ماهان تیموری

ماهان تیموری

ماهان تیموری

ماهان تیموری

نقش خانواده ها در افزایش هوش مالی فرزندان خود

می توانید ساعت های زیادی را درباره ارزش و اهمیت پول و اینکه بچه ها باید یاد بگیرند که پول خودشان را با دقت خرج کنند ، برایشان حرف بزنید . می توانید داستان زندگی خودتان در گذشته را برایشان تعریف کنید و به آن ها بگویید که در دوره های مختلف زندگی ، از چه راهی پولتان را به دست می آوردید و چطور برای خرج کردن آن ، برنامه ریزی می کردید و چقدر از آن را و به چه روشی پس انداز می کردید ؛ چون حتما می دانید که بهترین معلم انسان ، تجربه های گذشته خودش و دیگران است .

تمرین تقویت حافظه و هوش نقش خانواده ها در افزایش هوش مالی فرزندان خود

هوش مالی کودکان

 

نقش خانواده ها در افزایش هوش مالی فرزندان خود2

 

در این جا می خواهیم راه هایی را که می توانید به کودکتان توضیح دهید که از پولش چگونه استفاده کند و چگونه پس انداز کردن را یاد بگیرد ، به شما آموزش دهیم . دیر یا زود کودکتان باید یاد بگیرد که پول ، بر روی درخت سبز نمی شود و برای به دست آوردن آن باید زحمت کشید و به احترام زحماتی که برای پول درآوردن کشیده می شود ، باید آن را به بهترین صورت خرج کنند .

از همان ابتدا کودکتان را با پول آشنا کنید

بهترین زمان شروع این آموزش ها ، بین ۳ تا ۴ سالگی است . در این دوران ، باید تفاوت بین سکه های پول کشورتان را به آن ها یاد بدهید و برایشان یک قلک بگیرید تا در آن ، پول های سکه ای یا اسکناسهایش را بیاندازد و جمع کند . یک قلک پول ( حتی اگر یک کیف یا کیسه برای نگهداری از پول باشد ) ، در واقع یک جای امن برای پول هایش می باشد و همچنین این حس را در کودکتان ایجاد می کند که برای خودش پول دارد .

اگر بتوانید یک قلک شیشه ای تهیه کنید که بتواند داخلش را ببیند ، خیلی بهتر می شود ؛ اینجوری می تواند به صدای سکه هایش گوش بدهد و شاهد اضافه شدن روز به روزش باشد . این یک شروع خیلی خوب است . حالا که کودکتان یاد گرفته که پول هایش را جمع کند ، به او اجازه بدهید که پول را برای خودش خرج کند و هر چیزی را که دوست دارد بخرد .

انواع هوش انواع هوش و تقویت حافظه تعریف هوش از نظر وکسلر

اهمیت استفاده از قلک

 

نقش خانواده ها در افزایش هوش مالی فرزندان خود3

 

 در دو مرحله به کودکتان اجازه دهید که پول های قلکش را خرج کند . یکبار وقتی که قلکش تا نصفه پر شده و یک بار هم وقتی که کاملا پر شده است . این کار به آن ها یاد می دهد که اگر پول کمی جمع کرده باشد ، فقط می تواند چیزهای کوچک و ساده و ارزان برای خودش بخرد اما وقتی که تا سر قلک را پر از پول کرده باشد و پول زیای جمع کرده باشد ، می تواند با آن ، چیزهای با ارزش و گران قیمت و خاص بخرد ؛ در نتیجه کودکتان به اهمیت پول جمع کردن در طول زمان پی می برد .

آموزش تفاوت نیاز با خواسته

کم کم به کودکتان یاد بدهید که نیاز، با خواسته تفاوت دارد ؛ مثلا وقتی که از تلویزیون منزلتان تبلیغی پخش می شود یا در خیابان ، تبلیغات بنری را می بینید ، برایش این تفاوت را توضیح بدهید و از او بخواهید که پس از دیدن هر تبلیغی ، به شما بگوید که این خواسته است یا نیاز ؛ و در صورتی که به شما پاسخ درست داد ، به او هدیه ای به عنوان پاداش بدهید .

آزمون هوش مالی ارتقا هوش مالی افزایش هوش و حافظه

آن ها را عادت دهید که پس انداز بکنند

 

نقش خانواده ها در افزایش هوش مالی فرزندان خود5

 

در خانه تان یک قانون بگذارید که بچه ها باید حداقل ۱۰ درصد از پولشان را پس انداز کنند ؛ چه این پول از طریق پول توجیبی شان به دستشان رسیده باشد و چه از طریق کاری که در بیرون از خانه انجام می دهند . اگر در ابتدای این کار ، زیاد به کودکانتان سخت نگیرید و شرایط را برایشان آسان کنید ، به آن ها فشار نمی آید و این کار را با میل و رغبت انجام می دهند . برایش از خاطراتتان بگویید که وقتی شما به سن و سال او بودید ، با پول هایتان چه می کردید و چه نتایج مثبت و منفی ای از این کار عایدتان شده است .

یک حساب پس انداز به نام کودکتان باز کنید

حساب بانکی هم در حقیقت چیزی مثل قلک است اما بزرگ تر و با این تفاوت که وقتی که او حساب بانکی دارد ، می تواند به پولش اضافه کند . جدول میزان سود بانک ها را در اختیار او قرار دهید و به او اجازه دهید که نوع حساب پس اندازش را خودش انتخاب بکند و به او یادآوری کنید که هر زمان که احتیاج به مشورت با کسی برای این انتخابش داشته باشد ، شما در کنار او هستید . او با این کار، می تواند برنامه ریزی کند که پولش را تا چه زمان و با چه سودی می خواهد در بانک بگذارد . این کار، برای موفقیت او در آینده و بالا بردن هوش مالی اش ، خیلی اهمیت دارد .

