ماهان تیموری

ماهان تیموری

ماهان تیموری

ماهان تیموری

برای رسیدن به جایگاهی که آرزو دارید باید این مقاله را بخوانید ...

رسیدن به آرزوها ، در این مقاله 5 راهکار بسیار موثر جک کنفیلد برای رسیدن به جایگاهی که آرزو دارید را برای شما اعضای محترم کلوب میلیاردها آماده کرده ایم امیدواریم با خواندن این مقاله تاثیر مثبتی در زندگی شخصی خودتان داشته باشید . 

رسیدن به آرزوها

 

باور کنید که موفقیت در دسترس شما قرار دارد. شما باید باور کنید که دنیا جای خوبی برای رسیدن به موفقیت است. ترس از شکست یک عامل مهلک برای رسیدن شما به آرزوهایتان هست. ترس از وجود رقیبان جدی و ملامت شدن بعد از شکست ممکن است حتی با اراده ترین افراد را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

استفاده از فرصت ها

 

سعی کنید که باور کنید که دنیا فرصت خیلی خوبی برای موفقیت در اختیار شما قرار داده است و دیگران نیز دوست دارند تا شاهد موفقیت شما باشند. این ذهنیت منفی که همه افراد منتظر هستند که شکست خوردن شما را ببینند کمکی به شما نخواهد کرد. اگر به دنبال یه منبع قوی برای انتشار انرژی مثبت در مسیر رسیدن به آرزوهایتان هستید بدون شک بهترین منبع چیزی به جز ذهن خود شما نمی تواند باشد. این باور را در خود پرورش دهید که رسیدن به هر آرزویی که برنامه ای برای آن در ذهن شما وجود دارد عملی است.

1-برای تقویت مهارت ها وپیشرفت در کارتان  از اقدامات  کوچک شروع کنید

این کار موجب تقویت این باور میشود که می توانید به آسانی پیشرفت کنید .در مسیر رسیدن به اهداف مهم در زندگی خود اهدافی کوچک را نیز در نظر بگیرید که برای پیشرفت و افزایش توانایی شما لازم هستند. مهم ترین مزیت رسیدن به این اهداف کوچک افزایش اعتماد به نفس در شما است. رسیدن به اهداف مهم ممکن است زمان بر باشد اما این اقدامات و اهداف کوچک به منزله قدم هایی است که شما برای رسیدن به اهداف اصلی خود بر میدارید. پس لازم است با جدیت انها را دنبال کنید.

2-مشخص  کنید چه چیزی باعث پیشرفت شما می شود

 

در کسب و کار و محیط  کار هدف شما افزایش وارتقا کیفیت محصولات یا سرویس های خدماتی برنامه خدمات مشتری ها یا آگهی هاست پس باید مهارت خود را در مذاکره فروش و کامپیوتر و تایپ کردن افزایش دهید. در خانه باید مهارت های  خود را در تربیت فرزندان روابط خانوادگی و آشپزی بهبود ببخشید همچنین بر بهبود سلامتی و تناسب اندام خود تمرکز کنید وبرای رسیدن به آرامش درونی عبادت کنید یا مدیتیشن کنید .زمانی که شما بدانید چه اقداماتی شما را در راه رسیدن به اهدافتان کمک می کند در واقع قدم مهمی در راه رسیدن به اهدافتان برداشته اید. شما باید بعد از مشخص کردن هدف خود به دنیال اقدامات و فاکتورهایی باشید که نقشی مثبت در رسیدن شما به اهدافتان دارند. دانستن و شناخت این اقدامات لازم قدمی مهم و اساسی در راه رسیدن به آرزوهایتان است.

3-تصمیم بگیرید می خواهید چه جایگاهی داشته باشید.

 

تصمیم بگیرید می خواهید کجا باشید و برای رسیدن به اهدافتان باید چه کارها و اقداماتی انجام دهید .هدفتان یادگیری یک مهارت جدید است یا خدمت به جامعه؟ اگر هدفتان خدمت به افراد جامعه است هر هفته یک ساعت از وقت خود را به انجام کارهای داوطلبانه اختصاص دهید .

پیشرفت

 

همیشه درحال پیشرفت باشید.هر روز از خودتان بپرسید باید چه اقدمااتی انجام دهم تا از قبل بهتر شوم و کجا می توانم یک مهارت جدید را یاد بگیرم. درواقع این قدم اول برای موفقیت است. تا زمانی که شما تصمیم نگیرید که چه چیزی می خواهید و مسیر خود را انتخاب نکنید نمی توانید دراین مسیر قدم بگذارید. زندگی انسان ها بدون هدف بی معنی است و همه در زندگی اهدافی را دنبال می کنند. نکته مهم اینجاست که شما باید اهداف خود را به خوبی بشناسید. اگر شما به شناخت خوبی از اهداف خود برسید تعقیب مسیر رسیدن به این اهداف نیز برای شما لذت بخش خواهد شد.

4-نمی توانید یک شبه موفق شوید.

 

یکی از واقعیت های زندگی این است که باید برای رسیدن به پیشرفت و موفقیت چشمگیر وقت بگذارید .پیشرفت یک شبه بدست نمی آید .این روزها شرکت ها با ارایه محصولات خود به ما وعده ی تغییرات در زمان کوتاه را می دهند و وقتی این اتفاق نمی افتد دچار یاس و  ناامیدی می شویم.

