ای در تمرین فکرتان ایجاد شده است.

 

رهاسازی عضلانی

یکی از شیوه های مؤثر و عملی در تمرکز فکر، استفاده از فن رهاسازی عضلانی است. در این روش، فرد در محلی آرام و در صورت امکان، بر روی صندلی راحتی می نشیند و سعی می کند به تدریج عضلات بدن را از حالت انقباض به انبساط برساند؛ به این ترتیب که ابتدا از عضلات دست و انگشتان شروع کرده، آنها را ابتدا منقبض نموده، سپس شل و آزاد می کند و آن چنان در انبساط بخشیدن به آنها تلاش می کند که گویی آنها جزء بدن او نیستند و سنگینی ندارند. همین عمل را برای دست دیگر و پاها و قسمت های میانی بدن نیز انجام می دهد تا جایی که تمام عضلات بدن، به رهاسازی کامل برسد. در این صورت، متوجه روح و روان خود می شود.

بهترین لحظات برای ایجاد تمرکز و تقویت آن، زمانی است که فعالیت های قوای جسمی به حداقل برسند. در این صورت، فکر و اندیشه، مجال زیادی برای حداکثر فعالیت می یابد و به عبارت دیگر، با فراهم شدن زمینه آرمیدگی کامل به وسیله آرمیدگی جسمانی، «تمرکز فکر» نیز حاصل می شود.

 

 تنها بودن با خویشتن

هر از چند گاهی فرد باید بتواند با فراموش کردن مشکلات و دشواری های ناشی از زندگی اجتماعی، به خلوت با خویشتن بپردازد و رنج و درد برخاسته از ازدحام جمعیت های متراکم و هیاهوی زندگی ماشینی و صنعتی را در کنج خلوت با خویشتن، از یاد ببرد. برخی گفته اند که هر شب پس از اتمام فعالیت های روزانه و ارتباط با جهان اطراف و اشتغالات مختلف و متعدد در طول روز، دقایقی را به این امر اختصاص دهید و تنهایی و خلوت با خویشتن را تجربه کنید. این کار، علاوه بر تأثیر اخلاقی، تمرینی برای تمرکز فکر است.

لازم به ذکر است که در ابتدا، خلوت با خویشتن، با مقاومت درونی فرد مواجه می شود و برای رسیدن به مرحله ای که وی با اراده نیرومندی بتواند بر موانع غلبه کند، نیازمند تلاش بیشتری است؛ ولی اگر مقاومت کند، به مرور زمان، قادر به دست یابی به هدف مورد نظر خواهد شد.

 

تمرین تصویر ذهنی

 

 

نگه داشتن تصاویر ذهنی دل خواه، توانایی تمرکز را به نحو چشم گیری افزایش می دهد. امتیاز این روش، آن است که فرد در همه احوال می تواند به آن بپردازد و بدون هیچ گونه زمینه یا مقدماتی و در هر شرایط و موقعیتی، از این روش استفاده کند. کافی است فرد هر روز چند نوبت و به مدت چند دقیقه، به تصاویر دل خواه خود، تمرکز نماید تا اثرات آن را مشاهده و تجربه کند و به این صورت، تمرین تصویر ذهنی را به اجرا گذارد.

چشمان خود را ببندید و در ذهن خود کاملاً احیا و بازسازی کنید. ابتدا آن را کلی تر ببینید و سپس وارد جزئیات شوید؛ تمام اجزای آن را ببینید و به تدریج و با تمرینات مکرر، تصویر را واضح تر نمایید. وضوح را به درجه ای برسانید که تصویر ذهن، همچون منظره ای طبیعی زنده، به نظر برسد. تسلط بر پراکندگی ذهن

 

خوب شنیدن

اریک فروم، رابطه خوب شنیدن و تمرکز فکر را این گونه بیان می دارد: «اساس تمرکز حواس، در مناسبات افراد، این است که شخص بتواند به سخنان دیگران گوش بدهد. بیشتر مردم به دیگران گوش می دهند، حتی آنها را نصیحت می کنند، بدون این که واقعاً به آنها گوش داده باشند. آنان نه سخنان دیگران را جدی می انگارند و نه جواب خود را. به طور کلی، گفت وگو، آنها را خسته می کند. آنان گرفتار این پندارند که اگر با تمرکز کامل گوش دهند، به مراتب بیشتر خسته می شوند و حال آن که عکس این درست است. هر نوع فعالیتی که با تمرکز انجام شود، انسان را بیدارتر می کند».

 

توانایی تمرکز بر سخنان

خوب شنیدن و خوب گوش دادن به سخنان دیگران، توانایی تمرکز بر سخنان و گفته های دیگران را فراهم می کند و زمینه تمرکز بر امور دیگر را نیز فراهم می کند. در واقع، تمرکز در شنیدن، تمرین و ممارستی است در یکی از حواس چندگانه انسان که با سرایت دادن به دیگر حواس و کنترل آنها و متمرکز شدن بر موضوع و مسئله ای خاص، به تقویت تمرکز فکر می انجامد. به عبارت دیگر، تمرین و تمرکز در حواس ظاهری، زمینه ساز تمرکز در فکر و اندیشه است. برخی، تمرینات شنیداری مختلفی را پیشنهاد می کنند؛ مثلاً می گویند: چشمان خود را ببندید و به صدای تیک تاک ساعت گوش دهید و به مدت سه دقیقه، تمام توجه خود را فقط به صدای تیک تاک ساعت معطوف کرده، به هیچ چیز دیگر توجه نکنید و گوش خود را به صدای آن متمرکز کنید. تسلط بر پراکندگی ذهن

 

 نماز و عبادت تجلی تمرکز

 

 

نماز، موقعیتی را فراهم می کند که فرد می تواند در پرتو آن، ذرات پراکنده فکر را پیرامون محور یاد خدا، وحدت و تمرکز بخشد؛ زیرا در نماز، پیوسته اندیشه انسان متوجه خداست. وقتی آدمی برای دست یابی به تمرکز فکر در نماز، به محل سجده اش چشم بدوزد، از نگاه به اطراف باز می ماند و در نتیجه، افکارش در فضای مشخص و محدود عبادی نماز، به حرکت در می آید و در صورتی که مقدمات و اجزای نماز را با آمادگی به جای آورد، دوام بر تمرکز فکر در نماز خواهد داشت.

