ماهان تیموری

ماهان تیموری

ماهان تیموری

ماهان تیموری

زندگینامه بنی صدر رییس جمهور ایرانی

درباره بنی صدر 

 

زندگینامه بنی صدر رییس جمهور ایرانی ابوالحسن بنی صدر متولد سال ۱۳۱۲ در روستای باغچه ،از توابع همدان و فرزند ایت الله سید نصرالله بنی صدر نوه ی صدر العلمای همدانی بود.او پس از اخذ مدرک ابتدایی و متوسط در سال ۱۳۳۴ وارد دانشگاه شد و چهار سال بعد در رشته اقتصاد فارغ التحصیل شد و در همان سال بود که با ایت الله طالقانی و جلسات تفسیر قران او در مسجد هدایت تهران اشنا شد.

بنی صدر تا قبل از پیروزی انقلاب

 

بنی صدر تا قبل از پیروزی انقلابۤ برای مردم کشور چهره ای نا شناخته بود،اما تلاش ها و فعالیت هایی که به هنگام عضویت در جبهه ملی در اروپا از خود نشان می داد (در طول سال ۵۷ و هجرت امام خمینی از نجف به پاریس) نام او را بر سر زبانها انداخت و روز ورود امام خمینی به کشور(۱۲ بهمن۵۷)یکی از افرادی بود که همزمان با امام خمینی به تهران امد.

بنی صدر ونمایندگی مجلس خبرگان

 

بنی صدر در مرداد سال ۵۸ به عنوان نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان،عهده دار نقشی در تدوین قانون اساسی شد و هنگام تدوین اصل ۱۱۵ قانون اساسی (که می گفت رییس جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی،ایرانی الاصل و توابع ایران،مدیر و مدبر،دارای حسن سایقه،امانت و تقوا،مومن و معتقد به جمهوری اسلامی و مذهب رسمی کشور باشد)به مخالفت صریح با اجزایی از این اصل پرداخت و اعلام کرد که برای رییس جمهور شدن تخصص و توان مدیریتی کافی است و لازم نیست که ان شخص دین باور و متقی باشد.

همین نقطه نظرات او رفته رفته،اختلاف و شکاف زیادی میان او و دیگر رجال سیاسی هم دوره او از جمله شهید بهشتی ایجاد کرد.

بنی صدر که بود ؟

 

 

او فارغ التحصیل در رشته‌های اقتصاد وحقوق اسلامی از دانشگاه تهران  بود. چهار سال در مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی مشغول به کار بود. وی در سال ۱۳۴۰ زندگیش را با عذرا حسینی آغاز کرد که حاصل این ازدواج یک پسر و دو دختر بود.

ابوالحسن بنی صدر پس از گذراندن دوره تحصیلات خود  برای تکمیل آن به اروپا سفر کرد. او  مدرک خود را در رشته علوم اقتصادی از دانشگاه پاریس گرفت.او در عین حال به تدریج روابط خود را با گروه های اسلام گرا نیز وسعت بخشید بعنوان مثال  به تشکیلات دانشجویان مسلمان خارج از کشور ملحق شد. او همچنین کتابهای زیادی نوشت و از جمله این کتاب ها «اقتصاد توحیدی» بود.

فعالیت های  آغازین بنی صدر

 

بنی صدر در سال ۱۳۴۱نماینده دانشجویان دانشکده حقوق و مسوول سازمان دانشجویان در کنگره جبهه ملی ایران بود. او رهبری گروه کوچکی از دانشجویان مخالف شاه را بر عهده گرفت و دو بار به خاطر همین فعالیتهایش دستگیر و راهی زندان شد.

بنی صدر در قیامی ناموفق علیه حکومت در خرداد  ۱۳۴۲ مجروح گشت و همان موقع کشور را ترک گفت و عازم فرانسه شد. بنی صدر در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب، به عنوان اسلامگرای آتیشی و اقتصاد دان انقلابی با سخنرانی هایش به مبارزه با حکومت شاه می‌پرداخت.هاشمی رفسنجانی اعتقاد داشت، در طی این سالها بنی‌صدر خود را نظریه پرداز انقلاب می‌دانست.

شروع پیروزی انقلاب

 

 

سخنرانی های بنی صدر سه بعد از ورودش به ایران در دانشگاه شریف آغاز شد. این جلسات به مدت ده روز یعنی درست تا پیروزی انقلاب به طول انجامید. در  طی مدت کوتاهی او خود را به عنوان چهره ای اسلام گرا و در عین حال روشنفکر و انقلابی معرفی کرد .با موافقت روح‌الله خمینی بنی صدر عضو شورای انقلاب شد اما حاضر نشد با دولت موقت همکاری کند. بعد از پیروزی انقلاب،  خمینی بنی صدر را ابتدا در تیر ماه سال ۱۳۵۸ به سمت معاونت وزارت اقتصاد و دارایی و بعد از آن به سمت وزیر آن گماشت. بنی صدر همچنین از ابتدای بهار همان سال به عضویت شورای انقلاب درآمد.

رئیس جمهوری بنی صدر

 

بنی صدر پس از انتخاب شدن به عنوان رییس جمهور نیز مسیر اختلاف با دیگران را در پیش گرفت و تلاش داشت که فقط مجری نقطه نظرات و ایده های خود باشد. زند

گسرانجام ینامه بن

سرانجام بنی صدر

 

سرانجام امام خمینی در ۳۰ خرداد۱۳۶۰ وی را با فرماندهی نیروهای مسلح بر کنار کرد و در ۳۱ خرداد طرح (عدم کفایترسیاسی رئیس جمهور با ۱۷۷ رای ممتنع به تصویب رسید و در نتیجه ریاست جمهوری او پس از حدود یک سال و ۳ماه به پایان رسید و او پس از مدتی کوتاه زندگی مخفیانه،به همراه مسعود رجوی رهبر سازمان مجاهدین (منافقین) به پاریس گریخت و پناهنده شد.

خواهشمندیم با دیدگاه سازنده  خود ما را در ارائه هرچه بهتر مقالات یاری نمایید.