تصیم گیری

 

اگر تصمیم می گیرید که هرروز چیزهای جدید یاد بگیرید هرروز یک گام کوچک بردارید نهایتا به اهدافتان دست.خواهید یافت ، متخصص شدن در هر رشته و زمینه ای زمانبر است .

تمرین کردن

 

 

تمرین کنید تمرین کنید تمرین کنید .هر کتابی که می خوانید هر دوره و کلاس آموزشی که شرکت می کنید و هر تجربه ای که کسب می کنید در واقع یک گام به سوی موفقیت برمی دارید.هنر پیشه ها معمولا مجبورند که اقدامات زیادی برای آمادگی خود انجام دهند شرکت در کلاسهای تئاتر و فن بیان ،  قبول نقش های کوچک در تلویزیون،  شرکت در کلاسهای  صدا،  تمرین اسب سواری و اقدامات دیگر تا روزی برای ایفای نقش رویایی شان در سینما و تئاتر آماده شوند و درسینما و تئاتر بدرخشند.خلبانان خطوط هوایی برای هرنوع عملیات اورژانسی در پروازها آموزش می بینند. پزشکان در دوره های پیشرفته  وتخصصی شرکت می کنند .همه ی این افراد همیشه در حال آموزش وپیشرفت هستند.

5-به خودتان تعهد بدهید که هرروز در هر زمینه ای بهتر و بهتر شوید .

 

با اینکار از حس اعتماد به نفس  و عزت نفس که همراه با پیشرفت بدست می آید، لذت خواهید برد و نهایتا به موفقیت های چشمگیر خواهید رسید. شما نسبت به موفقیت و عدم موفقیت خود مسئول هستید. اگر شما هم جز افرادی هستید که تصور می کنید که موفقیت شما در رسیدن به اهدافتان بستگی به عوامل خارجی دارد، سخت در اشتباهید. کنفیلد بر این باور است که انسانها 100% مسئول موفقیت یا عدم موفقیت خود هستند.

پس به خودتان این قول را بدهید که هر روز نسبت به روز قبل در زمینه ای که برای رسیدن به هدف مد نظرتان لازم است پیشرفت می کنید. کسانی که پیدا کردن راه موفقیت را امری سخت و غیر قابل ممکن می دانند معمولاً چنین تعهدی را به خود نمی دهند و در عوض دیگران را مسئول شکستهایشان می دانند. این طرز فکر به جز از بین بردن اعتماد به نفس شما و دلسرد کردن شما در راه  رسیدن به هدف سودی نخواهد داشت.

نتیجه گیری

رسیدن به آرزوها ، با استفاده از این نکات می توانید در زندگی شخصی خودتان پیشرفت چشمگیری داشته باشید سعی کنید برای خودتان برنامه ریزی جداگانه ای داشته باشید ، با برنامه ریزی و در نظر گرفتن نکات معرفی شده می توانید به خواسته های خودتان دست پیدا کنید .

نویسنده : جک کنفیلد

تیم آموزشی ماهان تیموری

ارائه دهنده مقالات رسیدن به هدف,  اعتماد به نفس  ,فن بیان,  مذاکره فروش,  افزایش اعتماد به نفس

چنانچه موفق به اتمام این مقاله در مدت زمان تخمینی نشده اید به سایت تست تندخوانی مراجعه نمایید.

با تشکر از توجه شما امیدواریم از مقاله برای رسیدن به جایگاهی که آرزو دارید باید این مقاله را بخوانید ... لذت برده باشید.

انواع هدف و راه های رسیدن به آن ها

در این مقاله قصد داریم شما را با انواع هدف آشنا کنیم. اگر به دنبال علاقه و موضوعی می گردید لیست انواع هدف به شما کمک می کند هدف در زندگی خود را تعیین کنید. اگر ندانید علاقه ی شما چیست و به کاری مشغول شوید که انگیزه ای برای انجام آن ندارید بزودی دلزده می شوید.تعیین هدف در زندگی بسیار مهم است و بدون این مهم شما شانس کمی برای رسیدن به موفقیت دارید. کارهایی که شما به صورت روزانه انجام میدهید برخواسته از اهداف شما در زندگی است. در واقع قسمت قابل توجهی از کار هایی که شما در طول روز انجام میدهید همان ادامه مسیری است که از قبل تعیین کرده اید. برای آنکه اهداف مناسب برای موفقیت در زندگی خود را انتخاب کنید در گام اول باید انواع اهداف را بشناسید.

 

آشنایی با انواع هدف

 

انواع هدف

اولین مرحله در برنامه ریزی برای زندگی و تعیین هدف در زندگی، بررسی چیزهایی است که می‌خواهید در طول زندگی به آن‌ها دست یابید، با این کار دیدی کلی از تمام جنبه‌های زندگی‌ خود پیدا می‌کنید.

 

انواع هدف

 

 

اهداف در یکی از ۶ دسته ی اصلی زیر قرار می گیرند:

۱-اهداف رشد و بهبود فردی

۲-اهداف معنوی و اخلاقی

۳-اهداف جسمی و سلامتی

۴-اهداف خانوادگی

۵-اهداف مالی و اقتصادی

۶-اهداف شادی و لذت

برای حفظ تعادل در تمام بخش‌های زندگی، با توجه به فهرست آشنایی با انواع هدف، به جنبه‌های زیر در تعیین اهداف توجه کنید:

 

شغل :

 

 

در شغل خود به چه جایگاهی می‌خواهید برسید؟ کمتر کسی است که به این هدف فکر نکند. وضعیت شما در شغلتان میتواند بر بسیاری از جوانب زندگیتان اثر بگذارد. آیا به فکر پیشرفت در جایگاه شغلی خود هستید؟ به احتمال زیاد رسیدن به اهدافتان در زمینه شغلی بسیار مهم خواهد بود پس بهتر است اهداف مناسبی را در این زمینه برای خود انتخاب کنید.