اگر لحظاتی قبل از شروع نماز، بنشیند و بیندیشد که می خواهد در محضر چه بزرگی حاضر شود، بر کیفیت تمرکزش خواهد افزود و اینها همه زمانی حاصل می آید که نماز، نزد انسان، بزرگ و عظیم تلقی شود و در این صورت، تمرکزی که به کمک و برکت نماز حاصل می آید، همچون نیرویی فراگیر و گسترده، به همه جوانب و زوایای زندگی رسوخ نموده، آدمی، برکات را در خویشتن و زندگی اش مشاهده می کند. بدون شک، نماز و عبادت، آشفتگی و پراکندگی فکری را به کلی می شوید و آرامش فکری و روحی شگفت انگیزی به انسان می بخشد.

نتیجه گیری

اگر افراد عابد را مورد توجه قرار دهید، همه دارای تمرکز فکر فوق العاده و آرامش روحی شگرفی هستند. کمتر کسی است که با تأثیر تسبیح گفتن، ناآشنا باشد. از زمان های قدیم تا کنون و در بین افراد قدیمی معروف است که تسبیح، راه اساسی مبارزه با پراکندگی فکر و اندیشه است. اگر هر روز صبح، در هوای آزاد و خلوت صبحگاهی، تسبیحی به دست گرفته، ذکر تسبیحات اربعه سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله، الله اکبر را تکرار کنید و با حضور ذهن و حضور قلب و با آرامش مناسب، هر روز به این کار بپردازید، مطمئناً به مرور زمان و به تدریج به تمرکز و نظم فکری دست خواهید یافت.

 

چگونه زندگیمان را شفا دهیم؟

چگونه زندگیمان را شفا دهیم؟ در این مطلب قصد داریم برخی از دیدگاه های یکی از بزرگترین نویسنده های دنیا در زمینه ی رشد شخصی و خود آگاهی را برای شما شرح دهیم. شاکتی گواین نویسنده ای که کتاب های او بیش از ۶ میلیون نسخه به فروش رسیده است و همچنین به ۳۰ زبان مختلف ترجمه شده است. در طی بیست سال آموزش، شاکتی کلاس های بین المللی برگزار کرده و صدها راه منحصربه فرد برای رشد بیشتر، خودآگاهی تعادل و تکامل بشر در تمام جنبه های زندگی ارائه نموده است.

ارتباط معنوی استفاده از قدرت تجسم بایک بهمن خواه تجسم خلاق

 

زندگی شاکتی گواین چگون

 

زندگیمان را شفا دهیم؟

شاکتی تنها فرزند خانواده بود و در یک محیط کاملاً فرهنگی رشد کرد. پدر و مادر او، هر دو ملحد بودند. مادرش طبق سیستم اعتقادی خود،بیان می کرد: در دنیا هیچ محدودیتی وجود ندارد و برای هیچ کاری هیچ مانعی نیست مگر محدودیت هایی که ما خود برای خود به وجود می آوریم و هیچ غیرممکنی وجود ندارد. این مسئله باعث شد تا نگرشی در ذهن شاکتی به وجود بیاید و شک هایی را در دل او ایجاد کند. بنابراین شاکتی تصمیم گرفت تا خودش تجربه کند و راهش را انتخاب نماید. برای مدتی همه چیز خوب پیش می رفت تا اینکه شاکتی با یک شکست عاطفی روبه رو شد و بر اثر این مسئله وارد یک بحران هویت شناسی و هستی شناسی شد.

چطور می توانم به خودم و احساس درونم اعتماد کنم؟ “چگونه زندگیمان را شفا دهیم؟

مطالعات گواین چگون

 

او با خود فکر کرد واقعاً همه این اتفاقات برای چیست؟ علت آن را در کجا باید جست وجو کرد؟ و به این ترتیب اولین گام او در جاده دور و دراز خودشناسی با هدف پیدا کردن مقصد واقعی زندگی برداشته شد. شاکتی بیان می کند: من در زمینه روانشناسی مطالعات بسیاری کردم و به این نتیجه رسیدم که ما نه تنها باید به پرورش نیروهای ذهنی‌مان بپردازیم، بلکه لازم است تا به جسممان هم اجازه ابراز وجود و پرورش بدهیم تا خود را آشکار کند. و این چنین بود که شاکتی رقص را آغاز کرد. قدم بعدی شاکتی وقتی برداشته شد که به هند مسافرت کرد، جایی که فرهنگ و عقاید و مذهب آن بر شاکتی تأثیر عمیقی گذاشت و او را با باورهای جدیدی مواجه کرد.

چهار بعد هستی و وجودی حخسین غباس منش خلاقیت

وابستگی مادی

 

 

بر اثر تمام این وقایع او وابستگی هایش را به مادیات از دست داد. او می گوید: ”از تمام دارایی و وابستگی های مادی ام صرف نظر کردم و تنها به اندازه ای که در کوله پشتی برزنتی ام جا بگیرد و واقعاً احتیاج داشتم، پول برداشتم. او ادامه می دهد: دیگر به چیزی احتیاج نداشتیم، من به این باور رسیدم که در طول راه، آنچه را که واقعاً به آن احتیاج داشته باشیم، در اختیارم قرار خواهد گرفت و هیچ منطقی در جمع آوری چیزهایی که شاید بعدها یک روز به دردم بخورد نیست. و از اینجا بود که نام شاکتی (جنبه مؤنث خدای هندوها ”شیوا“) را برای خود برگزید. شاکتی ادامه داد: ”چندین سال پیش تصمیم گرفتم کتابی درباره تجربیات زندگی ام بنویسم.