هدف داشتن به ما چه کمکی می کند؟

هدف داشتن کمک شایان توجهی به ما می کند.هدف داشتن باعث جلوگیری از سردرگمی می شود و یک ارتباط موثر با تمرکز حواس  روی کار دارد. طبق تحقیقات انجام شده روزانه پنجاه تا شصت هزار فکر از ذهن انسان عبور می کند بنابراین با این حجم زیاد افکار اگر بدون هدف داشتن کاری را انجام دهید دچارحواس پرتی می شوید. 

گروه آموزشی ماهان تیموری برای رفع این مشکل تصمیم گرفت مقالات متعددی در مورد هدف گذاری و ویژگی های هدف بیان کند.

مقاله ای که در زیر برای شما تهیه شده ادامه مقاله ی قبلی ( مقاله ی هدف گذاری ) می باشد. امیدواریم با خواندن آن با روش صحیح هدف گذاری آشنا شوید.

رمز خوشبختی

 

آیا تا به حال این سوال را از خود پرسیده اید چرا با وجود قدرت نا محدود در وجود انسان برخی از افراد احساس خوشبختی، سلامتی و شادکامی را ندارند؟ همیشه نمیتوان گفت که افراد باهوش حتماً افراد موفقی هم هستند. اما واقعاً هدف گذاری چقدر می تواند در موفقیت افراد تاثیرگذار باشد. واقعیت این است که برای رسیدن به موفقیت در زندگی هدف گذاری یک عامل تعیین کننده و لازم است. معمولاً افراد موفق کسانی هستند که دارای اهداف واضح، پایدار و شفاف هستند و در طول زندگی برای رسیدن به این اهداف تلاش می کنند. مطمعناً با داشتن اهدافی پراکنده و مبهم نباید انتظار رسیدن به موفیت های مهمی در زندگی داشت.

چرا افراد از تعیین هدف می ترسند

نداشتن آگاهی های لازم در مورد اهمیت هدف گذاری

 

برخی از افراد از اهمیت و جایگاه تعیین هدف در زندگی مطلع نیستند و همین عدم اطلاع باعث میشود از اثرات و نتایج داشتن زندگی هدفمند غافل شوند.

 

ترس از نرسیدن به اهداف

 

افکار منفی و ترس از شکست و نرسیدن به اهداف در بسیاری از افراد وجود دارد و به دلیلی وجود همین ترس افراد زیادی قادر نیستند که کارهای جدید و مهمی را در زندگی خود انجام دهند. در موارد زیادی نیز دیده میشود که به دلیل وجود مشکلات در راه رسیدن به اهداف، آنها را نیمه کاره رها می کنند. این افراد از پیش باخته هستند و حتی جرئت پیدا کردن هدف لازم برای زندگی خود را ندارند. به نظر شما جای تعجب نیست که بسیاری از افراد از ترس نرسیدن به اهداف هیچگاه به دنبال هدف گذاری در زندگی خود نمی روند؟ دلیلی این عامل مخرب چیزی نیست جز عدم وجود اعتماد به نفس کافی.

 

مقاومت در برابر تغییرات

 

به طور طبیعی افراد زیادی هستند که در مقابل تغییرات از خود مقاومت نشان می دهند و دوست دارند که کارها را به صورت ساده و بر طبق عادات همیشگی خود انجام دهند. چرا که به نظر آنها تغییر همواره سخت تر از عدم تغییر است و اگر تعیین اهداف آنها را مجبور کند که تغییرات جدیدی را در زندگی خود ایجاد کنند از آن سر باز میزنند. به صور کلی ترس از تغییرات و عدم رسیدن به اهداف یک عامل مخرب در راه رسیدن به موفقیت در زندگی است. پس باید با انجام تمرینات این ترس را از بین برد.

برخی اشتباهات در هدف گذاری

تخمین نادرست زمان رسیدن به هدف

 

به احتمال خیلی زیاد برای شما هم پیش امده است که کاری را که انجام داده اید بیش از زمانی که انتظار داشته اید به طول انجامیده است. اگر زمان درست رسیدن به هدف را به درستی تخمین نزنید ممکن است اینکار باعث دلسرد شدن شما شود و انگیزه شما را برای رسیدن به اهداف  دیگر را نیز کم کند. پس زمانی که اقدام به هدف گذاری میکنید باید زمان لازم را نیز برای آن در نظر بگیرید.

شکست پایان همه چیز نیست

 

مهم نیست شما چقدر تلاش کنید این واقعیت وجود دارد که ممکن است در رسیدن به هدف خود با شکست مواجه بشوید. اما این نکته را فراموش نکنید که شکست در رسیدن به یک هدف پایان همه چیز نیست و شما نباید هدف گذاری در زندگی خود را متوقف کنید. در آینده فرصت های دیگری انتظار شما را می کشند.

 

تعیین اهداف واقع بینانه

 

بلند پرواز باشید چرا که یک عامل موثر برای رسیدن به موفقیت است. تردید را کنار بگذارید و به دنبال اهداف بزرگ در زندگی خود بروید اما فراموش نکنید که اهداف انتخابی شما باید واقع بینانه باشند. برخی از اهداف ممکن است با توجه به شرایط حال حاضر شما بیش از حد غیر واقع بینانه باشند.

تاثیر پذیری از دیگران در تعیین هدف

 

ممکن است برخی از اطرافیان شما بخواهند در تعیین اهداف شما دخالت کنند و آن را به شکل دلخواه خودشان در بیاورند. شما باید روابط خوبی با دیگران داشته باشید اما فراموش نکنید اهداف شما باید مال خودتان باشد نه دیگران.

بررسی نکردن میزان پیشرفت

 

رسیدن به هدف  ممکن است امری زمانبر باشد و برخی از اهداف نیاز به زمان زیادی داشته باشند. گاهی اوقات با طولانی شدن این زمان ممکن است شما احساس کنید که پیشرفتی نداشته اید و نهایتاً با شکست مواجه می شوید. گاهی اوقات لازم است که پیشرفت ها و موفقیت های خود را در راه رسیدن به هدف خود اندازه بگیرید. اینکار اعتماد به نفس بیشتری به شما برای ادامه مسیر می دهد.