کودکتان را تشویق کنید که اهداف مالی داشته باشد

 

نقش خانواده ها در افزایش هوش مالی فرزندان خود6

 

کودکتان را تشویق کنید تا یک لیست تهیه کند و در آن چیزهایی را که آرزو دارد که داشته باشد و بخرد ، یادداشت کند و برای رسیدن به آن ها هم زمانی را در نظر بگیرد و جلوی تک تک آرزوهایش بنویسد . به او قول بدهید که در صورتی که تا نزدیکی های آن تاریخ ، قسمت بیشتری از پول مورد نیازش را جمع کرده باشد ، شما باقی مبلغ مورد احتیاجش را به او می دهید . به او کمک کنید که بتواند تا قبل از این که خیلی بزرگ بشود و دیگر آرزوهای گذشته اش برایش جذابیتی نداشته باشند ، به آن ها برسد .

به طور منظم به کودکانتان پول توجیبی بدهید

پول توجیبی ، خیلی مهمتر است از پولی که از راه کار کردن به دست می آورد ؛ چون اگر پول توجیبی را بر اساس تاریخ های منظمی به او بدهید ، او نظم داشتن در خرج کردن و پس انداز کردن را یاد می گیرد و همین کار ، اعتماد به نفسش را افزایش می دهد . مبلغی که به عنوان پول توجیبی به کودکان می دهید ، به سن او ، شرایطی که دارد و وظایفی که انجام می دهد بستگی دارد . بهترین زمان دادن پول توجیبی به کودکتان ، ۶ سالگی است چون از این سن ، او این توانایی را به دست می آورد که چیزهایی را که می خواهد ، خریداری کند .

کودکانتان را برای به دست آوردن پول ، تشویق کنید

 

نقش خانواده ها در افزایش هوش مالی فرزندان خود7

 

به کودکتان کمک کنید که علاوه بر پول توجیبی ای که از شما می گیرد ، یاد بگیرد که برای خودش ، درآمدی داشته باشد و یک کسب و کار کوچک راه بیاندازد. او می تواند از طریق روش های ساده ای مثل انجام دادن کارهای خانه شما یا سایر اعضای خانواده تان ، کوتاه کردن چمن های حیاط ، پارو کردن برف و … برای خودش پولی به دست بیاورد و به علاوه ، با انجام دادن کارهایی که برایش خطری نداشته باشد ، چیزهای زیادی یاد بگیرد .

آموزش مدیریت پول را به کودکانتان شروع کنید

همه عادت های مالی ای که کودکان در بزرگسالی و پیری خواهند داشت ، در اثر آموزش هایی است که شما به آن ها داده اید یا از طریق الگوسازی از پدر و مادرشان کسب کرده اند . آن ها همیشه افتخار خواهند کرد که از پول پس اندازشان توانسته اند یک دوچرخه یا خانه یا چیزهای بزرگی بخرند . همین آموزش های به ظاهر ساده شما ، به طور مستقیمی روی کسب و کار آینده کودکتان تاثیر می گذارد .

مشورت به جای خودسری

 

نقش خانواده ها در افزایش هوش مالی فرزندان خود8

 

وقتی که شما و همسرتان در حال مشورت کردن با هم در مورد مسائل مالی خانواده هستید ، اجازه بدهید که کودکتان هم در آن جا حضور داشته باشد و در جریان بحث ها و تصمیم گیری ها قرار بگیرد . به او اجازه بدهید که اظهار نظر کند . به این روش ، او یاد می گیرد که همیشه علاوه بر تصمیم او ، تصمیمات دیگری هم وجود دارد که ممکن است بهتر باشند و در پایان هم تصمیم نهایی ، بر اساس تصمیمی که پخته تر و درست تر است گرفته می شود .

نتیجه گیری

همه انسان ها از زمانی که به دنیا می آیند ، از هوش و ثروت ذاتی زیادی برخوردارند . آن هایی که فکر می کنند در آینده ، این هوش و ثروت را حفظ می کنند ، موفق می شوند و آن هایی که تصور دیگری غیر از این را دارند هم ، در نهایت موفق نمی شوند . از همان آغاز کودکی ، شروع کنید به آشنا کردن کودکتان با روش های پول در آوردن و خرج کردن . پرداخت بدون حساب پول به کودکانتان و دچار کردن آن ها به ولخرجی ، از عادت های مضری است که در نهایت باعث می شود که حس توانایی و اعتماد به نفس مالی در کودکانتان پژمرده بشود و دچار یک سردرگمی مالی و اقتصادی شوند.

هر زمانی احساس کردید که عادت های مالی اشتباهی در کودکتان شکل گرفته ، هوشیار شوید اما زیاد خودتان را نگران نکنید ، چون تمامی این عادت ها ، برگشت پذیر هستند ؛ پس سعی کنید که هر چه سریع تر این رفتارهایشان را اصلاح کنید و مدیریت صحیح پول ها و سایر اموالش را به او آموزش دهید ؛ با انجام همین چند ترفند ساده می توانید امیدوار باشید که آینده مالی فرزندتان را تضمین کرده اید و به زودی در دوران بزرگسالی ، آن ها سپاسگزارتان خواهند بود و موفقیت هایشان را مدیون شما می دانند .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.