داشتن رابطه خوب عاطفی شاکتی کیست؟ شاکتی گواینشک و تردید

”اعتیاد به کار“

 

 

در اول راه در مورد قابلیت هایم تردید داشتم و برای مدتی هیچ کاری نمی کردم و فقط ذهنم مشغول و نگران بود. اما در همان دوران فردی بود که با او زندگی می کردم؛ او انسان بسیار خلاقی بود. همان کسی بود که به من الهام می داد و تشویقم می کرد که افکار بی اهمیت را رها کنم و دست به عمل بزنم، من هم همین کار را کردم و این چنین بود که کتاب ”تجسم خلاق“ خلق شد. طبق گفته شاکتی او مدتی ”اعتیاد به کار“ داشت. او می گوید: وقتی ما به خودمان اجازه می دهیم که تحت نفوذ دیگران قرار بگیریم و تأیید طلب باشیم، سعی می کنیم تا تمام مسئولیت ها را تنهایی به دوش بکشیم تا مورد محبت و پذیرش دیگران قرار بگیریم و باور کنیم که برای مورد قبول واقع شدن، دائم باید کار کنیم تا خودمان را نشان بدهیم،  در اینجاست که ارتباطمان را با بخش الهام بخش و حس درونی و شهودی‌مان از دست می دهیم.

شناسایی بخش های وجودی عغلی رصاییان عقاید و باور قدرت تجسم

کودک درونمان

ما باید با کودک درونمان ارتباط برقرار کنیم، الهام بخش و مربی درونی‌مان همان استادی که بر سر دوراهی ها به شما می گوید که کدام راه را انتخاب کنید و شما می دانید که راه درست را انتخاب کرده اید چرا که احساس زنده بودن و شور و شوقی وجودتان را فرا می گیرد. برای پروش حس شهودتیان سعی کنید ابتدا از سؤالات ساده تر شروع کنید، به عنوان مثال: آیا به این میهمانی بروم یا نه؟ حالا ببینید کدام حالت به شما حس بهترین می دهد بعد به حس درونتان اعتماد کنید و اعتماد به نفس داشته باشید و به همان عمل کنید، با اعتماد کامل. گوئی هیچ تردیدی در ذهنتان وجود ندارد. 

احساس های ما

 

 

آنچه من حقیقتاً بیان می کنم این است که خودمان را رها سازیم تا احساس و شهودمان ما را راهنمایی کنند و از این راهنمایان، بی درنگ و بدون ترس، پیروی کنیم. شاکتی ادامه می دهد: هیچ چیز از قبل تعیین شده نیست، همه چیز از یک روند خلاقانه پیروی می کند و در این زمینه تجسم خلاق و عبارات تأکیدی، عواملی هستند که بسیار مؤثرند. در حال حاضر شفای خودمان مهم ترین چیزی است که باید به آن اهمیت بدهیم، چرا که جهان یکپارچه است و شفا ما بر کل مجموعه اثر می گذارد. وقتی ما تغییر می‌کنیم در واقع دنیای اطراف ما نیز تغییر می کند و کره زمین در معرض یک تغییر عالی به گردش درمی آید و این به سرعت اتفاق می افتد.

مهمترین درسی که در قرن حاضر لازم است فرا بگیریم نگرش شما نسبت به خودتان

ارزش ها و الگوها

ارزش ها و الگوهای قدیمی بیش از این نمی‌توانند ادامه پیدا کنند. ما باید خودمان را شفا دهیم و راه مخصوص به خودمان را پیدا کنیم. ما باید پیشامدهای آینده‌مان را خودمان طراحی کنیم. در این راه شجاعانه گام برداریم و موانع را کنار بزنیم و در این زمینه تنها زمانی موفق می شویم که سایه های درونمان و بخش های تاریک وجودمان را شناسایی کنیم: ترس ها، الگوهای منفی ذهنی و افکار و احساسات سرکوب شده. با شناسایی این بخش وجودیمان می توانیم تمام آنها را به قسمت روشن درونمان تبدیل کنیم. شاکتی اضافه می کند: اصل و مبنای تجسم خلاق، بر پایه این است که به خودت این امکان را بدهی که حقایق و خواسته هایی را که در درونت هست و مایلی به آنها وجود خارجی بدهی تجربه کنی.

وقوع پیوستن یک آرزو

 

 

به عبارت دیگر، به خودتان امکان یک تجربه درونی، راجع به تحقق رسیدن آنچه هدف قرار داده اید یا به وقوع پیوستن یک آرزو را بدهید. چشمانتان را ببندید، در حالت آرامش فرو بروید و به چیزی که واقعاً خواستار آن هستید فکر کنید و آن را طوری تصور کنید که گوئی پیشاپیش رخ داده است. وقتی ما این امکان را به خود می دهیم که آرزوهایمان را پیشاپیش تحقق یافته تجسم کنیم، یک نیروی فوق العاده قدرتمند در جهت حمایت از تحقق آن آرزو به وجود می آوریم. به نظر می رسد با این کار کمک می کنیم تا درها به رویمان گشوده شوند و همه موارد لازم، در جهت تحقق بخشیدن به خواسته مان مستقیماً به سوی ما روانه می شوند.

 

آیا مایلید یک رابطه عاطفی خوب داشته باشید؟

پس آن رابطه را تجسم کنید، عبارت تأکیدی مربوط به آن را یادداشت کنید و تکرار کنید و تمام جزئیاتی را که مایلید در زندگی عاطفی‌تان داشته باشید، مشخص کنید. ممکن است مایل باشید آپارتمان جدیدی را داشته باشید، پس آپارتمان ایده آلتان را تجسم کنید. بعد از تجسم رهایش کنید و دوباره بعد تجسمش کنید. سرانجام اتفاق خواهد افتاد به شرطی که: هدفتان کاملاً واضح و مشخص باشد. اغلب ما، قدرت تجسم خوبی داریم اما اغلب به طور ناخودآگاه از این فرآیند، در جهت منفی استفاده می کنیم. به طور مثال راجع به چیزهائی که دوست نداریم اتفاق بیفتد بیشتر فکر می کنیم و عبارتمان را در این زمینه به کار می بریم، اما این طور که پیداست این افکار ناخودآگاه به وقوع می پیوندند. مثلاً می گوئیم: امیدوارم اتفاق بدی نیفتد.