تکنیک های هدف گذاری و هدف داشتن

اشتیاق

 

 

هدف باید در شخص ایجاد انگیزه کند و در واقع باید اشتیاق برای انجام دادن آن داشته باشید و با تمام توان آن هدف را انجام دهید.پس به طور کلی هدف باید وقتی یاد آوری می شود انگیزه حرکت ایجاد کند.

رسیدن به اهداف

 

هدفی را انتخاب کنید که باعث ضرر رساندن به دیگران نشود و حتی بهتر است در راستای اهداف دیگران هم باشد .به عبارت دیگر هدفی را باید دنبال کنید که فقط برای رسیدن به اهداف خودتان نباشد و پس از رسیدن به نتیجه مطلوب بتواند برای دیگر افراد جامعه هم مفید باشد

تقسیم اهداف

 

هدف باید مبدا و مقصد داشته باشد. به این معنا که جایگاه خود را در هدف خود باید مشخص کرد. یعنی تعیین کنید که دقیقا مقصدتان کجاست و یا اینکه اگر هدفی که دارید اهداف بزرگی هستند به اهداف کوچکتر تقسیم کنید. اصطلاحا آن را ایستگاه بندی کنید. به طور مثال اگر هدفتان اخذ مدرک دکترا از دانشگاه خاصی می باشد باید اهداف را به ترتیب اولویت بندی کنید. مثلاً اول گرفتن دیپلم و سپس لیسانس و … بهتر است تمام اهداف را با ذکر جزئیات بیان کنید.

مدت زمان

 

بهتر است اهداف را با توجه به مدت زمان تعیین شده آن از هم تفکیک کنید. مثلا هدفهای ۶ ماه تا ۱ سال را در یک جدول و تا ۵ سال را در یک جدول جداگانه و اهداف تا ۱۰ سال را در یک جدول دیگر تقسیم بندی کنید.

بدست آوردن اطلاعات

 

هدف داشتن به ما چه کمکی می کند؟

برای هدف داشتن بدست آوردن اطلاعات و آگاهی پیرامون هدف باید صورت گیرد. در این مرحله هدف شکل گرفته و باید در این مرحله اطلاعات و مهارتهای لازم را برای رسیدن به آن هدف بدست بیاورید. به طور مثال چطور می توان از اطلاعات و امکانات پیرامونتان برای رسیدن به هدف استفاده کنید. امکانات خود را بررسی کنید و موانعی که بر سر راه است شناسایی شود تا راحت تر به مقصد برسیم.

برنامه ریزی

 

برداشتن گام اول به محض تعیین هدف، اولین مرحله برای رسیده به هدف است، توصیه می شود که اهدافی را که برنامه ریزی کردید را در سریعترین زمان ممکن اجرایی کنید. به این علت که فاصله ای بین موقعیتی که در آن زمینه بوجود آوردید و انرژی که برای اجرا دارید ایجاد نشود.

نتیجه

هدف گذاری ویژگی هایی دارد که اگر رعایت شوند تمرکز ذهن را برای رسیدن به آن ها زیاد می کند و باعث ایجاد ایده ها نودر فکر ما برای رسیدن به آن ها می شود. این ویژگیها عبارتند از: -۱-  ایجاد انگیزه کردن -۲- به سود دیگران بودند -۳- مبدا و مقصد داشتند -۴- زمانبندی و تفکیک شده بودن -۵- اطلاعات به دست آوردن -۶- به سرعت شروع و اقدام کردن

 

چنانچه موفق به اتمام این مقاله در مدت زمان تخمینی نشده اید به سایت تست تندخوانی مراجعه نمایید.

خواهشمندیم با دیدگاه سازنده خود ما را در ارائه هرچه بهتر مقالات یاری نمایید

تیم آموزشی ماهان تیموری
نویسنده: ماهان تیموری

ارائه دهنده آموزش های کسب و کار ، کارآفرینی ، هوش مالی , هدف گذاری , اهداف 

کسب و کار عطر فروشی

امروز می خواهیم در مورد یک کسب و کار دیگر صحبت کنیم ; این کسب و کار کسب و کار عطر فروشی است ; نکته ی جالب اینکه در این کار دست زیاد وجود ندارد ; بدین معنی که افراد زیادی وجود ندارند که در این حوزه مشغول به کار می باشند ; کسب و کار عطر فروشی به گونه ای است که ; حدودا صد نفر به پخش عمده در این کسب و کار مشغول می باشند و لذا از این منظر جای خوشحالی دارد که رقابت بالایی وجود ندارد .

روش های مختلف راه اندازی کسب و کار عطر فروشی

 

برای اینکه این کسب و کار را راه اندازی کنید روش های مختلفی وجود دارد ; که در این مقاله تا حدودی توضیح می دهیم ; در ویدئو استاد به صورت کاملتری شرح خواهند داد ; برای شروع کار بهتر است که خودتان صاحب مغازه باشید ; در این کسب و کار داشتن مکان اهمیت بیشتری دارد ; ولی در صورتی که مکانی برای این کار ندارید ما راه های مختلفی را پیش روی شما می گذاریم .

اگر کسب و کاری دارید می توانید در کنار آن به فروش عطر نیز بپردازید

 

امروزه می بینیم که بسیاری از عینک فروشی ها در کنار فروش عینک به فروش عطر نیز می پردازند ; همچنین تعدادی از مغازه هایی که لوازم آرایشی و بهداشتی می فروشند ; در کنار آن یک بخشی برای فروش عطر نیز تعبیه می کنند و حتی سوپر مارکت ها نیز گاها به فروش عطر می پردازند
اخیرا خوشبو کننده هایی برای اتومبیل ها به فروش می رسند که ; در واقع ماده ی اصلی آنها را همین عطر های عادی تشکیل می دهند ; وارد شدن در این عرصه نیز می توانند سود خوبی داشته باشد .