 

مسائل مالی :

 

چقدر درآمد می‌خواهید داشته باشید؟ آیا برای پولدار شدن برنامه ای دارید؟ آیا می خواهید کسب و کار راه اندازی کنید؟ تا زمانی که اهداف مالی خود را تعیین و انتخاب نکنید نمیتوانید اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهید. پولدار شدن و درآمد بیشتر هدف بسیاری از انسان ها در زندگی است. مسائل مالی میتواند بساری از مسائل دیگر در زندگی شما  را تحت تاثیر قرار دهد و یکی از فاکتورهای موفقیت در زندگی رسیدن به اهداف مالی است.

 

تحصیلات :

 

مدرک تحصیلی خاصی وجود دارد که بخواهید کسب کنید؟ به چه اطلاعات و مهارت‌هایی برای دستیابی به اهدافتان نیاز دارید؟ آیا رشته مورد علاقه خود را شناخته اید؟ به نظرتان با رسیدن به اهداف تحصیلی احساس خوشبختی میکنید؟ با تعیین اهداف تحصیلی شما خواهید فهمید که چه مراحلی را باید در این زمینه طی کنید تا به مدرک دلخواه خود  و یا جایگاه علمی که دوست دارید برسید.

 

خانواده :

می‌خواهید فرزند داشته باشید؟ اگر جواب مثبت است، چطور می‌توانید والدین خوبی باشید؟ روابط شما با اعضای خانواده چطور است؟ در مورد زندگی خانوادگی خود چه اهدافی دارید؟ آیا به این موضوع فکر کرده اید که دوست دارید در آینده وضعیت خانوادگی شما به چه صورتی باشد؟ رسیدن به اهدافی که برای خانواده خود در نظرگرفته اید میتواند تا حد زیادی در احساس خوشبختی و موفقیت شما نقش داشته باشد.

 

هنر:

 

آیا هدف هنری دارید؟ آیا به این موضوع فکر کرده اید که نقاشی کردن یا نواختن یک ساز را یاد بگیرید؟ اهداف هنری به نظر شما در حدی مهم هستند که برای انها وقت، انرژی و هزینه کنید؟ اگر به اهداف هنری فکر میکنید به نظرتان چه زمانی وقت آن رسیده که شروع به فعالیت در این مینه کنید؟

 

نگرش :

 

آیا نگرش خاصی دارید که مانع پیشرفت شما است؟ آیا رفتار آزاردهنده‌ای دارید؟ ( اگر چنین است برای تغییر آن هدف تعیین کنید.). اگر چنین نگرشهایی در شما وجود دارد چه برنامه ای برای از بین ردن آنها دارید؟ احساس ترس از شکست در شما به اندازه ای است که مانع تلاش برای رسیدن به اهدافتان میشود؟ در این صورت از بین بردن چنین نگرشی میتواند یک هدف مهم برای شما باشد که زمینه ساز رسیدن شما به سایر اهدافتان میشود.

 

معنویت :

 

برای نزدیک شدن به هدف نهایی آفرینش چه برنامه ای دارید؟ آیا به این موضوع فکر کرده اید که اهداف معنوی چه نقشی در زندگی شما دارند؟ اهدافی که مستقیماً بر روی آرامش روحی شما تاثیر میگذراند؟ اهداف معنوی شما به چه صورتی است؟ اهدافی از این جنس چه اولویتی در بین اهداف شما دارند؟

 

بدن :

 

آیا برای ورزش کردن یا داشتن سلامتی در پیری، برنامه‌ای دارید؟ چطور می‌خواهید به این هدف برسید؟ سلامت جسمی و شادابی بدنتان چقدر برای شما اهمیت دارید؟ اهداف ورزشی شما به چه صورتی است؟ آیا به ورزش تنها به عنوان عاملی برای سلامتی نگاه میکنید و یا اهداف بزرگتری در این زمینه در ذهن خود دارید؟

 

لذت :

 

آیا می‌خواهید در زندگی لذت ببرید؟ (باید در زندگی زمانی را به خود و لذت بردن اختصاص دهید.) تعریف شما از لذت بردن از زندگی چیست و اهداف شما در این زمینه به شکلی است؟ آیا برنامه ای برای رسیدن با این هدف دارید؟ این هدف در مقایسه با اهداف دیگرتان چقدر اهمیت دارد.

 

خدمات عمومی :

 

 

می‌خواهید دنیا را به جای بهتری تبدیل کنید؟ چطور؟

نیم ساعت وقت بگذارید، به این مسائل فکر کنید و از هر گروه از انواع هدف یک یا چند هدف و آشنایی با راه های رسیدن به هدف تعیین کنید. باید مطمئن شوید این اهداف، همان چیزی هستند که خودتان واقعاً می‌خواهید نه آن چیزی که همسر، خانواده یا رئیستان می‌خواهد. سپس این اهداف را به اهداف کوتاه‌مدت یک ساله، شش ماهه و روزانه تقسیم کنید.در برنامه‌ی روزانه، کارهایی را قرار دهید که به شما در رسیدن به اهداف بلندمدت کمک کنند. علاوه بر به‌روز کردن برنامه‌ی روزانه، دائماً برنامه‌ی بلندمدت خود را نیز بررسی کرده و با توجه به تغییر اولویت‌ها در زندگی‌تان در صورت نیاز آن را اصلاح کنید. تعیین اهداف کوتاه مدت به صورت روزانه که در نهایت شما را به اهداف بلند مدتتان میرساند علاوه بر اینکه گام هایی به سوی اهداف بلند مدت تلقی میشود باعث افزایش اعتماد به نفس در شما نیز میشود.