تجسم افکار

 

جریان از این قرار است که این افکار را ما فوراً در ذهنمان مجسم می کنیم و ذهن ما ناخودآگاه در جهت تحقق بخشیدن به آن چیزی که نمی خواهیم، گام برمی دارد. همان طور، که قبلاً هم اشاره کردم خیلی از افراد هستند که مایلند یک شریک زندگی مناسب داشته باشند اما در عمق درونشان ”از عاشق شدن و از دست دادن می ترسند“ بنابراین نمی خواهند وارد یک رابطه جدی شوند و در این مواقع است که تجسمشان با اشکال روبرو می شود چرا که، ”در عمق درونشان یک پیام مخفی و سرکوب شده وجود دارد که با هدفی که بیان می کنند مغایرت داشته و در واقع گیج می شوند“. او ادامه می دهد: همه چیز انرژی است. هر چیزی چیز دیگر را تحت تأثیر قرار می دهد. در واقع ما انعکاس خود درونی مان را، در هر چیز و هر کس مشاهده می کنیم.

 

ابعاد وجودمان

کلید اصلی و مهمترین درسی که در قرن حاضر لازم است فرا بگیریم این است که تمام جنبه های وجودیمان را تلفیق سازیم و هماهنگ کنیم. بسیاری از ما، تنها روی یکی از چهار سطح وجودمان تمرکز می کنیم. با رشد و آگاهی معنوی و ذهنی یا شفا بخشی عاطفی یا بر روی سطح فیزیکی وجودمان. اما اگر تمام ابعاد وجودمان را رشد ندهیم و آن‌ها را با هم متعادل نسازیم، دیر یا زود احساس عدم توازن می کنیم و این باعث می شود تا در زندگی مان نیز احساس عدم تعادل و ناراحتی داشته باشیم. این موضوع حتی بر کل کائنات نیز تأثیر می گذارد چرا که جهان ما، بازتاب آن چیزی است که در وجود تک تک ما است. وقتی ما در حالت عدم تعادل هستیم، جهان ما نیز خارج از تعادل است. مهمترین وظیفه ما در حال حاضر این است که در جهت رشد تمام ابعاد وجودمان گام برداریم و این اساسی ترین عاملی است که برای دنیای ما تعادل را به ارمغان می آورد.

 

بعد معنوی

 

بعد معنوی ما در واقع پایه وجودی ماست، تمام ما یکی هستیم. همه ما با یک ارتباط معنوی پا به این دنیا گذاشته ایم، اما در طی جریان رشدمان، کم کم از آن بعد ما کاسته می شود و احساس جدایی می‌کنیم. و حس تهی بودن وجودمان را فرا می گیرد. اما با تمریناتی مثل: مدیتیشن و مراقبه، نقاشی کردن، گوش دادن به موسیقی یا نواختن موسیقی و آهنگسازی کردن و پیاده روی می توانیم راه بازگشتمان را پیدا کنیم.

 

بعد ذهنی

 

 

سطح ذهنی ما، همان بخش متفکر و اندیشمند و همان بخش منطقی و استدلال‌گر ماست. برای شفای بعد ذهنی وجودمان، ما باید نسبت به افکار و الگوهای ذهنی مان آگاهی و شناخت پیدا کنیم تا بتوانیم مذاکره بهتری داشته باشیم.

 

بعد عاطفی

 

در سطح عاطفی وجودمان ما باید با عواطف و احساساتمان در تماس باشیم و آنها را رها سازیم. چیزی به نام احساس منفی وجود ندارد. ما آنها را منفی می نامیم چون آنها را نمی فهمیم و در نتیجه از آنها می ترسیم. اما همین احساسات را ما باید بپذیریم و تأیید کنیم و بعد در جهت شفای آنها اقدام کنیم؟

بعد فیزیکی

 

جنبه های معنوی، و ذهنی و عاطفی وجودمان همه در جسم ما جای دارند و وقتی در جهت شفای این سه بعد وجودی مان گام برمی داریم، نتیجه آن در سلامت جسممان نیز نمود پیدا می کند. از طرفی وقتی شما بدنتان را نادیده بگیرید، بدن با علائمی به شما هشدار می دهد و شما را نسبت به خود آگاه می کند. در اصل شفای جسم ما، وقتی حاصل می شود که بیاموزیم جسممان را احساس کنیم، به آن گوش بسپاریم و اعتماد کنیم.

نتیجه گیری

شاکتی اشاره می کند: گاهی اوقات ما با دردها و ناراحتی هایمان مواجه می شویم، در این زمان باید با آنها رودررو شویم و دست و پنجه نرم کنیم،باید احساسشان کنیم: تأییدشان کنیم و در جهت برقرار کردن تعادل بین نیازها و احتیاجاتمان اقدام کنیم. گاهی اوقات در این زمینه ما احتیاج به کمک و راهنمایی داریم و در این راه کمک گرفتن از یک دوست با استفاده از یکی از روش های درمانی برای تسکین غم و اندوه می تواند بسیار مفید باشد. در مرحله بعدی او به چهار بعد هستی و وجودی ما اشاره می کند. حیات انسان بر پایه چهار سطح معنوی، ذهنی، عاطفی و فیزیکی بنا شده است و در جهت رشد و تکامل خود، ما باید این چهار بعد وجودمان را شفا بخشیم و هیچ بعدی بر بعد دیگر ارجحیت ندارد و باید بین این سطح وجودی، تعادل برقرار باشد.

بازاریابی با سایت راهی به سوی قله ثروت

در این مقاله قصد داریم تا به شما بگوییم بازاریابی با سایت چگونه می تواند وسیله ای برای تبلیغات کسب و کار شما باشد و بازاریابی با سایت باید چه ویژگی هایی داشته باشد. قرن ۲۱ است و همه چیز شکل و شمایل دیگری دارد. از وسایل ساده مربوط به خانه بگیرید تا ماشین آلات پیچیده صنعتی. هر روز ابزار آلاتی با تکنولوژی جدید ساخته می شود و کسی نمی تواند جلوی این پیشرفت را بگیرد. حدود ۵۰ سال پیش که خبری از اینترنت نبود افراد به مجلات و روزنامه ها برای بدست آوردن اطلاعات مورد نیازشان روی می آوردند. از این طریق از اخبار محلی و دنیا مطلع می شدند اما امروز با پیشرفت علم و تکنولوژی و همچنین پیشرفت دنیای ارتباطات همه چیز جای خود را به بهتر از خود داده است.

