کارلوس گوسن (Carlos Ghosn)، از جمله معدود مغزهای متفکری است که با قدرت اندیشه بالای خود توانسته در یک زمان هدایت دوکمپانی بزرگ را برعهده گیرد و در هر دو بهعنوان یک پدیده باور نکردنی ظاهر شود. مدیریت کمپانی «نیسان موتورز» ژاپن، «رنو» فرانسه و همچنین عضویت در هیئت مدیره امپراتوری «سونی» و شرکت «Alcoa»، تمامی اینها شرایطی است که برای هر فرد ممکن است با تمام توان و تجربه و دانشی که داشته باشد محال و باور نکردنی باشد. نکته جالب اینجاست که گوسن علاوه بر اینها در کشور ژاپن به عنوان یک فرد مؤثر و دست اندرکار حرفهای در لوازم خانگی نیز شهرت دارد!
کارلوس گوسن نمونه کامل مدیری است که با آشنایی کامل از فرهنگ های مختلف، بازارهای چند ملیتی را شناسایی کرده و با استفاده از خرد و دانش بالای خود نبض هر یک از این بازارها را در اختیار خود گرفته است. مدیری که خود متولد آمریکای جنوبی است، کار رسمی خود را در اروپا آغاز کرده و اوج شهرتش را در آسیا تجربه نموده و حال هر هفته بین سه قاره آسیا، اروپا و آمریکا در حال سفر است تا مبادا از تجربیات دیگران عقب بماند.
دادن جانی دوباره به کمپانی تقریبا ور شکسته «نیسان» که حال به عنوان کمپانی شماره دو خودرو سازی ژاپن مجددا به عرصه رقابت بازگشته است، سبب شد تا نام گوسن بهعنوان یک اسطوره در اذهان مردم ژاپن باقی بماند. هنگامی که او در سال ۱۹۹۹ سکان هدایت این کمپانی را در دست گرفت، به همه هواداران این شرکت قول داد که در عرض دو سال مجددا آن را به روزهای پرشکوه اولیهاش بازگرداند و اگر موفق به انجام دادن این کار نگردد، بلافاصله پس از این مدت از سمت خود استعفا خواهد کرد و همگان دیدند که بعد از مدت دو سال نه تنها نیازی به استعفای او نبود بلکه برای موفقیت او جشنهای بزرگی برپا شد.
اینکه ملیت او کجایی است مسئلهای نیست که به راحتی بتوان به آن پرداخت. کارلوس گوسن در نهم مارس ۱۹۵۴ در برزیل متولد شد. پدر و مادرش اصلیتی لبنانی داشتند و او نیز با شناسنامه فرانسوی در بیروت بزرگ شد. در سال ۱۹۷۴ از دانشگاه پلی تکنیک پاریس فارغ التحصیل شد و در سال ۱۹۷۸ از یکی دیگر از دانشگاه های این شهر مدرک مهندسی گرفت و بلافاصله در یک کمپانی فرانسوی ساخت لاستیک با نام «میشلین» مشغول بهکار شد و در سال ۱۹۸۱ به سمت مدیریت یکی از شعبههای شرکت در پاریس درآمد.
هوش سرشار او در کار عبور از پلههای ترقی را بسیار آسان گردانیده بود. به سبب تواناییها و نظریات فوقالعادهاش به سرعت مورد توجه مدیران «میشلین» قرار گرفت و در فاصله سالهای ۱۹۸۴ و ۱۹۸۵ بهعنوان مسئول بخش تحقیق و توسعه کمپانی به خدمت گرفته شد. پس از آن در سال ۱۹۸۶ به عنوان مسئول هماهنگی شعبات کمپانی در آمریکای جنوبی به زادگاهش بازگشت و در برزیل مشغول بهکار شد. برای مدت چهار سال در آنجا ماند و بازار «میشلین» را در آمریکای جنوبی قوت بخشید و بر همین اساس مدیران شرکت تصمیم گرفتند تا در اختیار گرفتن بازار آمریکای شمالی گوسن را به آنجا بفرستند.
دیگر برای آنها نام گوسن همانند نام سردار لشکری میآمد که او را به هر ماموریتی میفرستادند، از پیروزی و کشورگشایی او مطمئن بودند. هر زمان خطری برای بازار یک منطقه احساس میشد، فورا گوسن در جلسات مطرح میگردید و بلافاصله از توان او برای رهایی استفاده میکردند.
اینگونه بود که در سال ۱۹۹۰، کارلوس گوسن بهعنوان مسئول نمایندگیهای کمپانی «میشلین» وارد آمریکای شمالی شد و فعالیت خود را آغاز نمود. ورود او به این منطقه به منزله نوسازی ساختار تمامی شعبه های حاضر در آنجا بود. با یک خانهتکانی گسترده در اوایل دهه ۱۹۹۰ چنان قدرتی به حضور کمپانی در منطقه بخشید که مدیران آن تصمیم به خرید کمپانی لاستیک سازی «UniroyalGoodrich» گرفتند و از این وضعیت به مراتب خرسند به نظر میرسیدند.