 

دسته بندی انواع اهداف بر حسب زمان

 

 

زمان و دوره دستیابی شما به هدف در زندگی خود به نوع هدفی دارد که انتخاب کرده اید، به عنوان مثال نهال گردو برای به ثمر رسیدن نیاز به هفت سال مراقبت دارد حال آن که نهال کدو پس از چند هفته به بار خواهد نشست. بعضی از اهداف به زودی قابل دستیابی می باشند و بعضی دیگر نیاز به زمان بیشتری دارند.

برای انجام این کار می توانید اهداف خود را پس از تعیین از لیست انواع هدف ، قیمت گذاری کنید و آنها را از کوچک (کم قیمت ترین)به بزرگ(پر قیمت ترین)ردیف و اولویت بندی کنید و با کنترل و مدیریت زمان به آنها برسید. مراقب این نکته باشید که باید زمان لازمبرای رسیدن به اهداف به صورت منطقی تخمین زده شود. مطمعنا بسیاری از اهداف با ارزش در زندگی نیازمند زمان زیادی هستند و اگر شما زمانی کمتر از میزانی که لازم است را برای آنها در نظر بگیرید در صورت نرسیدن به این اهداف در زمانی که تعیین کرده اید ممکن است دچار یاس و نا امیدی شوید.

 

به دو صورت می‌توانید اهداف خود را دسته بندی کنید

 

 

یکی بر حسب اینکه چه مدت طول خواهد کشید تا شما به اهداف خود برسید، که بر این اساس اهداف شما به سه دسته تقسیم می‌شوند:

اهداف بلند مدت بین ۲ تا ۱۰ سال

اهداف کوتاه مدت بین ۲ ماه تا ۲ سال

اهداف روزمره

اهداف بلند مدت که مدت زمان زیادی طول خواهد کشد تا شما به اهداف خود برسید، مثل رسیدن به شغل دلخواه برای یک نوجوان دبیرستانی که می‌خواهد استاد دانشگاه شود. اهداف کوتاه مدت که مدت زمانی که نیاز هست تا شما به اهداف خود برسید کمتر است، مثل هدف قبولی در کنکور امسال. دسته سوم اهداف روزمره هستند که معمولا مدت زمان کمتری طی می‌شود تا آنها برآورده شوند، مثل مطالعه کتاب ریاضی بخش اول همین امروز.
در مرحله اول انواع هدف خود را با این دسته بندی ، طبقه بندی کنید و اهداف بلند مدت ، کوتاه مدت و روزمره خود را مشخص کنید و طول زمانی هر یک را نیز یادداشت کنید. یعنی چقدر طول خواهد کشید تا شما به آن هدف برسید، یک روز ، یک سال یا ده سال.

دوم براساس مدت زمانی که برای انجام اهداف لازم است

 

برخی از اهداف نیازمند صرف وقت بیشتری هستند، مثلا شما برای مطالعه کتاب زیست شناسی سال سوم خود به مدت بیشتری نیاز دارید تا مطالعه یک فصل آن. برای هر روز خود ، هر هفته خود ، هر ماه خود و هر سال خود برنامه ریزی کنید. اهداف بلند مدت خود را در نظر بگیرید، برای رسیدن به آنها چه کارهایی را باید انجام دهید.در انجام این کارها هر سال چقدر باید پیشرفت داشته باشید، هر ماه چقدر ، هر هفته و هر روز چقدر؟ نتیجه را در برنامه روزانه ، ماهانه و سالانه خود یادداشت کنید. به این ترتیب مشاهده می‌کنید که حتی برای رسیدن به اهداف سالانه و بلند مدت خود نیز باید برنامه ریزی روزانه داشته باشید. اجزاء لازم برای رسیدن به این اهداف را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

برای انواع هدف خود تاریخ مشخص کنید.

تاریخ فرضی برای اهدافی که دقیقاً نمی دانید کی اتفاق می افتد مثل پیدا کردن شغل.

تاریخ دقیق برای اهدافی که زمان آن ها دقیقاً معلوم است مثل کنکور.

 

زمان اجرای هر فعالیت را به صورت مناسب انتخاب کنید

 

 

برخی فعالیتها نیاز به اوقات خاصی در شبانه روز دارند. یک مثال واضح از این دسته از فعالیتها این است که شما نمی‌توانید تمرین آواز یا موسیقی خود را برای ساعاتی از شب که معمولا سایر افراد در حال استراحت هستند برنامه ریزی کنید. در مورد سایر فعالیتها مسأله کلی حساستر و ظریفتر است. مثلا در مورد مطالعه ، تحقیقات نشان می‌دهد که ساعاتی از شبانه روز بهترین زمان برای مطالعه هستند، مثل ساعت حول و حوش ۱۰ صبح و ۲۲ نصف شب ، در این دو ساعت منحنی یادگیری بسیار بالاست. علاوه بر این ساعت حول و حوش ۳ بعد از ظهر منحنی یادگیری در پایین ترین نقطه خود قرار دارد، بنابراین زمانی مناسب برای مطالعه و تمرکز ذهن نیست.

