ماهان تیموری

ماهان تیموری

ماهان تیموری

ماهان تیموری

بایدها و نباید های شراکت در کسب و کار

وقتی که دو یا چند نفر، با همدیگر متحد می شوند تا یک کسب و کار مشخص را انجام دهند ،گفته می شود که آن ها با یکدیگر شریک هستند و کاری که انجام می دهند ، یک کسب و کار شراکتی است . در کشورهای پیشرفته ، شراکت معمولا در کارهای تخصصی ای مثل طبابت و وکالت و … انجام می گیرد و افرادی که با همدیگر شریک هستند ، از اینکه نام خودشان را روی شرکت بگذارند ، چشم پوشی می کنند و یک اسم واحد را برای شرکتشان انتخاب می کنند و تلاش می کنند که روز به روز این نام ، پر رنگ تر و معروف تر شود .

حتما شما هم بارها شنیده اید که بسیاری از شراکت ها ، در نهایت شکست می خورند . اینکه ریشه این شکست ها از کجاست و چگونه می شود که یک شراکت موفقیت آمیز داشت ، سوالی است که در این جا می خواهیم به آن پاسخ دهیم .

 

عوامل شکست در تجارت

 

بایدها و نباید های شراکت در کسب و کار2

 

 

مشکلاتی که افراد در شراکت های کاری پیدا می کنند ، در اثر چند عامل ایجاد می شود :

  • در همان ابتدای شروع هر شراکتی ، افراد باید یک چارچوب قانونی را برای شراکتشان تعیین کنند ؛ زیرا اولین عاملی که موجب ایجاد شکست در شراکت می شود ، عدم وجود یک قرارداد مناسب و محکم برای سرمایه گذاری مشترک است .
  • دومین عاملی که در شراکت های کاری از اهمیت زیادی برخوردار است ، سازش در اهداف مالی ای است که همگی دنبال می کنند . در واقع اهداف طرفین ، باید مشترک باشد ؛ مثلا اگر هدف از این کار مشترک ، کسب سود است ، هر دو یا چند طرف باید هدفشان رسیدن به سود باشد و برای رسیدن به آن تلاش کنند . اگر هدفشان معروف شدن یا برند سازی یا .. است ، طرفین دیگر هم باید همین هدف را داشته باشند .
  • سومین و مهمترین عاملی که بر شراکت ها اثر می گذارد ، وجود نقص در فرهنگ شراکت است . فرهنگ ، یعنی باور عمیقی که افراد نسبت به خط قرمزها و بایدها و نبایدها دارند . فرهنگ شراکت ، یعنی اینکه منافع طرف مقابل را هم در نظر بگیرند و برای رسیدن به آن تلاش کنند و از خودخواهی و زیاده خواهی برای خودشان ، دوری کنند .

 

 

شراکت حرفه ای

وقتی که افراد وارد دنیای شراکت می شوند ، باید فرهنگ حرفه ای آن را به خوبی رعایت کنند زیرا با انجام تعارفات و دوستی ، نمی توانیم یک شراکت حرفه ای را شروع بکنیم . بنابراین بهتر است که در شروع این کار ، هر کدام از افراد ، با وکیل خودشان مشورت نمایند و منافع و سهمی را که در بیزینس دارند ، مشخص کنند ؛ چون همیشه گفته اند که جنگ اول بهتر از صلح آخر است .

 

تعیین چارچوب قانونی

 

بایدها و نباید های شراکت در کسب و کار5

 

هنگامی که افراد ، موقع شروع شراکتشان مشخص می کنند که سهم هر کدامشان در شراکت چقدر است و هر کس بداند که چقدر می خواهد برای این کار مشترک زحمت بکشد ، به حقوق و منافعشان از همان ابتدای کار ، پی می برند و مشخص می شود که هر فردی چقدر باید انرژی و سرمایه برای پیشبرد کار ، صرف کند . انجام این ها موجب مشخص شدن چارچوب قانونی شراکت و مدیریت آن می شود . این چارچوب قانونی ، همان شراکت نامه اولیه است که میان شریک ها ، بسته می شود و با وجود آن ، جلوی زیاده خواهی تک تک افراد ، گرفته می شود .

 

انتخاب بهترین شریک کاری

انتخاب شریک کاری ، یک کار کاملا سلیقه ای است . باید حواستان باشد که شریکی که انتخاب می کنید ، تکمیل کننده شما باشد وگرنه آن فرد ، به کسی تبدیل می شود که بود و نبودش در شرکت فرقی ندارد و حتی اگر هم نباشد ، شخص دیگری بتواند کاری را که او انجام می دهد ، به راحتی انجام دهد . اگر دو فرد از یک جنس در یک شراکت کاری باشند ، این شراکتشان در نهایت به هم می خورد زیرا هر کدام از شرکای کاری ، باید دانش و تخصص منحصر به فردی داشته باشند تا مکمل همدیگر باشند وگرنه یکی از این افراد مشابه ، به فردی اضافی در کسب و کار تبدیل می شود و شاید در ابتدای کار از روی تعارف بماند اما در نهایت چاره ای جز این نمی ماند که حذف شود .