تبلیغات محیطی

 

درست است که هنوز روزنامه و مجلات و تبلیغات محیطی و از این قبیل رسانه ها به شکل قدیمی خود وجود دارند ولی در کنار آن ، نوع پیشرفته آن نیز قرار گرفته است. در گذشته در گوشه و کنار شهر ، دیوارهایی مخصوص تبلیغات وجود داشت که تبلیغات را بر روی آن می چسباندند ولی حالا چی؟ همان دیوارها پیشرفته شده و نه فقط تبلیغات بلکه هر چیزی را می توان بر روی آن قرار داد و اطلاع رسانی کرد و مخاطب جذب کرد حتی می توان از آن پول درآورد.

صفحات مجازی

 

 

 

این صفحه ها یا دیوارهای مجازی همان صفحات سایت ها می باشند که دنیای مجازی ما را دگرگون کرده و نیز دسترسی ما را به اطلاعات آسان کرده است.در ابتدا باید از خود بپرسیم که چرا کسب و کارهای امروزی باید سایت داشته باشند. برای پاسخ به این سوال به توضیحات زیر توجه کنید.در حال حاضر برای داشتن یک سایت مناسب ، فقط داشتن مطالب و محتواهای مناسب باعث داشتن بازدیدکنندگان بیشتر نمی شود. در کنار آن باید سئو کردن سایت را هم مدنظر قرار داد تا به نتیجه مطلوب رسید. محتوای مناسب و سئو کردن با هم نتیجه می دهد لذا برای این منظور در این مقاله هر دوی این موضوعات را مورد بررسی قرار می دهیم.

 

۷ دلیل برای اینکه چرا کسب و کارها باید سایت داشته باشند؟

تجربه نشان داده است که سایت به منزله یک پل بین شما و کسب و کارتان با مشتریان وفادار و احتمالی‌ شما باشد. آنها از این طریق می توانند شما را پیدا کنند و از محصول یا خدمات شما استفاده کنند. این جزو ضروریات می باشد که برای کسب و کار خود ، سایت یا فضایی مجازی در اینترنت داشته باشید تا بتوانید کسب و کار خود را در آن معرفی کنید. شما با بازاریابی توسط سایت می توانید خود را به یک برند در میان رقبا تبدیل کنید.

سایت مارکتینگ ضرورت داشتن سایت کسب و کار با سایت کسب و کار سایت

سایت مرتبط با کسب و کارتان

 

 

داشتن سایتی مرتبط با کسب و کارتان مزایای گوناگونی برای شما به همراه خواهد داشت که در روش‌های قدیمی بازاریابی این مزایا بدین شکل وجود نداشته‌اند. برای مثال زمانی که شما سایتی مرتبط با کسب و کار خود داشته باشید میتوانید بدون محدودیت مکانی، با تمام مخاطبان خود در سراسر ایران و یا حتی جهان در ارتباط باشید. همچنین شما با استفاده از یک سایت مرتبط با کسب و کارتان میتوانید در تمام روزهای سال و در تمام ساعات شبانه روز با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید و تعطیلی و محدودیت زمانی برای شما مفهومی نخواهد داشت. سایت شما به عنوان یک ابزار تبلیغاتی و بازاریابی این اجازه را به شما میدهد که با صرف هزینه کمتر نسبت به روشهای قدیمی بتوانید نتایج خیلی خوبی برای رونق کسب و کار خود و افزایش درآمد به دست بیاورید.

بالا بردن مشارکت و تعامل با مخاطبان چرا سایت داشته باشیم سئو

چند آمار مهم

۱٫بازایاب هایی که از بازاریابی با سایت استفاده می کنند نزدیک به ۷۰ درصد بیش از بقیه می توانند مشتریان وفادار و احتمالی پیدا کنند.

۲٫هشتاد(۸۰) درصد از کاربران اینترنتی به توصیه ها و اطلاعات درج شده در سایت ها اعتماد کرده و آنها را قبول می کنند (این قدرت بازاریابی با سایت را می رساند).

۳٫شصت(۶۰) درصد کاربران به توصیه های خرید سایت ها اعتماد می کنند و بعد ، اقدام به خرید می کنند. آنها با استفاده از اطلاعات ، خرید می کنند (این قدرت بیش از اندازه بازاریابی با سایت را می رساند)

افزایش فروش با سایت بازارایابی محتوا بازاریابی با سایت بازاریابی سایت

 

حالا بریم سراغ ۷ تا دلیل همیشگیمون

۱-تحقیقات بازار

 

 

وقتی شما سایتی دارید پس مطالب مختلفی را در آن قرار می دهید و از بازدیدها و نظراتی که می گذارند مطلع می شوید از این رو شما می توانید بفهمید که بازدید کننده ها بیشتر به چه بخش هایی علاقه نشان داده اند. وقتی به نظرات آنها توجه کنید می توانید بخش های دیگری که علاقه‌مند هستند ولی در سایت شما موجود نمی باشند را متوجه شوید و به سایتتان اضافه کنید. با این کار شما محدوده علایق بیشتر بازدید کننده ها را متوجه می شوید. وقتی بدانید که چه چیزهایی را بیشتر دوست دارند با زیاد کردن آن محتواها می توانید بازدید از سایتتان را افزایش دهید.

site marketing ارزش آفرینی بازاریابی با سایت

۲-سئو

هر محتوایی که شما در سایت قرار می دهید مربوط به موضوع یا موضوع هایی می شود که کاربران به دنبال آن می گردند و از این طریق می توانند سایت شما را پیدا و به آن مراجعه کنند. این کار با سئو کردن انجام می شود یعنی شما کلمات کلیدی که مربوط به محتواهای سایت می شود را در قسمت سئو قرار می دهید و افراد با جستجوی آن کلمات ، شما و محتواهایتان را پیدا می کنند و یک بازدید کننده حساب می شوند. اگر محتوای شما به اندازه کافی مفید باشد کاربران بعد از بازدید محتوای شما را در جاهایی مانند شبکه های اجتماعی به اشتراک میگذارند و این موضوع نیز می‌تواند یک تبلیغ بسیار عالی برای گسترش کسب و کار شما باشد.