بنابراین توجه به رعایت تناسب زمانی بسیار مهم است. شما نمی‌توانید کارهایی را که نیاز به تمرکز حواس بیشتری دارند در زمان بیداری فرزندان خانواده که در حال بازی و شلوغی هستند انجام دهید، یا زمان استراحت خود را در زمان کار و فعالیت دیگران قرار دهید.از اتلاف وقت جلوگیری کنید. ما معمولاً اوقاتی را داریم که ذره ذره هدر می‌روند، بدون آن که متوجه شویم. این اوقات را شناسایی کنید، علت آن را بدانید و به رفع آنها اقدام کنید، این وقتها صرف استراحت شما نشده‌اند. چرا که استراحت یک زمان ویژه را در برنامه ریزی زمانی شما دارد. اتلاف وقت معمولا بخاطر تأخیر، کندی عمل، بی حوصلگی و فراهم نبودن شرایط انجام فعالیت و … بوجود می‌آیند.

 

برنامه خود را براحتی تغییر ندهید

 

 

 

خیلی طبیعی است که گاه مسائلی پیش می‌آید که غیر منتظره هستند و اغلب برنامه ما را بهم می‌ریزند. در این گونه مواقع کاملا هوشیار باشید. آیا شما می‌توانید جلوی این عامل مزاحم و مختل کننده برنامه خود را بگیرید؟ آیا ارزش آن بیش از سایر فعالیتهای شماست؟ آیا شما مجبور به قبول فعالیت ناخوانده هستید؟در صورتی که اجباری در کار نباشد و یا ارزش فعالیت جدید چندان زیاد نباشد مقاومت کنید، مثل دعوت یک دوست برای صرف شام که می‌توانید آنرا به روز دیگری موکول کنید. در غیر این صورت می‌توانید یک برنامه جبرانی برای خود ردیف کنید و در اولین فرصت مشکل را جبران کنید. مثلا می‌توانید در برنامه‌های روزهای بعد کمی از اوقات تفریح خود را حذف کنید و صرف فعالیتی کنید که مجبور رها کردن آن شده‌اید.

 

منطقی باشید

 

 

بلند پروازی در زمینه انتخاب اهداف خیلی خوب است و اکثر افراد موفق این جسارت و بلند پروازی را دارند اما فراموش نکنید که اهداف انتخابی شما باید دستیافتنی باشند. آیا به نظر شما در عرض یک هفته میشود به یک ورزشکار حرفه ای با ظاهری قابل تحسین تبدیل شد؟واقعیت این است که شما توانای های مخصوص به خود را دارید و نمیتوانید در برخی از زمینه های خاص به اهداف بزرگ برسید. پس بهتر است اهداف خود را با توجه به امکانات، توانایی ها و زمانی ک هدر اختیار دارید تعیین کنید. انتخاب اهداف خیلی بزرگ و دور از دسترس باعث میشود بعد از مدتی شما از تلاش کردن خسته و دلسرد شوید.

 

نتیجه گیری

 

آشنایی با انواع هدف و کشف هدف زندگی باعث رشد می شود. بنابراین همین امروز وقت بگذارید و به تمام چیزهای مورد علاقه ی خود فکر کنید و اهداف خود را با تعیین زمان رسیدن به آنها مشخص کرده و برنامه ریزی نمایید.

چنانچه موفق به اتمام این مقاله در مدت زمان تخمینی نشده اید به سایت تست تندخوانی مراجعه نمایید

خواهشمندیم با دیدگاه سازنده خود ما را در ارائه هرچه بهتر مقالات یاری نمایید

تیم آموزشی ماهان تیموری
نویسنده: ماهان تیموری – فرشته میرصاحبدل

ارائه دهنده آموزش های کسب و کار ، کارآفرینی ، فن بیان , تمرکز ذهن , انواع هدف , مدیریت زمان ,  اعتماد به نفس

آشنایی با بهترین انواع تبلیغات برای رسیدن به هدف

آشنایی با بهترین انواع تبلیغات برای رسیدن به هدف

یک ستارهدو ستارهسه ستارهچهار ستارهپنج ستاره (5 votes, average: 3٫80 out of 5)
person مهسا فرازمند access_time شهریور ۳, ۱۳۹۵ remove_red_eye 4,689 مشاهده comment بدون دیدگاه
زمان تقریبی مطالعه این مقاله حدود 6 دقیقه میباشد.

 شما با شناخت  انواع تبلیغات می توانید موقعیت های تبلیغ را شناسایی کنید و آن چه برای شما سودمند تر و تاثیر گذار تر است را انتخاب کنید و از این روشها برای تبلیغ محصولات خود استفاده کنید تا افزایش درآمد داشته باشید. در دو دهه اخیر دنیای  تبلیغات در جهان و به خصوص در ایران تغییر شگرفی داشته است و افراد برای عرضه و فروش محصولات خود از روش های نوین تبلیغاتی استفاده می کنند.

یکی از شاخصه های اصلی موفقیت در امر تبلیغات توجه به جامعه هدف آن محصول و در نتیجه انتخاب یک روش متناسب با نیاز آن ها می باشد تا بتوان دسترس پذیری لازم را برای آن ها ایجاد نمود. همچنین بررسی وضعیت بازار و پیش بینی میزان فروش از دیگر مسائل قابل توجه و بررسی می باشد که افراد در مشاغل مختلفی که هستند باید به آن توجه نمایند تا با انتخاب درست روش تبلیغاتی خود بتوانند در بهترین شرایط اقدام به استفاده از آن نمایند.