سود کسب و کار عطر فروشی

 

سوال دیگری که ممکن است در رابطه با این کسب و کار ذهن شما را به خود مشغول کند ; سود این کار است ; سود این کسب و کار بالای صددرصد است ; یعنی عطری که ۴۰ هزار تومان خریده می شود;  در حدود صد هزار تومان به فروش می رسد .
هر سوالی که در رابطه با این کسب و کار داشته باشید را می توانید از طریق ارسال نظرات از ما بپرسید ; پاسخ همه ی این سوالات توسط اعضای تیم به شما داده خواهد شد .

چگونه مشتریان بیشتری را جذب کنید

 

اگر قصد فروش عطر به صورت خرده فروشی را دارید راهکار هایی وجود دارد که با استفاده از انها میتوانید مشتریان بیشتری جذب کنید. احتمالاً شما در خیابان ها و پاساژها با فروشندگان عطری مواجه شده اید که سعی در جذب مشتری بیشتری دارند. برخی از این فروشندگان به حدی حرفه ای هستند که در طول روز میزان فروش باور نکردنی را دارند. حال این سوال پیش می آید که فروشندگان حر فه ای عطر چگونه رفتار می کنند و با چه ترفند هایی اقدام به جذب مشتریان خود می کنند.

شناخت مشتری

 

فرقی نمی کند شما در مغازه ای بزرگ اقدام به فروش عطر کنید و یا در کنار شغل اصلیتان این کار را نیز در مغازه انجام دهید. اگر می خواهید که فروش بیشتری در کسب و کار خود داشته باشید باید سعی کنید مشتریان خود را بشناسید یا به عبارت دیگر هنر شخصیت شناسی داشته باشید. سعی کنید از روی ظاهر، سن و بر خورد افراد مشتریان خود را بهتر بشناسید. شما می توانید به صورت محترمانه از علایق، شغل آنها نیز سوالاتی بپرسید. افراد دوست دارند در مورد علایق خود با شما صحبت کنند اما مراقب باشید سوال پرسیدن از مشتری نباید بیش از حد ادامه پیدا کند و شما باید سعی کنید در مدت زمانی کوتاه حدس بزنید که چه محصولی برای شخص مناسب تر است. این کار برای ایجاد ارتباط موثر با مشتری نیز بسایر مناسب است.

مشتریان خود را تایید کنید

 

وقتی مشتری شما عطری را بو میکند و مثلا می گوید این عطر خیلی ملایم است شما سعی کنید با گفتن جملاتی نظر او را به صورت ضمنی تایید کنید. به طور کلی همه افراد علاقه دارند که مورد تایید و تحسین قرار بگیرند. این یک ترفند موثر برای فروش است حتی اگر مشتریان شما از این ترفند اطلاع داشته باشند به احتمال خیلی زیاد باز هم تایید شدن به انها احساس خوبی را منتقل می کند و شانس شما را برای فروش افزایش می دهد. اگر می خواهید این احسس خوب را به مشتری خود منتل کنید در بین صحبت ها و نظرات او به دنبال نکاتی قابل تحسین و قابل تایید بگردید. حرف های سنجیده و حساب شده شما در جهت تایید تظرات مشتری می تواند او را وادار به خرید کند هر چند که از اول قصد خرید عطر را نیز نداشته باشد.

دادن اطمینان خاطر به مشتریان

 

شما به هر شکلی که کسب و کار عطر فروشی خود را راه اندازی کنید بهترین نوع تعریف و تمجید از عطر هایتان تاکید بر اصل بودن آنها است. از قبل دلایل قانع کننده ای را برای اصل بودن محصولات خود اماده کنید. پیدا کردن دلایل اصل بودن محصولاتتان و ارائه این دلایل به مشتریان وظیفه شماست اما فراموش نکنید همه مشتریان دوست دارند با این دلایل مواجه شوند تا اطمینان خاطر بیشتری در هنگام خرید داشته باشند.

جذب مشتری یک هنر است

در یک کسب و کار جدید و یا حتی کسب و کارهای با سابقه تر جذب مشتری یک عامل مهم برای موفقیت است. برخی از مشتریان در حال نگاه کردن به ویترین مغازه شما هستند یا در درجه اول به نظر می رسد که قصد جدی برای خریدن عطر ندارند. این هنر شما است که این افراد را جذب کنید. بهترین روش برای این افراد روشی است که بارها توسط فروشندگان حرفه ای عطر انجام شده است و به احتمال خیلی زیاد شما هم آن را مشاهده کر ده اید.

از این افراد بخواهید که عطر پیشنهادی از طرف شما را بو کنند و حتی مقداری از ان را به عنوان تست مورد استفاده قرار بدهند. همیشه عطرهایی را برای تست و جذب مشتری در دسترس داشته باشید. به این روش بازاریابی عصبی گفته می شود. در طی ان شما با درخواست های ساده و رایگان شروع می کنید و باعث ایجاد علاقه در مخاطب خود می شوید. در واقع شما با وادار کردن مخاطب به قبول درخواست های کوچک او را برای پذیرش درخواستی بزرگتر که همان خرید عطر است آماده می کنید.

پیشنهادی خاص برای افراد خاص

 

اولین پیشنهاد شما خیلی مهم است و میتواند موفقیت و عدم موفقیت شما را تعیین کند. همانطور که گفته شد تلاش کنید تا حدی مشتری خود را بشناسید سپس شما باید پیشنهادی را مناسب با شناخت نسبی از مشتریان خود ارائه دهید. وقتی مشتری حس کند که با توجه به خصوصیاتش به او پیشنهادی می شود احساس بهتری دارد. برای مثال بگویید این عطر جدید مناسب سن و سال جوان شما است و یا اینکه به مشتری دیگری بگویید با توجه به شغلتان شما در جلسات کاری زیادی شرکت می کنید و این عطر خاص برای شما مناسبتر است.

هدیه بدهید

 

یک هدیه هر چند هم که کوچک باشد احساس خوبی به مشتریان شما خواهد داد. کمتر کسی پیدا می شود که از داشتن شیشه عطری کوچک و رایگان در جیب خود احساس خوبی نداشته باشد. هدیه شما در عین ارزانی و کوچکی میتواند برای مشتری بسیار با ارزش باشد و در ذهنش این محبت شما باقی بماند. به مشتری خود بگویید با خرید این عطر یک اشانتیون یا هدیه به او تعلق خواهد گرفت. مطمعن باشید این کار باعث افزایش رضایتمندی مشتری شما خواهد شد.