 

لزوم شراکت در کسب و کار

 

بایدها و نباید های شراکت در کسب و کار3

 

شراکت ، می تواند در تمام زمینه هایی که ما بتوانیم در آن به کسب و کار بپردازیم و فعالیت داشته باشیم ، وجود داشته باشد . معمولا وقتی که بخواهیم که یک کسب و کار موفق و تخصصی راه بیاندازیم ، نیاز به شریک پیدا خواهیم کرد . با وجود رقبای حرفه ای خارجی و رقبای قدرتمند داخلی در دنیای امروز ، داشتن یک شریک کاری ، یک مسئله انکار ناپذیر است . بنابراین هر زمان که تصمیم گرفتید که کسب و کارتان را گسترش دهید و یا یک برنامه بلند مدت داشتید ، هرچه سریعتر به سمت شراکت بروید تا احتمال موفقیتتان بیشتر شود .

آموزش افزایش بهره وری در کسب و کار بایدها و نباید

موانع موفقیت در شراکت

مهمترین عاملی که باعث می شود که یک شراکت ، با شکست رو به رو شود ، این است که افراد بر خلاف آن چیزی که در ابتدای شروع کار ادعا می کردند ، عمل می کنند ؛ به عنوان مثال اول ادعا می کنند که فلان توان تخصصی را دارند یا در مقدار سرمایه ای که می توانند به اشتراک بگذارند ، غلو می کنند اما وقتی که وارد پروژه کاری مشترک می شوند ، می بینید که این طور نیست و از پس قول هایی که داده اند ، نمی توانند برآیند . همچنین ممکن است که یکی از طرفین ، دیگر نیازی به شریک نداشته باشد و همین موجب شود که قراردادشان فسخ شود .

بایدها و نباید های شراکت در کسب و کار تعیین چارچوب قانونی

 

راهکارهایی برای داشتن یک شراکت موفقیت آمیز

 

بایدها و نباید های شراکت در کسب و کار6

 

برای آن که شراکت با مشکلی رو به رو نشود ، لازم است که برای آن چارچوبی تعیین شود و سهم هر کدام از افراد ، از نظر منافعی که کسب می کنند و انرژی ای که صرف می کنند و سرمایه ای که می گذارند ، در آن مشخص باشد . راه حل دیگر ، کار کردن روی فرهنگ شرکا و کار گروهی و نوشتن یک قرارداد سفت و سخت حقوقی است . از طرف دیگر ، لازم است که ادعاهای افراد در شروع کار واقعی باشد و در ادامه مسیر شراکت ، بتوان روی آن حساب باز کرد و برای آن ، تضمینی ارائه بدهند .

چگونه هدف گذاری کنیم شراکت شراکت حرفه ای شراکت خوبه؟

محتویات یک قرارداد حقوقی

قراردادی که در ابتدای کار بین شرکا نوشته می شود ، باید شامل نکات زیر باشد :

  • میزان اختیار عزل و نصب افراد برای هر یک از شرکا
  • حق رای دادن هر کدام از شرکا
  • مقدار پولی که هر یک از شرکا برای سرمایه گذاری در این کار ، باید با خود بیاورند .
  • نحوه تقسیم سود بین شرکا
  • نحوه حل اختلافاتی که ممکن است بین شرکا ایجاد شود .

 

جلوگیری از بروز اختلاف بین شرکا

 

بایدها و نباید های شراکت در کسب و کار7

 

وقتی که از کار شراکتی صحبت به میان می آید ، همیشه باید به یاد داشته باشیم که ممکن است اختلافات و درگیری هایی بین شرکا ایجاد شود . مهمترین عامل بروز این اختلافات ، غیر حرفه ای بودن افرادیست که وارد کار مشارکتی می شوند . برای جلوگیری از این اختلافات ، باید از همان ابتدا ، وظایف و اختیارات و تعهدات هر کدام از طرفین را مشخص کنید و از همه مسائل بزرگ و کوچک ، رفع ابهام نمایید .

لازم است که همگی ، ارزش های اخلاقی شراکت را رعایت کنند و احترام متقابل بین افراد گذاشته شود . در این میان ، فرقی ندارد که هر کدام از افراد ، از چه تخصصی برخوردارند و چه مقدار در سرمایه گذاری شراکت دارند و در نهایت ، موجب چه منافعی می شوند ؛ بلکه هر کدام در هر جایگاهی که هستند ، باید فرهنگ شراکت را رعایت کنند و به یکدیگر احترام متقابل بگذارند .

شراکت در کسب و کار شریک شدن عوامل شکست در تجارت کار آفرینی

نتیجه گیری

در یک همکاری و شراکت سالم ، طرفین به قدری به هم نزدیک و با یکدیگر صمیمی می شوند که خودشان هم تعجب می کنند ؛ چون هر کاری که شما یا شرکایتان انجام می دهید ، بر همدیگر اثر می گذارند و شراکت ، شما را به حدی به هم نزدیک می کند که اگر احیانا هم دچار ضرر و زیان شدید ، به خودتان نگرانی راه نمی دهید و همین که می دانید در شکست و پیروزی تان نفر دیگری هم با شما شریک است.

به شما قوت قلب می دهد و باعث دلگرمی شما می شود و در حقیقت ، شریک کاری تان را به عضوی از خانواده تان تبدیل می کند ؛ با این تفاوت که اعضای خانواده تان را نمی توانید انتخاب بکنید ولی در انتخاب شریک یا شرکایتان آزادی عمل دارید و از آنجایی که سود و منافعتان مشترک است ، باید در این زمینه ، بهترین انتخاب را داشته باشید . همه افراد باید به هدفی که دارند ، پایبند باشند و این هدف مشترک را مقدس بدانند ؛ وگرنه شریک شدن با کسی که به موفقیت شرکت اهمیتی نمی دهد ، اصلا کار عاقلانه ای نیست .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.