 

انواع تبلیغات در ایران

 

 

تبلیغات آگاهی دهنده : که این نوع تبلیغات برای اطلاع رسانی مشتریان و خریداران در جهت محصولی جدید می باشد.

تبلیغات ترغیب کننده: در این جا تبلیغات برای ترغیب مشتری در مورد بهترین کیفیت و قیمت کالاست.

تبلیغات یادآوری کننده : این گونه تبلیغات برای یادآوری و حفظ مشتریان و خریداران برای کالای مناسب می باشد.

 

انواع تبلیغات

 

 

تبلیغات شکل پولی ارتباطات است.

 

تبلیغات محیطی

 

انواع تبلیغات

 

اجرای تبلیغات محیطی یکی از به صرفه ترین تبلیغات در ایران است. تبلیغات محیطی روشی ست عالی برای افراد که با ترکیب شدن خلاقیت می تواند محیط های تبلیغاتی جدیدی را بوجود آورد.
تبلیغات محیطی تبلیغاتی است که در خارج از منزل انجام می شود و یکی از قدیمی ترین روش تبلیغات است. یکی از مزیت های تبلیغات محیطی این است که مخاطب ناگزیر به دیدن تبلیغات است زیرا برای دیدن زیبایی های محیط اطرافش، این نوع تبلیغات در دید مخاطب قرار می گیرد. این نوع تبلیغات یکی از مناسب ترین انواع تبلیغات برای معرفی محصولات جدید و برند سازی در حوزه خدمات و محصولات با کاربرد عمومی است. تبلیغات محیطی به دو دسته ی کلی تبلیغات محیطی دیجیتال و تبلیغات محیطی غیر دیجیتال تقسیم بندی می شود.

 

فواید تبلیغات محیطی

 

 

  • تبلیغات محیطی را می توان در بزرگراه ها، نزدیک فروشگاه ها و هر جا که قانون اجازه دهد نصب کرد و به این ترتیب افراد بیشتری مشاهده کنند.
  • تبلیغات محیطی دسترسی بیشتری برای مخاطبان ایجاد می کنند چون خاموش نمی شوند و یا از بین نمی روند بلکه به دفعات در معرض دید قرار می گیرند.
  • تبلیغات محیطی به خاطر تأثیری که دارند (ساده بودن پیام)، می‌توانند آگاهی زیادی در بین مخاطبان ایجاد کنند.

 

روشهای تبلیغات محیطی به ۲ دسته تقسیم بندی می شوند:

 

 

۱٫ تبلیغات خارجی :
که به عنوان مثال شامل بیلبوردها، تابلوهای بالای مغازه یا روی دیوار، تابلوی روی پل هوایی و …
۲٫ تبلیغات داخلی:
که منظور تبلیغاتی است که در مکان های سر پوشیده به کار می رود، مثل مترو، ترمینال، فرودگاه و …
 

انواع ابزارهای رسانه محیطی

 

 

  • بیلبورد های تبلیغاتی

  • استندهای تبلیغاتی

  • لمپوست بنر

  • استرابوردهای تبلیغاتی

  • تلویزیون های تبلیغاتی شهری

  • تبلیغات برروی بدنه تاکسی های شهری

  • تبلیغات برروی بدنه اتوبوس های شهری

  • تبلیغات پل های هوایی و عابر پیاده

  • دیواری نویسی

  • دستگیره های تبلیغاتی

  • استیکرهای سه بعدی تبلیغاتی

  • و ابزارهای خلاقانه و نامتعارف

 

تبلیغات بنری

 

انواع تبلیغات

تبلیغات بنری دو نوع است:

تبلیغات بنری در اینترنت

تبلیغات بنری در محیط

 

بنرها دارای انواع مختلف و متفاوتی هستند روش معمول تبلیغات آنلاین که در ایران استفاده می‌شود بنر‌های تبلیغاتی هستند که عموما ثابت هستند و می توان آنها را به صورت زیر دسته بندی کرد:

 

  •  بنرهای ثابت: این بنرها معمولا در فرمت GIF تهیه شده و دربردارنده تصاویر و متونی هستند که ثابت بوده و حرکت نمی کنند. قبلا از این نوع بنرها به دلیل آنکه گمان برده می شد مورد توجه بازدیدکنندگان قرار نمی گیرند کمتر استفاده می گردید. اما امروزه تحقیقات نشان داده است که بعضی کاربران این نوع از بنرها را ترجیح می دهند و به همین دلیل اخیرا استفاده از آن ها بیشتر شده است.
  •  بنرهای متحرک (انیمیشنی): این نوع بنرها از ترکیب چندین بنر ثابت و با استفاده از نرم افزارهایی مخصوصی نظیرGIF BUILDER طراحی گردیده و همانند کارتون های انیمیشنی دارای خاصیت تغییرپذیری هستند. اندازه و حجم این بنرها نیز معمولا از بنرهای ثابت بیشتر است. 
  • بنرهای تعاملی(دارای غنای رسانه ای): در این نوع با استفاده از انواع نرم افزارها و فناوری های رسانه ای ویژگی ها و کارکردهایی را به بنرها اضافه می کنند به طوری که توانایی تعامل پذیری خاصی پیدا می کنند.  با وجود هزینه بالا برای طراحی آن ها اما از آن جا که طبق تحقیقات، اثربخشی این نوع از دو نوع دیگر بیشتر است ، شرکت ها هم ترجیح می دهند بیشتر از آن استفاده کنند.