تضمین کالا

 

اگ عطرهای شما با کیفیت هستند و شما هم به این کیفیت اطمینان دارید چرا آنها را تضمین نمیکنید؟ به مشتری خود بگویید در صورت نارضایتی می توانید کالا را از او پس بگیرید. احتمال مرجوع شدن یک شیشه عطر بسیار پایین است اما سود این کار برای شما بسیار زیاد خواهد بود چرا که به مشتری خود یک اطمینان بسیار قوی خواهید داد و او را برای تکمیل سفارش مصمم خواهید نمود. استفاده از این روش در راه سریدن به یک کسب و کار موفق به شما کمک زیادی خواهد کرد.

چنانچه موفق به اتمام این مقاله در مدت زمان تخمینی نشده اید به سایت تست تندخوانی مراجعه نمایید.

تیم آموزشی ماهان تیموری
نویسنده: ماهان تیموری

ارائه دهنده آموزش های کسب و کار ، کسب و کار عطر فروشی ، کسب و کار جدید , بازاریابی کسب و کار موفق

بیزینس پلن

بیزینس پلن : یا طرح کسب و کار یا طرح تجاری که با نام های مختلفی شناخته می شود یک سند می باشد که ،  شما را با تمام مواردی که برای یک کارآفرینی بدان احتیاج دارید آشنا می سازد ، شاید بهتر است بگوییم بیزینس پلن در واقع طرح مالی و عملیاتی یک کسب و کار را در اختیار شما می گذارد .بیزینس پلن همچنین بر تصمیم گیری های شما به طرق مختلف ، تا سال های اولیه نظارت دارد . شاید بتوان گفت بیزینس پلن شباهت زیادی با نقشه ی راه دارد .

در اهمیت یک بیزینس پلن خوب همین بس است که یک طرح تجاری خوب می تواند ، در موفقیت شما تاثیر بسزایی گذاشته و تا حدودی موفقیت شما را تضمین خواهد کرد لذا داشتن یک بیزینس پلن مناسب می تواند بسیار کمک کننده و موثر واقع شود . ما در این پست یک بیزینس پلن طراحی شده را در اختیار شما قرار می دهیم . امیدوارم که از آن نهایت بهره را ببرید .

بیزینس پلن و بخش های مختلف آن

موضوع طرح

 

در این بخش باید موضوع طرح را بیان کنیم که می توانید نمونه ی فرم آن را در فایل قرار داده شده مشاهده نمایید.

شرح کسب و کار

 

این بخش شامل شرح توصیفی می شود که ، به ماهیت فعالیت اقتصادی و روش انجام آن می پردازد .در این بخش کالا یا خدماتی را که قصد تولید آن را دارید شرح دهید .علاوه بر این در این قسمت به شرح بازار هدف و مشتریان بالقوه ، نیز می پردازیم بازار هدف خود را توصیف کرده و مشتریان رقابتی بودن محصول وسایر موارد را به صورت کامل و جامع شرح می دهیم . هم چنین در بخش شرح کسب و کار برنامه های خود را نیز بیان می کنیم منظور از برنامه ها همان روش های عملی جهت دستیابی به اهداف تعیین شده می باشد .
قیمت گذاری نیز جز مواردی است که در بخش شرح کسب و کار بدان می پردازیم : استراتزی خودمان را جهت تعیین قیمت نهایی محصولات بیان می کنیم و همچنین هزینه های عمده ای که در تولید محصولات متحمل می شویم را بیان می کنیم .

 منابع انسانی

 

کارآفرین در تهیه طرح کسب وکار باید نسبت به تهیه رزومه خود و افرادی که با وی قصد ایجاد این کسب و کار را دارند اقدام کند. این بخش از طرح کسب و کار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا ظرفیت و توانایی کارآفرین را در مراحل ایجاد و توسعه کسب و کار بیان می‌دارد. این بخش از اطلاعات باید در دو محور اصلی فراهم گردد: 
۱ – سوابق کاری در زمینه‌های مرتبط با کسب و کار 
۲ – سوابق تحصیلی، آموزش و مهارت‌ها و پیش زمینه‌های فردی

تجهیزات مورد نیاز

 

لیستی از تجهیزات مورد نیاز خود را همراه با هزینه تهیه آنها فراهم آورید.

سازمان(حقوقی)کسب و کار

 

 

 

 

چارچوب حقوقی که برای کسب و کار خود برگزیده‌اید و دلایل انتخاب آن را بیان نمایید.طبق تبصره ماده ۱۴۷ قانون مالیاتها موسسه عبارت است از هر شخص حقیقی و یا حقوقی که دارای دفاتر قانونی باشد.

در صورتی که تصمیم به ثبت یک شرکت دارید باید نوع آن شرکت را مشخص نمایید( شرکت با مسئولیت محدود – شرکت سهامی- شرکت تعاونی – شرکت تضامنی – شرکت مختلط و . . . ). در صورتی که شرکت سهامی‌باشد ذکر میزان سهام، ارزش هر سهم، چکیده سوابق سهامداران ، مدیران ، سیستم مدیریت اطلاعات و مجوزهای مورد نیاز نیز لازم است.

موقعیت ومحل استقرار

 

معیارهای انتخاب محل استقرار کسب و کار خود را به دقت بیان کنید. دسترسی به خریداران، تامین کنندگان، توزیع کنندگان، سرعت حمل و نقل کالا به بازار، هزینه مربوط به تهیه مکان (رهن، اجاره و یا خرید) از جمله مواردی است که می‌تو‌اند مورد اشاره قرار گیرد. برآورد هزینه تهیه مکان به صورت درصدی از فروش پیش بینی شده سالیانه می‌تو‌اند به ارزش این بخش از طرح کسب و کار بیفزاید.

طرح تولید (طرح عملیاتی)

 

در صورتی که کسب و کار مورد نظر تولیدی(تولید کالا و خدمات) ‌باشد: این بخش از طرح کسب و کار ضروری است. 
شرح کامل فرآیند تولید- Layout کارخانه و ماشین آلات- تجهیزات تولیدی – تأسیسات – مواد خام – وسائل نقلیه – نیروی انسانی مورد نیاز تولیدی -تأمین کنندگان و سرمایه مورد نیازدر این بخش می‌آید.