۳-اطلاع رسانی

 

سایت برای شما در حکم تابلوی اعلانات می باشد. شما از این طریق می توانید پیشامد ها و برنامه های خود را اطلاع رسانی کنید و بازدیدکنندگان را آگاه کنید. با این کار ارتباط موثر بیشتری با بازدید کننده ها خواهید داشت.

 

۴-تبلیغات برای بازاریابی با سایت

 

بازارایابی با سایت

شما در سایتتان بخش های مختلفی دارید که بازدیدکنندگان با توجه به آن محتوا‌ها وارد آن بخش می شوند پس می توان از این نکته استفاده کرد و در آن صفحه ، تبلیغاتی در همان حیطه محتوا ، قرار داد. به طور روزانه کاربران شما تحت هجوم تبلیغات از رسانه های مختلفی قرار میگیرند. از رادیو و تلویزیون گرفته تا بیلبوردها و پوسترها در سطح شهر همه تلاش میکنند که با تبلیغات افراد را جذب کنند. مردم دیگر مانند گذشته نسبت به تبلیغات تمایل ندارند اما آنها همواره در فضای اینترنت به دنبال محتوای مفید هستند. محتوای مفید همیشه مشتریان خودش را خواهد داشت. شما میتوانید تبلیغات مربوط به کسب و کار خود را در کنار این محتوا به صورت هدفمند قرار دهید. برای مثال زمانی که محتوایی را درمورد گوشیهای همراه در سایت خود منتشر می‌کنید میتوانید تبلیغاتی مربوط به فروش لوازم جانبی گوشی را نیز در کنار آن قرار دهید تا کاربرانی که به محتوای شما علاقه دارند آن را هم ببینند.

*تبلیغات بیش از حد باعث زده شدن بازدیدکنندگان از آن بخش یا از سایت می شود. هوای آنها را داشته باشید. آنها مهم‌تر هستند.

۵-انسان دوستانه

همیشه تعداد افرادی که طرفدار کارهای خیر و انسان دوستانه هستند زیاد می باشد. از این نکته استفاده کنید و محتواهایی قرار دهید که مربوط به این موارد باشد. هر چه این موارد واقعی تر باشند نظر مخاطبان بیشتری را جلب می کند و درنتیجه بازدیدکنندگان بیشتری پیدا می کنید. این محتواها هر چیزی می تواند باشد ازجمله: اخبار ، عکس ، داستان ، فیلم ، صوت و…

۶-ارزش آفرینی بازاریابی با سایت

 

 

ارزش آفرینی یعنی اینکه شما برای مخاطب خود ارزش خلق کنید. محتواهایی در سایت خود قرار دهید که به کار مخاطب بیاید و مشکلی از آنها را حل کند یا کارهایی که انجام می دهند را ساده‌تر کند و حال آن‌ها را با مطالب مختلف بهتر کنید. حس خوبی به آن‌ها منتقل کنید. همه اینها بستگی به این دارد که مخاطب شما به چه چیزهایی علاقه‌مند است. شما با این کار دارید بازاریابی محتوا می‌کنید. مخاطبان شما در فضای اینترنت نیازمند اطلاعات مفید هستند و اگر شما بتوانید نیاز آن‌ها را بشناسید و محتوای مناسبی را برای رفع این نیاز ارائه دهید به آن‌ها این حس را منتقل میکنید که برای آن ها ارزش زیادی قائل هستید و به آن‌ها اهمیت می دهید. همواره این نکته را به یاد داشته باشید که تولید محتوای مفید به تنهایی کافی نیست و شما باید برای موفقیت محتوای تولید شده توسط خود آن را به خوبی منتشر کنید و بازاریابی محتوای قوی نیز داشته باشید.

 

۷-بالا بردن مشارکت و تعامل با مخاطبان

بخشی را قرار دهید تا شما بتوانید با بازدیدکننده ها تعامل و ارتباط بیشتری داشته باشید. مثلا مسابقه های مختلف با توجه به علایق آنها می تواند ایده خوبی باشد. نظرسنجی نیز همینطور.

*اگر می خواهید در سطح اینترنت مطرح شوید باید با صبوری سطح کیفی محتواهایتان را افزایش دهید. به بازدیدکنندگان خود اهمیت دهید چرا که اگر آن‌ها نباشند پس مخاطب سایتی وجود نخواهد داشت تا به خاطر آن‌ها تلاش کنید.

 

نتیجه گیری

۱٫داشتن سایت به عنوان بازاریابی با سایت ، تنها یکی از روشهای بازاریابی می باشد ولی جزو اصلی ترین هاست. از روش های دیگری به عنوان مکمل ، با توجه به کسب و کار خود ، برای بازاریابی و تبلیغات استفاده کنید. ازجمله بازاریابی پیامکی ، تراکت ، فاکس مارکتینگ ، تبلیغات بنری ، تبلیغات تلگرام ، تبلیغات در اینستاگرام ، تبلیغات رایگان و حتی تبلیغات در گوگل.

۲٫برای طراحی یک سایت مناسب اگر تخصص لازم را ندارید حتما از متخصصین این کار استفاده کنید. برای بدست آوردن بازاریابی با سایت مناسب کمی بیشتر خرج کنید تا بهتر عمل کنید.

 

 

نظرات شما نسبت به مقاله با فاکس مارکتینگ مخاطب طلایی جذب کنیم برای تیم آموزشی ماهان تیموری ارزشمند و سازنده می باشد.

حافظه کوتاه مدت چیست؟

حافظه حسی در نظریه خبرپردازی حافظه کوتاه مدت نام دارد. در واقع اطلاعات پس از ورود به حافظه حسی مورد توجه قرار می گیرد و سپس وارد حافظه کوتاه مدت می شود. برخلاف حافظه حسی که اطلاعات مطابق با محرک های حسی ذخیره می شود، در حافظه کوتاه مدت اطلاعات به صورت رمز در می آیند و به صورت تصویری یا صوتی و یا شنیداری؛ البته این حافظه از رمزهای دیگری مانند رمزهای معنایی هم استفاده می کند.