تبلیغات اینستاگرام

 

تبلیغات در اینستاگرام به دو روش بازدیدی و ساعتی صورت می گیرد. در تبلیغات بازدیدی اینستاگرام ، کلیپ ۶۰ ثانیه‌ای شما همراه با متن، در پیج‌های محبوب و پربیننده نمایش داده شده و تعرفه تبلیغات براساس تعداد بازدیدها محاسبه خواهد شد. در تبلیغات ساعتی اینستاگرام آگهی شما (عکس یا ویدئو) همراه با متن آن، در پیج‌های منتخب و پربیننده نمایش داده می شود. در این روش، تعرفه تبلیغات به‌صورت ساعتی محاسبه خواهد شد.

تبلیغات در اینستاگرام امروزه یکی از پربازده‌ترین روش تبلیغات اینترنتی محسوب می‌شود. اینستاگرام برای برندها اهمیت بیشتری دارد؛ چراکه طبق آمار بیش از ۱۵ میلیون ایرانی در این برنامه حساب کاربری دارند و درصد بیشتری از افراد، برندهای محبوبشان را از طریق این شبکه دنبال می‌کنند.

تبلیغات بازدیدی اینستاگرام

 

 

در این نوع تبلیغ، کلیپ ۶۰ ثانیه‌ای شما همراه با متن، با بیشترین اثر و الهام‌بخشی در پیج‌های محبوب و پربیننده نمایش داده می‌شود.

تبلیغات ساعتی اینستاگرام

 

 

در این شیوه، آگهی شما (عکس یا ویدئو) به صورت ساعتی، همراه با متن آن، در پیج‌های منتخب و پربیننده نمایش داده می شود.

تبلیغات تلگرام

 

 

تبلیغات در تلگرام به دو روش تبلیغات کلیکی و تبلیغات بازدیدی در کانال های تلگرام نمایش داده می شود. در تبلیغات کلیکی تلگرام ، شما تنها زمانی هزینه می پردازید که یک کاربر واقعی و غیر تکراری بر روی لینک تبلیغ شما کلیک کند. در تبلیغات تلگرام ، تبلیغ شما در کانال های پر مخاطب تلگرام نمایش داده می شود و هزینه تبلیغات بر اساس تعداد بازدیدهای پست تبلیغاتی شما محاسبه خواهد شد.

مهم ترین نقطه قوت تبلیغات در تلگرام ، آنلاین بودن کاربران آن است که باعث می گردد که محتوای تبلیغی شما خیلی راحت در دسترس قرار گیرد. همچنین انتشار یک پست تلگرامی خیلی سریع در میان دیگر کاربران اتفاق می افتد.

 اما از سوی دیگر تعداد زیاد پیام هایی که در طول یک روز در معرض دیدکاربران قرار می گیرد، باعث می گردد که تبلیغ شما در میان آنها گم شود. 

قبل از تلگرام، برنامه های واتس آپ، لاین و وایبر به ترتیب مدتی جز محبوب ترین اپلیکیشن های پیام رسان در میان ایرانیان بودند. اما حالا تلگرام در اوج محبوبیت است. شاید طولی نکشد یک اپلیکیشن دیگر جایگزین تلگرام شود. بنابراین ساختن کانال و جذب مخاطب از طریق بازاریابی و تبلیغات در تلگرام یک نوع سرمایه گذاری خطر پذیر است.

تبلیغات شخصی

 

 

تبلیغاتی است که افراد روی خودشان انجام می دهند. یعنی برند خودشون رو تبلیغ می کنند. این تبلیغات برای یک فرد است یا یک تیم تبلیغاتی برای یک فرد انجام می دهند. این نوع تبلیغات می تواند خیلی بیشتر از فضای مجازی تاثیر گذار باشد. بیلبورد هایی که در خیابانها زده می شود به خاطر رفت و آمد زیاد برای تبلیغ برند شخصی بسیار تاثیر گذار است

 تبلیغات اینترنتی

 

انواع تبلیغات

 

یکی از راه های موثر در تبلیغات و آگهی دادن استفاده از اینترنت است به دلیل اینکه احتمال توجه مخاطبان به تبلیغات اینترنتی بیشتر از تبلیغات غیراینترنتی است . علاوه بر اینّ، این گونه تبلیغات به لحاظ اقتصادی نسبت به سایر  انواع تبلیغات بسیار به صرفه تر است یعنی تبلیغ کننده می تواند با صرف هزینه کمتر تبلیغات موثرتری را انجام دهد.

تبلیغات اینترنتی برای ارسال تبلیغات به عنوان یک کانال ارتباطی می باشد تا نام تجاری و محصول تان را معرفی کنید تا به هدف نهایی یعنی فروش برسید.

 

مزیت های تبلیغات اینترنتی

 

 

در تبلیغات اینترنتی به علت اینکه مخاطبان شما را بسیار می بینند ، تاثیر بیشتری روی مخاطبان می گذارید .

می توانید متمرکز تر با مشتریان هدف در ارتباط باشید.

می توانید بازخورد تبلیغات تان را اندازه بگیرید و تبلبغاتتان را اصلاح کنید.

سرعت تبلیغات یعنی مشتریانتان وسیعی بلافاصله بعد از طراحی و قرار دادن در فضای مجازی آن را می بینند .

با مشتریان ارتباط موثر بیشتر و عمیق تری می توانید برقرار کنید.

وهمین طور تبلیغات اینترنتی ارزان تر هستند.