طرح بازاریابی

 

بررسی بازار و طرح بازاریابی، سرفصل حایز اهمیتی در تهیه طرح کسب و کار می‌باشد. هدف این بخش متقاعد ساختن سرمایه‌گذاران و وام‌دهندگان است. در این بخش از طرح کسب و کار نحوه رقابت در بازار – استراتژی کلی بازاریابی و فروش – جلب مشتری – طرحهای تبلیغی و ترویجی به همراه بودجه مورد نیاز جهت آنها – فرآیند خرید و کنترل موجودی، نحوه ورود و خروج کالا و در حقیقت کلیه امور مرتبط با قیمت گذاری ، توزیع ، تبلیغات ، پیش‌بینی تولید و کنترلها مورد اشاره قرار می‌گیرد.

طرح مالی

 

برنامه ریزی مالی بخش مهمی‌از طرح کسب و کار شماست. این بخش از طرح کسب و کار مورد توجه سرمایه گذاران بالقوه و قرض‌دهندگان می‌باشد.
دو مورد از مهمترین نتیجه‌های برنامه‌ریزی مالی، عبارت است از: 
 سود مورد انتظار و ریسک‌های مالی احتمالی 
منابع مالی مورد نیاز برای اجرای طرح و زمان نیاز به آنها و نحوه باز پرداخت

استراتژیها و طرح‌های توسعه

 

این سرفصل از طرح کسب و کار در دو بخش تهیه می‌گردد:

۱-چشم انداز رشد و توسعه در کسب و کار 
چه عواملی با گذشت زمان سبب موفقیت این فعالیت اقتصادی خواهد شد؟ به منابع مالی در دراز مدت، طرحهای مدیریتی و تدابیر خاص خود در این زمینه اشاره کنید.

خلاصه مدیریتی

 

خلاصه مدیریتی پس از اتمام طرح تجاری تهیه می‌گردد و هدف از آن جلب توجه سرمایه‌گذاران بالقوه، وام‌دهندگان و مؤسسات اعتباری می‌باشد. ابتدا تهیه کننده طرح باید به اختصار مفهوم فعالیت اقتصادی مورد نظر را توصیف کند و سپس رویه‌ها و رشد بالقوه را در این صنعت متذکر شود.

سپس با اشاره به فرصتهای موجود، روش بازاریابی خود را ذکر نماید و به برخی از نتایج مهم مالی که ناشی از اعمال روش ذکر شده است اشاره کند. در حقیقت چکیده مطالب موجود در طرح کسب و کار در این بخش آورده میشود. 

دلایل نیاز به نوشتن بیزینس پلن

 

نیاز به نوشتن بیزینس پلن دلایلی گوناگون دارد در ادامه به صورت خلاصه و موردی برخی از دلایل مهم نیاز به نوشتن بیزینس پلن ارائه شده است.

بیزینس پلن عامل مهمی برای افزایش سرمایه

 

تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می دهد که با نوشتن بیزینس پلن جذب سرمایه به حد قابل توجهی افزایش خواهد یافت. در بسیاری از موارد دیده می شود که توان جذب سرمایه در حضور یک بیزینس پلن مناسب به دو برابر افزایش یافته است. یک بیزینس پلن مناسب قادر است که هدف از جذب سرمایه و اهداف مهم شرکت شما را متعادل کند و یا به عبارت دیگر نوعی همخوانی را بین آنها ایجاد کند.

بیزینس پلن و استفاده بهینه از توانایی دیگران

 

به طور معمول افراد به تنهایی یک کسب و کار جدید را راه اندازی نمی کنند و شریک یا یکی از نزدیکان انها وجود دارد که در مدیریت و اداره کسب و کار جدید به آن ها کمک می کند. بیزینس پلن به این کمک ها جهت می دهد. نوشتن بیزینس پلن به اطرافیان شما این شاس را می دهد که بتوانند کمک بیشتری را به شما بدهند.

با نوشتن یک بیزینس پلن مناسب کمک هایی که از طرف اطرافیان به شما می شود هدفمند تر و موثرتر خواهد بود. به صورت کلی نوشتن یک بیزینس پلن مناسب به شما کمک می کند تا از توانایی های افراد نزدیک به خود بهترین استفاده ممکن را ببرید.

بیزینس پلن و دوری از اشتباهات بزرگ

 

نوشتن بیزینس پلن شما را در مسیر درستی قرار می دهد و از مرتکب شدن به اشتباهات برگ دور می کند. فرض کند بعد از مدت طولانی متوجه شوید که سرمایه شما برای راه اندازی یک کسب و کار جدید کافی نبوده است و نیاز به سرمایه اولیه بیشتری داشته اید. با نوشتن بیزینس پلن شما با چنین حالتب مواجه نخواهید شد.

در مثالی دیگر ممکن است شما برای کسب و کار جدید خود نیاز به شریکی ماهر و توانا داشته باشید. با نوشتن بیزینس پلن شما از وجود این نیاز مطلع خواهید شد و دچار این اشتباه بزرگ نمی شوید که بدون داشتن یک شریک توانا کسب و کار خود را شروع کنید.

بیزینس پلن و دوری از تصمیماتی بر اساس احساسات

 

زمانی که شما کسب و کار جدیدی را شروع می کنید ممکن است در ابتدای راه به دلیلی وجود تعداد بالای ایده های نو و وجود انگیزه زیاد در شما برای پیشرفت سریع دست به تصمیمگیری بر اساس احساسات بزنید.

شما ممکن است دست به اقداماتی بزنید که در واقعیت برای رسیدن به اهدافتان مفید نباشند. وجود یک بیزینس پلن مناسب باعث می شود که در مورد کارهایی که لازم است انجام شود به خوبی فکر کنید و به دور از احساسات بدانید چه کارهایی می توتند شما را به اهدافتان نزدیک کند.

با تشکر از توجه شما امیدواریم از مقاله  بیزینس پلن  لذت برده باشید .

