ماهان تیموری

ماهان تیموری

ماهان تیموری

ماهان تیموری

گرفتن سود بانکی، منفعت یا خطر

بانک جهانی در سال ۲۰۱۲ میلادی ، گزارشی را منتشر کرد که در آن ، در مورد نرخ سپرده های بانکی ۱۳۸ کشور جهان ، اطلاعاتی را در اختیار همگان قرار می داد . بر طبق این گزارش ، نرخ سود سپرده در کشور ایران ، ۱۴٫۸ درصد اعلام شده بود و این عدد باعث شده بود که کشور ایران ، در رتبه پنجم از نظر میزان سودی که بانک به مشتریانش می دهد ، قرار بگیرد . این باعث شده بود که بعد از کشورهای بلاروس ، یمن ، ترکیه و اوگاندا ، کشور ایران ، بالاترین سود را به سپرده گذاران خودش پرداخت کند . در سال ۲۰۱۲ ، سود پرداختی از جانب کشور بلاروس ، ۲۲٫۳ درصد و کشور یمن ، ۱۹٫۵ درصد و کشور ترکیه ، ۱۶٫۴ درصد و کشور اوگاندا ، ۱۶٫۲ درصد بوده است .

خطر گرفتن سود بانکی دلیل وعده سود بانکی بالا راه های کسب درآمدسود

 

ارتباط سود بانکی و تورم

 

گرفتن سود بانکی، منفعت یا خطر2

 

بانک های کشورهایی که بالاترین سود را به مشتریانشان پرداخت می کنند ، اغلب میزان تورم در کشورشان بسیار بالاست . بنابراین ، میزان واقعی سود سپرده در این کشورها ، بسیار کمتر از نرخ رسمی آن است . مثلا بلاروس که گفتیم بیشترین سود بانکی را می دهد ، از لحاظ میزان تورم ، اولین رتبه را در جهان به خودش اختصاص داده است و در سال ۲۰۱۲ میلادی ، میزان تورم در این کشور ۵۹٫۲ درصد اعلام شده است!

ایران هم که در همان سال ، رتبه پنجم را از نظر سود بانکی از آن خودش کرده بود ، از نظر میزان تورم ، در رتبه سوم جهان قرار گرفته بود و میزان تورم در ایران ، ۲۷٫۳ درصد اعلام شده بود . کشورهای سوئیس و هنگ کنگ ، کمترین میزان سود بانکی را پرداخت می کنند و حتما برایتان جاب است که عدد این سود بانکی پرداختی ، برابر صفر می باشد.

آموزش رایگان کسب ثروت ارتباط سود بانکی و تورم بهره زیاد

 

دلیل وعده سود بانکی بالا

رئیس بانک مرکزی ایران ، اخیرا اعلام کرده است که بانک ها و موسساتی که به مردم وعده می دهند که سود بالایی بهشان پرداخت کنند ، در حقیقت مشکل دارند و می خواهند زمان بخرند . با خودتان فکر کنید . چرا یک بانک باید سود بالایی پرداخت کند ؟! منطق بانک می گوید که وقتی که یک بانک چنین وعده و وعیدی می دهد ، می خواهد به هر قیمتی که شده توجه مردم را به سمت سپرده گذاری در موسسه اش جلب کند و پولشان را جذب کند و به خودش اختصاص بدهد .

سود بالا سود کردن ضرر سود بانکی بالا برای اقتصاد کسب ثروت

ضرر سود بانکی بالا برای اقتصاد

 

گرفتن سود بانکی، منفعت یا خطر3

میزان سود بانکی ، یکی از مهمترین عواملی است که بر فعالیت های اقتصادی ، اثر می گذارد . سودی که بانک ها به سپرده های بانکی پرداخت می کنند ، تولید و اشتغال کشور را تحت تاثیر خودش قرار می دهد . وقتی که سود پرداختی از جانب بانک بالا باشد ، همه پول ها ناخودآگاه روانه بانک ها می شوند واز آن جایی که با انجام هیچ فعالیت اقتصادی ای ، نمی توانند این میزان سود را به دست بیاورند ، در نتیجه به جای شرکت در کارهای تولیدی ، رو می آورند به سپرده گذاری در بانک ها .

 

کاهش اعتماد مردم به بانک ها

گفتیم که بانک برای حذب پول مردم به سمت خودش ، می آید به آن ها وعده و وعید می دهد و در نهایت مردم پولشان را به بانک می سپارند اما بانک ، با سود زیادی که به سپرده گذاران خودش پرداخت می کند ، در نهایت به جایی می رسد که نمی تواند همه تسهیلاتی را که قولش را داده بود ، به مرحله عمل برساند و در نتیجه اعتماد مردم به بانک و بانک داری از بین می رود و هجوم می آورند به سمت بانک ها تا پول خودشان را پس بگیرند و همین مسئله ، منجر به ورشکستگی بانک ها می شود . بنابراین رئیس بانک جهانی به مردم هشدار داده که از سرمایه گذاری در بانک هایی که قول سود بالایی را به آن ها می دهند ، خودداری کنند ؛ چون این بانک ها ، در معرض ورشکسته شدن هستند .