حافظه کوتاه مدت چیست؟

 

حافظه کوتاه مدت چیست؟

 

به طور مثال هنگامی که به یک شماره تلفن نگاه می کنیم و تا لحظه گرفتن شماره آن را حفظ می کنیم، در واقع یکی از کارهای زیر را انجام می دهیم:

  1. یک تصویر ذهنی از آن شماره به خاطر می سپاریم.
  2. صدای ارقام را حفظ می کنیم.
  3. نوعی تداعی می کنیم.

اطلاعات وارد شده به حافظه کوتاه مدت برای ۳۰ ثانیه باقی می مانند و پس از آن اگر تکرار نشوند فراموش خواهند شد.

تقویت حافظه کوتاه مدت

 

 

  • برای این منظور باید اطلاعات را مرور کنیم که، به مرور ذهنی شهرت دارد. این کار برای حافظه کوتاه مدت به منزله ی یک داروی تقویت حافظه است. این مطالب تا زمانی که تکرار می شوند فراموش نخواهند شد.
  • برای مطالبی که قصد داریم آنها را یاد بگیریم یا به عبارت دیگر به حافظه بلند مدت انتقال دهیم علاوه بر مرور ذهنی لازم است بین مطالب جدید با مطابی که از قبل خوانده شده و در حافظه بلند مدت ثبت شده یک ارتباط موثر برقرار کنیم.

حافظه فعال

حافظه کوتاه مدت را حافظه فعال نیز می خوانند، زیرا این حافظه با اطلاعاتی که در ذهن به طور فعال وجود دارد و در حال انتقال به حافظه دراز مدت می باشند سرو کار خواهد داشت. این حافظه بیشتر به صورت یک تدبیر ذهنی برای رفع نیازهای آنی عمل می کند. مهم ترین مزیت این حافظه در این است که این امکان را به ما می دهد تا اطلاعات را برای مدتی که نیاز داریم در ذهن نگاه داریم. این نکته حائز اهمیت است، فراموش شدن اطلاعات از حافظه کوتاه مدت بسیار مفید است. به این علت که وقتی حجم عظیمی از اطلاعات قصد وارد شدن به حافظه را دارند اگر اطلاعات وارد شده حذف نشود جایی برای ورود اطلاعات جدید به حافظه کوتاه مدت وجود ندارد.

 

 ویژگی های مهم

  •  تصمیمات جاری زندگی به کمک آن انجام می گیرد.
  • برای حل مسائل مختلف زندگی از این حافظه کمک می‌گیریم.

این نکته را مورد توجه قرار دهید که ممکن است اطلاعات خارج از این حافظه استفاده شود اما عمل واقعی تنها براساس اطلاعاتی که در این حافظه وجود دارند میسر می شود.

 

چه مواردی باعث ضعف حافظه می‌شوند؟

 

 

اگر مواد غذایی که مصرف می‌کنید آهن نداشته باشد، حافظه‌تان به‌مرورزمان تضعیف می‌شود. دانش آموزان و دانشجویانی که در فکر تقویت حافظه‌شان هستند، نباید دنبال غذاهای خاص و رژیم غذایی ویژه باشند. این افراد باید الگوی غذایی درست و سالم داشته باشند. برای اینکه خون به مغز انسان برسد و حافظه، خود را تقویت و تثبیت کند، باید مواد غذایی آهن‌دار مصرف شود. مواد غذایی که اُمگا سه دارند، عروق مغز را باز می‌کنند و خون را به مغز سریع‌تر می‌رسانند. درصورتی‌که کمبود کلسیم و منیزیم دارید و پزشک کمبود این مواد را تشخیص داده باشد، می‌توانید با مصرف منیزیم و کلسیم به تقویت حافظه خود بپردازید.

حافظه کوتاه مدت چیست؟ عملکرد حافظه کوتاه مدت ویژگی های حافظه کوتاه مدت

 

قرص تقویتی چه تأثیراتی درافزایش حافظه دارد؟

تقویت‌کننده‌ها زمانی نیازاند که برنامه غذایی شما کامل نباشد. اگر از تمام مواد غذایی به مقدار مناسب مصرف کنید دیگر تقویت‌کننده و مکمل‌های غذایی نیاز نیست. قرص تقویتی قدرت خاصی ندارد و جادو و اعجازی در خود ندارد. اگرچه، در دوران دبیرستان به دختران نوجوان توصیه می‌شود که قرص آهن و مکمل‌های غذایی مصرف کنند زیرا در معرض کمبود آهن هستند. در افرادی که فقر آهن دارند، کمبود روی دیده شده است؛ بنابراین این افراد باید از مکمل اسیدفولیک نیز استفاده کنند. آهن ماده مورد نیاز بدن است اما اگر از این ماده زیاد استفاده شود و افراط به خرج دهید، همین ماده به ماده‌ای سمی در بدن تبدیل خواهد شد؛ بنابراین باید در مصرف مواد غذایی اعتدال داشت. مقدار معمول مصرف آهن برای زنان ۱۸ میلی‌گرم و حداکثر ۴۵ میلی‌گرم است. برای افرادی که به فقر آهن مبتلا هستند، این اعداد تغییر و افزایش می‌یابند.

حافظه کوتاه مدت حافظه کوتاه مدت انسان حافظه کوتاه مدت چیست

اثرات صبحانه بر روی حافظه چیست؟

 

 

صبحانه تمرکز افراد را در طول روز زیاد می‌کند و روزتان را پرنشاط‌تر و شادتر می‌کند. همچنین باعث می‌شود تا قدرت یادگیری‌تان در طول روز افزایش یابد. دانش آموزان و دانشجویان حتماً باید در طول روز صبحانه بخورند تا در درس‌ها و مخصوصاً امتحانات تمرکز خود را از دست ندهند و قدرت حافظه و یادگیری‌شان حفظ شود. دارویی برای تقویت حافظه وجود ندارد. قرص‌هایی در بازار عرضه می‌شوند که به اسم مکمل‌های روی و آهن به فروش می‌رسند. جالب است بدانید هیچ‌کدام از این قرص‌ها مورد تائید پزشکان نیستند؛ بنابراین از مصرف این قرص‌ها اجتناب کنید. مصرف یک یا دو بار این مکمل‌ها شاید مشکلی ایجاد نکند، اما مصرف بیش از این حد از آن‌ها مشکل‌زا خواهد بود و اثرات نامناسبی خواهد داشت.