نتیجه گیری

 

در این مقاله به معرفی اجزای بیزینس پلن پرداخته ایم ، با استفاده از این نکات می توانید قبل از راه اندازی یک کسب و کار راه های رسیدن به آن ، درصد موفقیت و درصد شکست را نیز مشخص کنید ، نحوه سود دهی کسب و کار و سایر موضوعاتی که به شما کمک می کند تا در مسیر کسب و کارتان موفق تر باشید .

 

چنانچه موفق به اتمام این مقاله در مدت زمان تخمینی نشده اید به سایت تست تندخوانی مراجعه نمایید.

 

تیم آموزشی ماهان تیموری

نویسنده: مهسا فرازمند- ماهان تیموری

ارائه دهنده آموزشهای : کسب و کار ، کارآفرینی ، کسب و کار اینترنتی , کارآفرین , ایده های نو , کسب و کار جدید

مفهوم انضباط شخصی چیست؟

مفهوم انضباط شخصی چیست؟ به گفته‌ی آلبرت هابرد مفهوم انضباط شخصی، توانایی انجام کارهایی است که باید در وقت مناسب انجام دهید و مدیریت زمان را به کار ببرید، چه آن کارهایی را که دوست دارید، چه نه. درواقع انضباط شخصی به فرد گوشزد می‌کند که تو موظفی کارهایی را در راستای رسیدن به اهدافت انجام دهی، چه آن کارها را دوست داشته باشی، چه نداشته باشی.

مفهوم انضباط شخصی چیست؟

 

مفهوم انضباط شخصی

 

انضباط شخصی مجموعه  رفتارهایی است که فرد برای خود معین می کند و از آن تحت هر شرایطی پیروی می کند تا به هدف خاصی که در ذهن دارد برسد. با انضباط شخصی، بدون تلاش فراوان، می توانید راندمان خود را افزایش دهید. اگر اصول انضباط شخصی را درست به کار بگیرید در زندگی خود پیشرفت خواهید کرد و لذت بیشتری می برید.

معمولاً افراد دوست دارند بیشتر بخوابند و دیرتر بیدار شوند. برای این افراد که تقریباً ۸۰ درصد افراد را تشکیل می‌دهند، بیدار شدن صبح زود قبل از طلوع آفتاب در حد مرگ سخت و دشوار است.

طبق بررسی‌هایی که کرده‌ایم حتی همین افراد درصورتی‌ که تحت شرایطی خاص قرار بگیرند، می‌توانند بر این مقاومت غلبه کنند و صبح زود از خواب بیدار شوند.

مثلاً اگر به این افراد بگوییم: فردا ساعت ۶ صبح فلان جا باش تا مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان به تو بدهیم، سعی می‌کند به هر طریقی شده خود را در همان زمان به آنجا برساند.

تغییرات

 

چه چیزی تغییر کرد؟

آیا این شخص همان کسی نیست که به‌قول‌ معروف لنگ ظهر بیدار می‌شد؟

چرا همان شخص است اما اولویت‌های او تغییر کرده است؛ یعنی چه؟

یعنی این شخص تا قبل از این پیشنهاد خوب و سودی که با زود بیدار شدن می‌برد، انگیزه‌ای برای صبح زود بیدار شدن نداشت اما، بعد از این پیشنهاد وقتی می‌داند سود بزرگی نصیبش خواهد شد اولویتش را تغییر می‌دهد و به هر نحوی خود را با شرایط جدید وفق می‌دهد.

 

بنابراین درک مفهوم انضباط شخصی  کار دشواری است و زمانی که به ارزش داشتن مفهوم انضباط شخصی پی می‌بریم، اولویت‌هایمان تغییر می‌کند.

 درواقع می‌خواهم بگویم: می‌توانید با تغییر دیدگاهتان به موضوعی، عملکردتان را نسبت به آن تغییر دهید.

 

اهمیت داشتن انضباط شخصی در زندگی 

 

مفهوم انضباط شخصی

 

داشتن انضباط شخصی نه تنها افکار شما، بلکه افکار و  رفتار دیگران در قبال شما را نیز دگرگون می‌کند.

 

وقتی منضبط تر هستید، موقرتر، خوش برخوردتر و قابل اعتماد تر به نظر می رسید.

 

انضباط، تقریبا تمام جنبه های زندگی شما را تحت تاثیر قرار می دهد.

اگر فروشنده باشید، فروشتان، اگر کارمند باشید بهره وری اتان و اگر کارآفرین باشید، بازدهی کسب و کار شما افزایش می یابد.

 

اهمیت داشتن مفهوم انضباط شخصی  زمانی بسیار قابل‌ درک می‌شود که تصمیم گرفته‌اید کارهای بزرگی انجام دهید.

فردی که هدفی در زندگی ندارد و در روزمرگی گرفتارشده و نمی داند هدف از زندگی چیست هیچ اهمیتی برای داشتن نظم شخصی قائل نخواهد بود.

این در صورتی است که یک انسان هدفمند می‌داند بدون درک مفهوم انضباط شخصی نمی‌توان به موفقیت رسید.

انضباط شخصی در تمام زمینه‌های زندگی الزامی است. این را کسانی که اهداف بزرگی دارند، بهتر درک می‌کنند.

به گفته‌ی برایان تریسی : مفهوم انضباط شخصی پلی است بین هدف و دستاورد. درواقع بدون داشتن برنامه‌ای مشخص برای رسیدن به اهداف، هیچ موفقیتی در کار نخواهد بود.

 

انضباط شخصی برای چه کسانی ضروری است؟

 

مفهوم انضباط شخصی

۱- افرادی که کمبود وقت دارند.

۲- افرادی که می خواهند کارهای مهم انجام دهند.

۳- داوطلبان کنکور در تمام مقاطع

 

 تمرین انضباط شخصی

 

 

با تهیه ی یک لیست، تمرین انضباط شخصی رو شروع کنید. یک کاغذ بردارید و کارهایی را که در آن روز باید انجام دهید بنویسید. بهترین زمان برای تهیه این لیست شب قبل از خواب است که برای فردا برنامه ریزی کنید. ضمیر ناخودآگاه روی برنامه های شما کار می کند و اغلب روز بعد با ایده های عالی از خواب بیدار می شوید. این ایده ها نقشه های شما برای انجام کارهای روزمره شما می شود.