گرفتن سود بانکی گرفتن سود بانکی ، منفعت یا خطر هوش مالی و سرمایه گذاری

 

جلوگیری از تورم، از طریق تغییر سود بانکی

 

گرفتن سود بانکی، منفعت یا خطر4

 

درباره تاثیر کاهش میزان سود بانکی بر اقتصاد کشور ، حرف و حدیث زیادی وجود دارد . زمانی صحبت بود که وقتی که تورم بالاست ، نرخ سود بانکی باید بالا باشد . ولی وقتی که میزان تورم ، به ۴۰ درصد رسید ، میزان سود بانکی از ۲۲ درصد تغییری نکرد . از طرف دیگر گفته می شود که نرخ تورم ، ۱۴-۱۳ درصد است که این رقم ، چندان واقعیت ندارد . چون فرمول هایی که به وسیله آن ها نرخ تورم را تعیین می کنند ، با واقعیت اقتصادی جامعه ، کمی تفاوت دارد و آن چیزی که مردم از تورم حس می کنند با آن چه که اعلام می شود ، در خیلی از موارد ، منطبق نیست .

 

دو نکته کلیدی درباره سود بانکی در کشور ایران

درباره سود بانکی ، دو نکته کلیدی وجود دارد که حتما باید در کشور ایران رعایت بشوند . اول این که ، سود بانکی ای که بانک به فردی که سپرده گذاری کرده است پرداخت می کند و آن چیزی که در مقابل ارائه تسهیلات بانکی از مشتریان خودش دریافت می کند ، باید بر اساس قانون عملیات بانکداری بدون ربا باشد .

نکته دوم این است که میزان سودی که بانک به مشتریانش پرداخت می کند و همچنین سود تسهیلاتی ای که بانک از مشتریانش دریافت می کند ، باید رقمی باشد که در محدوده نرخ تورم به اضافه یا منهای یک یا دو درصد باشد و نباید بیشتر از این مقدار ، از تورم فاصله بگیرد . هر وقت دیدید که  میزان تورم ، از میزان سود بانکی خیلی فاصله گرفته است ، مطمئن باشید که یک عامل غیر اقتصادی که برای اقتصاد سالم و رقابتی ایجاد مزاحمت می کند ، وجود دارد .

 

چرا مردم به سپرده گذاری در بانک ها علاقه دارند ؟

 

گرفتن سود بانکی، منفعت یا خطر5

 

وقتی که افراد پول خودشان را داخل بانک می گذارند ، نه مالیاتی پرداخت می کنند و نه احتیاج است که ریسکی بکنند . علاوه بر این ، پولی که در نزد بانک است ، نقد شوندگی بالایی دارد یعنی هر زمانی که فرد بخواهد ، می تواند پول خودش را از بانک ، پس بگیرد . بنابراین وقتی که سود بانکی ، بسیار بالاتر از تورم باشد ، هر انسان عاقلی به این سمت می آید که بجای ریسک کردن و سرمایه گذاری در فعالیت های مختلف و هزینه هایی که در بر دارند ، پول خودش را در بانک بگذارد و در  تولید و اشتغال ، که در نهایت موجب رونق اقتصادی جامعه می شود ، خودداری کند و روز به روز بر ثروت خودش اضافه کند .

 

آیا کاهش سود بانکی ، موجب ضرر کردن سپرده گذاران می شود ؟

در زمان کاهش سود سپرده های بانکی ، سپرده گذاران نباید فکر کنند که متضرر شده اند چون افراد معمولا پولشان را در بانک می گذارند تا قدرت خرید توسط سرمایه شان را حفظ بکنند و علاوه بر این ، بتوانند کسب در آمد کنند . وقتی که میزان سود بانکی کاهش پیدا می کند ، همزمان قیمت ها در بازار هم اصلاح می شوند و به عبارت دیگر ، قیمت کالا ها و خدمات پایین می آید. بنابراین مردم نه تنها ضرر نمی کنند بلکه این موضوع در نهایت به نفع سپرده گذار خواهد بود . در حقیقت ، افرادی که سود بانکی شان کم تر شده است ، وقتی که در بازار قیمت جنسی که خریداری می کنند کاهش پیدا کرده باشد ، مثل این است که آن کسری پولشان ، جبران شده است .

نتیجه گیری

با توجه به توضیحاتی که دادیم ، می بینیم که گرفتن سودهای بالای بانکی ، منجر به دو عارضه می شود. یکی اینکه مردم وقتی که می توانند به راحتی هر ماهه به مبلغ بالایی درآمد ناشی از سود سپرده هایشان دست پیدا بکنند ، دیگر به سراغ سرمایه گذاری در فعالیت های عمرانی و کشاورزی و … نمی روند . دومین عارضه این است که افزایش سود بانکی ، موجب افزایش تورم یا به عبارت دیگر ، قیمت بازار می شود .

از طرف دیگر بانک ها برای رقابت با یکدیگر و جذب ثروت و سرمایه مردم به سمت خودشان ، رقم های بالاتری از سود را پیشنهاد می دهند اما اغلب پس از مدتی متوجه می شوند که نمی توانند به قول هایی که داده اند عمل بکنند ؛ بنابراین می آیند و سود مشتریانشان را از اصل پولشان می پردازند و کم کم کار به جایی می رسد که نمی توانند حتی اصل پول سپرده گذاران را به خودشان برگردانند و در نتیجه ، بانک ورشکسته می شود و افراد نیز حتی اصل پول خودشان را از دست می دهند .

بنابراین بهتر است که پس از شنیدن پیشنهاد های وسوسه کننده بانک های مختلف برای پولدار شدن ، فقط به فکر خواباندن پولمان در یک مکان و افزایش ماهیانه آن و کسب درآمد از طریق بانک نباشیم و با یک نگاه آینده بینانه تر ، اوضاع را بررسی کنیم و بین ورشکستگی احتمالی بانک و خطر ریسک سرمایه گذاری در سایر فعالیت های اقتصادی و عملیاتی و کسب و کار ، آن گزینه ای را انتخاب کنیم که در آینده پشیمان نشویم .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.