انواع حافظه در روانشناسی تفاوت حافظه کوتاه مدت و بلند مدت

چرا حافظه‌مان را از دست می‌دهیم و دچار فراموشی می‌شویم؟

استرس و فشار روانی و روحی

اضطراب و استرس می‌تواند انسان را دچار فراموشی و آلزایمیر کند. افرادی که کارهای پراسترس انجام می‌دهند و برای هر کاری فکر و دغدغه بیش از حد دارند و زندگی را به خود سخت می‌گیرند، بیشتر دچار فراموشی می‌شوند. مشکلات روحی از طریق دارو و مشاوره درمان می‌شوند.

 

خواب عمیق و متوقف شدن تنفس چندین بار در طول خواب

 

 

در این مورد، انتقال اکسیژن به مغز فرد در طول خواب چندین بار متوقف می‌شود و این امر حافظه را تضعیف می‌کند و عقل زایل می‌شود. فرد با متوقف شدن تنفس از خواب بیدار می‌شود. به این اتفاق، بیماری آینه خواب می‌گویند. اگر در حین کارهای روزانه سریع خسته می‌شوید، سردرد دارید و بلند در حین خواب خروپف می‌کنید، بدانید شما آینه خواب دارید.

از دست دادن حافظه به دلیل مصرف برخی از داروها

چند نوع دارو وجود دارد که روی حافظه تأثیرگذار است و ممکن است باعث فراموشی و از دست دادن حافظه شوند، آن‌ها عبارتند از:

-قرص خواب آور

-آنتی هیستامین و داروهایی که از حساسیت ممانعت به عمل می آورند

-داروهای ضد استرس

-داروهای دیابت

-داروهای کاهش کلسترول

-دارو ضد غم و افسردگی

-یک سری از دارو‌های مسکن

مسدود شدن رگ‌های خونی در اثر سکته

 

اگر دچار سکته شوید، رگ‌های مغزی شما بسته می‌شوند. این سکته باعث می‌شود عملکرد مغز به‌تدریج دچار تغییرات از خفیف تا شدید شود. به این اتفاق، آسیب رگی مغز می‌گویند. افرادی بیشتر در معرض سکته هستند که حافظه خود را از دست داده‌اند. از نشانه های سکته، از دست دادن حافظه است.

کمبود مواد مغذی در بدن

ویتامین B12 از جمله موادی است که به اعصاب انسان و قدرت حافظه کمک می‌کند. این ماده مغذی در فراورده‌های لبنی، گوشتی، ماهی‌ها و مواد غذایی که با B12 غنی شده اند، وجود دارد.

افسردگی

انسان مبتلا به افسردگی، خاطرات خود را از دست می‌دهد. اگر انسان افسرده خلق‌وخوی خود را بهتر کند، امکان این وجود دارد که خاطرات خود را دوباره به دست بیاورد. مصرف هم زمان چند دارو و کمبود خواب از دلایل دیگر فراموشی هستند.

میکروب

افرادی که دچار ویروس‌هایی نظیر تبخال می‌شوند، بیشتر در معرض از دست دادن حافظه هستند. تبخال ویروسی است که واکسن خاصی ندارد. اگر به صورت منظم ورزش کنید، از عفونت‌ها دور می‌شوید. واکسن‌هایی که در دوران کودکی به شما زده‌شده است، شما را در مقابل سایر عفونت‌ها حفظ می‌کند.

چه کار کنیم که ذهنمان تقویت شود؟

 

 

به قول معروف مغزتان را آکبند نگذارید، از آن استفاده کنید. بخوانید و بنویسید. گاهی شعری را در ذهنتان حفظ کنید و آن را هرروز چند بار تکرار نمایید. قرآن نیز کتابی است که دارای آیات بسیار است و با خواندن و حفظ کردن آن نه‌تنها پاداش آخروی و دنیوی می‌گیرید، بلکه حافظه خود را نیز تقویت می‌کنید. تغذیه سالم داشته باشید؛ میوه، سبزی، ماهی و آب به مقدار لازم و مورد نیاز بدنتان مصرف کنید. ورزش کنید تا آرام شوید تا استرس‌ها از شما دور شوند. ورزش‌های ذهنی مثل شطرنج، بازی فکری و جورچین می‌تواند ذهن شما را به کارگیرد و حافظه‌تان را تقویت کند.

نتیجه گیری

طبق پژوهشهای انجام شده گنجایش حافظه کوتاه مدت تا ۹ ماده اطلاعاتی برای بزرگسالان می باشد. این آمار برای بعضی افراد به ۵ ماده اطلاعاتی هم می رسد. تنها راه افزایش ظرفیت حافظه کوتاه مدت دسته بندی اطلاعات در آن حافظه می باشد. اطلاعات پس از ورود به حافظه ی حسی به کمک توجه و تمرکز ذهن وارد حافظه ی کوتاه مدت می شوند. پس از ورود اطلاعات به کمک تمرکز حواس به حافظه ی کوتاه مدت این اطلاعات درآنجا حدود۳۰ ثانیه باقی می مانند. بنابراین راه ها ی افزایش تمرکز به تقویت حافظه ی کوتاه مدت کمک می کند. به این ترتیب در روش صحیح مطالعه ابتدا باید توجه و تمرکز روی مطالب را افزایش داد تا اطلاعات وارد حافظه ی کوتاه مدت شوند و سپس با اطلاعات قبلی پیوند دهیم تا وارد حافظه ی بلند مدت شوند.

خواهشمندیم با دیدگاه سازنده خود ما را در ارائه هرچه بهتر مقالات یاری نمایید.