با پیچیدن آوازه شهرت و توانایی مهندس گوسن در سراسر جهان و میان کمپانیهای بزرگ و صنعتی، هر یک در تلاش برای بکارگیری او برآمدند و پیشنهاداتی را مطرح مینمودند. از میان تمامی تقاضاها از شرکتهای دور و نزدیک، گوسن پیشنهاد کمپانی رنوی فرانسه را پذیرفت و در اکتبر سال ۹۶ با این کمپانی وارد قرار داد شد. در دسامبر آن سال گوسن با سمت مدیریت این کمپانی در«Mercosur» مشغول بهکارشد. در این سمت او مسئولیت بخشهای مهندسی، توسعه، ساخت، تحقیقات پیشرفته، عملیات قدرت و همچنین خرید محصولات در این منطقه را برعهده داشت.
کارلوس گوسن معاون کمپانی بزرگ رنو- نیسان موفقیت کارلوس گوسن
با ورود او به بازار خودرو، کمکم استعدادهای ویژه او در این صنعت نمایان گشت . سیاستهای اقتصادی او چنان مورد رضایت مدیران کمپانی در آمده بود که از او در جلسات مختلف بهعنوان یک سیاستمدار حرفهای نام میبردند.در مدت زمان اندکی با کاهش هزینههای اضافی و همچنین تعطیل کردن تعدادی از شعبه های کم سود این شرکت در مکانهای مختلف، سبب کسب سود دهی فراوان برای کمپانی گردید و از آن پس او را «Le Cost Killer» – قیمت شکن مینامیدند.
زندگینامه میلیاردرها کارلوس گوسن کارلوس گوسن کیست
در اواخر دهه ۱۹۹۰ کمپانی نیسان ژاپن به پایان عمر خودش نزدیک شده بود. سهامداران این شرکت اقدام به فروش سهام خود کرده بودند و هر یک قصد فرار از این وضعیت بحرانی و خطرناک را داشتند. در همین زمان شرکت «رنو» با خرید ۳۷ درصد از سهام این کمپانی به نجات آن برخاسته بود.
در مارس ۱۹۹۹ کمپانی فرانسوی «رنو» رسما این میزان سهام را خریداری کرد و اعلام کرد که قصد دارد جلوی ورشکستگی کامل نیسان را بگیرد. مدیران این کمپانی بسیار آسوده و با زبانی بسیار ساده سخن از رهایی نیسان از خطر سقوط میدادند و با اعتماد به نفسی بالا اعلام میکردند که کمپانی آنها توان انجام این عملیات نجات را دارد و با مدیریت ریسک توانست کسب درآمد کند و به ثروت برسد. البته آنها حق داشتند، چرا که از نیروی متخصصی بهره میجستند که همواره در لحظات بحرانی نجات بخش خواهد بود و در کارنامه خود پیروزی ارزندهای را ثبت کرده است.
زندگی نامه آدم پولدار ازندگینامه افراد موفق زندگینامه کارلوس گوسن
در ژوئن سال ۱۹۹۹ کارلوس گوسن
برای نوسازی و نجات نیسان به ژاپن فرستاده شد. پس از یکسال تحقیق و بررسی
در ژاپن، در ژوئن ۲۰۰۰ او رسما مدیریت کمپانی را بر عهده گرفت و متعهد شد
که در عرض دو سال مجددا نیسان را به همان توانمندی باز خواهد گرداند. برای
بسیاری این صحبت تنها یک بلوف و یا یک شعار تلقی میشد اما آنان که گوسن را
میشناختند به خوبی به تحقق این مسئله واقف بودند.
مشابه عملکردش در
«رنو» اینبار نیز او اقدام به حذف هزینههای اضافی نمود، تعطیلی بسیاری از
شعبه های راکد، کاهش بسیاری از هزینههای داخلی و خرج و مخارج رسمی
کمپانی، او را قادر ساخت تا با مدیریت جدی و توانمند خود، در آغاز هزاره
سوم روزنه امید را نمایان سازد. در عرض مدت زمان کوتاهی گوسن به مشهورترین
چهره در ژاپن تبدیل شد.
تلاش های کارلوس گوسن خلاصه زندگی یک فرد موفق
آنها که سن و سال بیشتری داشتند او را با افسانههای کهن ژاپنی مقایسه میکردند و توانایی او را خارج از توانایی انسان معمولی میدانستند، در اکتبر سال ۲۰۰۱ او اقدام به چاپ کتاب زندگینامهاش نمود و در اولین ماه فروشش توانست ۱۵۰ هزار نسخه از آن را به فروش رساند که به پرفروشترین کتاب آسیا شهرت یافت.
در سال ۲۰۰۲، گوسن بهعنوان معاون کمپانی بزرگ «رنو- نیسان» و همچنین عضو هیئت مدیره «رنو» درآمد و سرانجام اینکه در آوریل امسال ۲۰۰۵ او به سمت مدیر کمپانی «رنو» منصوب شد. براساس نظر سنجیهای انجام شده در جراید تخصصی اتومبیل در سراسر دنیا، کارلوس گوسن بهعنوان با نفوذترین فرد در صنعت خودروی دنیا در سال ۲۰۰۵ شناخته شده است.