ماهان تیموری

ماهان تیموری

ماهان تیموری

ماهان تیموری

حافظه مغز یادگیری بزرگترین ابزار آموزشی ما

حافظه مغز یادگیری ماست و ما به کمک آن اطلاعات را ثبت می کنیم. حافظه مغز یادگیری، یکی از توانایی های پیچیده ترین عضو بدن مان یعنی مغز است. سالیان زیادی است که دانشمندان در رابطه با این عضو تحقیق و مطالعه می کنند. نتایج بسیاری از این تحقیقات به دست آمده که نحوه ی عملکرد این عضو پیچیده را برای ما آشکار ساخته است. در این مطلب به شما راهکار هایی را می آموزیم که به کمکشان می توانید راحت تر بیاموزید. حافظه مغز

بهبود عملکرد حافظه در یادگیری مطالب

قدرت به خاطر سپردن

 

 

یکی از مهم ترین توانایی های مغز، قدرت به خاطر سپردن چیزهای گوناگون است. حافظه در هر فرد از سه بخش مختلف تشکیل می شود. رمزگردانی ، اندوزش و بازیابی. هر یک از این بخش ها عمل خاصی را انجام می دهند؛ رمزگردانی وظیفه ی آماده کردن اطلاعات برای ذخیره شدن را دارد. اندوزش اطلاعات رمز گردانی شده را ذخیره می کند و بازیابی وظیفه ی دوباره خوانده شدن و بیرون کشیدن اطلاعات ذخیره شده را دارد.

تکنیک های تقویت حافظه در مطالعه جهش در یادگیری با تقویت حافظه

 

حافظه مغز یادگیری بزرگترین ابزار آموزش ما

 

در مطالعه قبل از هرچیز یادتان باشد که حافظه حتی در بهترین شرایطش بدون ضعف و اشکال نیست و دانشجویانی که عادات نابخردانه ای چون کم خوابی، مصرف دارو و مرتب حاضر نشدن در کلاس را دارند، اگر می خواهند در امتحان عملکرد خوبی داشته باشند باید این عاداتشان را ترک کنند . اولین گام در بهبود عملکرد تحصیلی‌تان، اطمینان یافتن از پرداختن موثر اطلاعات است تا اطلاعات در حافظه بلند مدت اندوخته شود. اگرچه برخی اطلاعات به طور خودکار رمزگردانی می شوند ولی برای یادگرفتن دروس باید خیلی زحمت بکشید. اگر یادتان باشد گفتم که رمزگردانی مستلزم توجه کردن، پردازش اطلاعات در تسطیح مناسب و تصویرسازی ذهنی است.

چگونگی حفظ کردن مطالب با شناخت مغز حافظه مغز یادگیری

روش های تقویت حافظه مغز یادگیری

 

حافظه مغز یادگیری

مدیر و برنامه ریز زمان خوبی باشید

با مدیریت زمان و برنامه ریزی مناسب می توانید وقت مورد نیازتان برای خوب درس خواندن را تامین کنید. برای گرفتن نمرات بالا باید در ازای هر یک ساعت کلاس ، روزانه ۳ تا ۲ ساعت درس بخوانید. مثلاً اگر هفته ای ۱۵ ساعت کلاس دارید باید ۴۵ ۳۰ ساعت در هفته مطالعه غیررسمی داشته باشید.حافظه مغز یادگیری

تمام تمرکز خود را روی موضوع مورد نظر قرار دهید

 

 

وقتی عزم‌تان را جزم کردید که وقت لازم برای دروس‌تان را کنار بگذارید، نباید اجازه بدهید چیز دیگری تمرکز حواس شما را ازبین ببرد. اگر می خواهید چیزی را به یاد آورید نباید اجازه بدهید توجه‌تان تقسیم شود. ببینید چه قدر به مطالب توجه می کنید. اگر احساس کردید حواس تان جمع نیست یکی از راه های افزایش تمرکز استفاده از کلمه یا عبارتی مثل «تمرکز» یا «صفر» است که سطح توجه تان را افزایش می دهید.حافظه مغز یادگیری

مطالب را طوطی وار حفظ نکنید بلکه آن ها را بفهمید

اگر مطالب را بفهمید و آن ها را طوطی وار مرور و حفظ نکنید، احتمال این که آن ها را در بلندمدت به یاد آورید بیشتر خواهد شد. مرور برای جاگرفتن اطلاعات در حافظه کوتاه مدت خوب است ولی وقتی به رمزگردانی، اندوزش و بازیابی اطلاعات در حافظه بلند مدت نیاز دارید، خیلی موثر نیست. پس سعی کنید تا حد امکان اطلاعات را بفهمید و آن ها را معنا و بسط دهید و شخصی کنید. یکی از فنونی که شما را از فهمیدن مطالب مطمئن می کند، بازبینی شناختی است که میزان پیشرفتتان در مطالعه یا درس خواندن را نشان می دهد. مثلاً برای مطمئن شدن از این که مطالب را فهمیده اید، خلاصه ای از مطالب خوانده شده تهیه کنید و قسمت هایی را که هنوز مبهم هستند، دوباره بخوانید.حافظه مغز یادگیری