اگر کارهای خود را قبل از شروع بنویسید، به شما کمک می کند که روی زندگی کنترل داشته باشید و سریع تر به اهداف خود برسید.

باید لیستی از بایدها و نبایدها تهیه کنید و روی آن کار کنید و بر اساس اولویت بندی به انجام کارهای لیست شده ی خود بپردازید.

 

برنامه روزانه برای دستیابی به انضباط شخصی

 

مفهوم انضباط شخصی

 

 

زمان بیدار شدن از خواب

فعالیت های زمان بیداری

فعالیت بدنی، تمرکز روی تنفس و مدیتیشن

تشکر، تصدیق، و تائید

انجام حداقل یکی از فعالت های روزانه

انجام فعالیتی به منظور نزدیکتر کردن شما به هدفتان

گذراندن وقتی در کنار خانواده و کسانیکه دوستشان می دارید

مطالعه

وقت آزاد

گزارش اتفاقات روزانه

قدردانی و سپاس

چند راهکار برای ایجاد انضباط شخصی

با مفهوم و اهمیت انضباط شخصی آشنا شدید. در ادامه چند راهکار ساده و خلاصه جهت ایجاد و افزایش انضباط شخصی ارائه شده است.

اهدافتان چقدر برای شما ارزش دارد

 

 

اگر شما دلایل محکمی برای اهدافتان پیدا کنید و به آنها اهمیت بدهید . انگیزه شما به حدی قوی خواهد شد که اقدامات لازم برای رسیدن به اهدافتان را انجام خواهید داد. برای مثال زمانی که تصمیم میگیرید برای داشتن اندامی مناسبتر مصرف شکر را قطع کنید. اگر به اهمیت داشتن اندامی زیبا و سالم فکر کنید دیگر در مصرف شکر دچار عدم انضباط نمی شوید و قادر خواهید بود که به صورت منظم مصرف شکر را از برنامه غذایی خود حذف کنید.

اهدافی کوچک و قابل دسترس را برای خود تعیین کنید.

 

این یک تمرین واقعا موثر است. شما در کنار  اهداف کلی و مهم در زندگی خود میتوانید اهدافی کوتاه مدت و در دسترس را نیز برای خود تعیین کرده و سپس تلاش کنید که به این اهداف برسید. برای مثال اگر شما قصد دارید که دست به نوشتن کتابی مهم و پر فروش بزنید. می توانید ابتدا با خود قرار بگذارید که هفته ای یک مقاله مفید و جذاب بنویسید. سپس برای این هدف کوچکتر خود تلاش کنید. با دستیابی به این هدف نظم و انضباط شخصی شما برای رسیدن به اهداف بزرگتر بیشتر می شود. میتوان گفت که رسیدن به هدف کوچک باعث افزایش اعتماد به نفس شما برای رسیدن به اهداف بزرگتر نیز می شود

وقت خود را با دوستان با انضباطتان بگذرانید

 

اگر وقت خود را در کنار دوستانی با انضباط بگذارانید خواه یا نا خواه رفتار آنها در شما نیز تاثیر خواهد گذاشت. ممکن است بعد از مدتی بدون اینکه خودتان نیز متوجه شوید، انسان با انضباط تری خواهید شد. دوستان شما که این خصوصیت راداشته باشند افراد مثبتی هستند چرا که انها اهمیت انضباط شخصی را درک کرده و سعی می کنند که به آن دسترسی پیدا کنند. شما در چنین گروهی انگیزه و دلگرمی بسیار زیادی برای رسیدن به شادی و موفقیت با استفاده از انضباط شخصی به دست می آورید.

همه چیز در ذهن شما است.

 

ذهن شما جایی است که تکلیف شما برای موفقیت یا عدم موفقیت در رسیدن به اهدافتان مشخص می شود. پس بهتر است مراقب دنیای بزرگی که در ذهن خود دارید، باشید. ذهن شما باید در معرض پیامهای مثبت قرار داشته باشد. مراقب باشید که چه چیز هایی می خوانید و چه چیز هایی می بینید. پس از خواندن، دیدن، شنیدن چیزایی که باعث انتقال پیام های منفی به ذهن شما می شود، خودداری کنید. به دنبال چیزهایی باشید که پیامهایی انگیزشی و الهام بخش را به ذهن شما میفرستند پیامهای مثبتی که در نهایت باعث افزایش انضباط شخصی شما در راه رسیدن به اهدافتان می شود.

فکر کردن کافی است، زمان اقدام فرا رسیده

 

مواردی مانند موارد بالا به شما کمک خواهد کرد، که انضباط شخصی را در زندگی خود ایجاد کنید اما واقعیت این است که تا زمانی که شما اقدام نکرده و شروع به کار نکید هیچ چیزی اتفاق نیافتاده است. این شروع به کار و اقدامات عملی است که رویا های شما را تبدیل به واقعیت های ملموس میکند. آنچه را که واقعا می خواهید و دلایل این خواسته را یادداشیت کنید. حال زمان آن فرا رسیده که شروع به برداشتن گام های عملی در راستای رسیدن به این اهداف کنید. در آغاز راه با سختی هایی مواجه خواهید شد اما این نکته را فراموش نکنید که با انضباط شخصی و عادت کردن به انجام کارهای لازم بعد از مدتی این سختی برای شما تبدیل به آسانی خواهد شد.

نتیجه گیری 

مفهوم انضباط شخصی را نه به خاطر یک قانون مهم موفقیت بلکه به خاطر تأثیر مثبتی که روی شخصیتتان می‌گذارد، یاد بگیرید و در زندگی بکار ببرید.

در ادامه ی مقالات مربوط به انضباط شخصی، بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

چنانچه موفق به اتمام این مقاله در مدت زمان تخمینی نشده اید به سایت تست تندخوانی مراجعه نمایید.

خواهشمندیم با دیدگاه سازنده  خود ما را در ارائه هرچه بهتر مقالات یاری نمایید.