دانستنی های جالب از حافظه راهکارهای بهبود عملکرد حافظه در یادگیری؛

از خودتان سوال کنید

 

 

راهبرد سوال از خود به شما کمک می کند مطالب را بهتر به یاد آورید. لابه لای درس خواندنتان، لحظاتی توقف کنید و از خودتان چنین سوالاتی بپرسید: «معنای چیزهایی که خواندم چیست؟»، «چه اهمیتی دارند؟» و «مصداق مفهومی که خواندم چیست؟» وقتی با طرح سوالاتی از این قبیل، به مطالبی که خوانده اید یا کارهای کلاسی‌تان صورت عینی و ملموس بخشیدید، تعداد تداعی های اطلاعاتی را که بعداً می خواهید بازیابی کنید، بالا می برید.

همه چیز درمورد حافظه

یادداشت های خوبی بردارید

یکی از روش های تقویت حافظه یادداشت برداری خوب در جریان گوش دادن به صحبت های استاد یا خواندن کتاب درسی است. ولی هر چیزی را یادداشت نکنید؛ این کار تمرکز ذهن شما را مختل می کند و نمی گذارد از منظور استاد یا کتاب درسی تصویر کاملی در ذهن تان ترسیم کنید.

راهبردهای یادداشت برداری خوب

خلاصه بندی

بعد از چند دقیقه گوش کردن یا کتاب خواندن، نکات اصلی را یادداشت کنید. دوباره چند دقیقه به صحبت های استادتان گوش بدهید و کتاب بخوانید، بعد نکات اصلی دیگر را یادداشت کنید.    

تعیین رئوس مطالب

 

 

رئوس مطالب صحبت های استادتان را مشخص کنید. برای این کار سلسله مراتبی تهیه کنید که رابطه ایده ها و اختصاصی یا عمومی بودن آن ها را نشان می دهد. بعد از این که سلسله مراتب فصول کتاب درسی تان را تهیه کردید، عناوین اصلی را با مثلاً حرف «الف»، عناوین فرعی را با حرف «ب» و عناوین فرعی تر را با حرف «ج» مشخص کنید.

نقشه های مفهومی

اگر رئوس مطالب نظر شما را جلب نکرد از صحبت های استاد یا کتابتان نقشه های مفهومی تهیه کنید. نقشه های مفهومی شبیه رئوس مطالب هستند، فقط اطلاعات را به صورت نمودار یا نقشه نشان می دهند.

روش کورنل

از سمت راست صفحه کاغذ، خطی که یک چهارم تا یک سوم صفحه را جدا می کند به سمت پایین صفحه بکشید و صفحه را به دو قسمت تقسیم کنید یادداشت های تان را روی دو سوم تا سه چهارم صفحه باقی مانده در سمت چپ صفحه ثبت کنید وقتی مشغول مرور یادداشت‌هایتان هستید می توانید نظرات‌تان را در سمت راست بنویسید طوری که یک ارتباط موثر بین آن ها وجود داشته باشد به این ترتیب یادداشت های شما شخصی تر و بازیابی آن ها آسان تر می شود.

مرور یادداشت ها

 

 

عادت کنید هر از گاهی یادداشت های تان را مرور کنید و خواندن آن ها را به شب امتحان موکول نکنید. در صورت امکان، بلافاصله پس از هر آموزش یا مطالعه هر بخش، دقایقی را صرف مرور یادداشت های تان کنید. به این ترتیب می توانید اطلاعاتی را که از دست داده اید ولی هنوز در حافظه تان هستند، بیابید. این راهبرد، یادگیری شما را تثبیت می کند.

نتیجه گیری

یکی از ارکان مهم مغز قدرت ثبت اطلاعات است که از سه بخش تشکیل شده است. ۱-رمز گردانی ۲-اندوزش ۳-بازیابی. با یک پردازش خوب اطلاعات می توان آن را به حافظه ی بلند مدت سپرد. داروی تقویت حافظه یک خلاصه نویسی مناسب و تصویرسازی ذهنی است. در خلاصه نویسی از ایده های خلاقانه استفاده کنید. هرچه نوشته ها شخصی تر و نزدیک تر به زبان خودتان باشد، بازیابی اطلاعات آسان تر خواهد بود. روش صحیح مطالعه مرور مطالب بلافاصله بعد از تدریس است، این بهترین زمان است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.