 تبلیغات اینترنتی شامل : واتس اپ ،تبلیغات در تلگرام ،کوکو، تبلیغات در اینستاگرام ، توئیتر ،وب سایت و وبلاگ هاست.

 

دسته بندی تبلیغات اینترنتی

 

 

  • نمایش تبلیغات به صورت بنر : در این شیوه تبلیغاتی، بنر تبلیغاتی آگهی‌دهنده در وب‌سایتی نمایش داده می‌شود.
  • تبلیغات متنی: در این روش تبلیغاتی، تبلیغ آگهی‌دهنده کاملا به صورت متن نمایش داده می‌شود. چنین تبلیغاتی، در موتورهای جستجو و همچنین در سرویس‌های بعضی از شبکه‌های تبلیغاتی داخلی دیده می‌شود و بیشتر برای کسب‌وکارهایی است که می‌خواهند به واسطه محتوای نوشتاری به جذب مخاطب بپردازند.
  • تبلیغات ویدیویی : این روش تبلیغاتی بیشتر توسط وب‌سایت‌های ارائه‌دهنده سرویس‌های آپلود و نمایش ویدیو ارائه می‌شود. عموما تبلیغات ویدیویی، در چنین سایت‌هایی قبل از شروع ویدیو مورد نظر کاربر، نمایش داده می‌شود. برای نمونه وب‌سایت‌هایی که چنین سرویسی ارائه می‌دهند، می‌توانیم به یوتیوب، ویمئو و آپارات اشاره کنیم.

    البته باید درنظر داشته باشید که شیوه دیگری برای تبلیغات ویدیویی وجود دارد که در شبکه‌های اجتماعی دیگری چون فیسبوک و اینستاگرام رایج است و در این روش، آگهی‌دهنده می‌تواند یک کمپین برای پست آپلود شده خود ایجاد کند که مشخصا باید محتوای مورد نظر به صورت ویدیو باشد.

  • ایمیل مارکتینگ : یکی از روش های مرسوم در تبلیغات، ارسال ایمیل برای انبوه مخاطبان می باشد که به شما این امکان را می دهد، تا با داشتن لیستی از مشتریان مورد نظر خود محصولات و خدمات مورد نظر خود را از طریق ارسال ایمیل معرفی کنید. به این نکته توجه داشته باشید که برای رسیدن به نتیجه مطلوب بهتراست، در ابتدا لیست ایمیل مخاطبان مورد نظرخود را جمع آوری کنید، ایمیل مدیران شرکت ها، کاربران و اشخاصی که ممکن است محصول شما به هر دلیل مورد توجه و استفاده آن ها قرار گیرد را برای جمع آوری از یاد نبرید.

    فراموش نکنید عنوان ایمیل ارسالی و متن و تصاویر مورد استفاده در هر ایمیل هم تاثیر گذار است و کاربران معمولا ایمیل های نامربوط ویا اسپم را مشاهده نمی کنند.

تبلیغات تجاری

 

انواع تبلیغات

 

مجموعه تبلیغاتی است که شما برای تبلیغات و بیزینس و کسب و کار خودتان انجام می دهید. مهم ترین موضوع این است که خودتان تبلیغ نویسی را بلد باشید. بدانید چه متنی را برای تبلیغ بیزینس تان (چه تبلیغات کاغذی چه تبلیغات تحت وب) استفاده کنید، که مخاطب به راحتی با شما آشنا شود و با شما ارتباط برقرار کند .

 

انواع تبلیغات تجاری برحسب نوع ارائه

 

 

الف) تبلیغ مستقیم یا صریح (کنش مستقیم یا سخت‌فروش): در این نوع تبلیغ، آگهی‌دهنده پیام خود را مستقیماً و به‌گونه صریح به اطلاع مخاطبان رسانده و مخاطبان از تبلیغ بودن آن اطلاع کامل دارند مانند آگاهی‌های تجاری در رادیو.

ب) تبلیغ غیرمستقیم یا ضمنی (کنش غیرمستقیم یا نرم‌فروشی): شیوه‌ای از تبلیغات است که در آن آگهی‌دهنده می‌کوشد پیام خود را ضمن یک فرصت یا فعالیت‌ غیرتبلیغاتی به اطلاع مخاطبان برساند، به‌گونه‌ای که تمام یا اغلب مخاطبان تبلیغی بودن پیام را در نیابند. به‌طور مثال در یک فیلم سینمایی یک نوشابه خاص را در چند صحنه نشان می‌‌دهد از ویژگی‌های این نوع تبلیغ آن است که لزوماً از اشکال و قانون‌مندی‌های مشخص تبلیغ استفاده نشده بلکه از فرصت‌های پیش‌آمده به‌صورت زیرکانه در جهت هدف خود، استفاده می‌شود.

 

نتیجه گیری

 

 

برای داشتن تبلیغات موثر  می بایست با تمامی انواع تبلیغات آشنا باشیم تا بتوانیم برای هر  شرایطی نوعی  از تبلیغ را اتخاذ نماییم تا بتوانیم بهترین بازخورد را داشته باشیم. این بهترین فرصت است که در دوره های تبلیغ نویسی ما شرکت کنید. شما می توانید  مقاله انواع تبلیغات را برای دوستان خود بفرستید.

چنانچه موفق به اتمام این مقاله در مدت زمان تخمینی نشده اید به سایت تست تندخوانی مراجعه نمایید

خواهشمندیم با دیدگاه سازنده خود ما را در ارائه هرچه بهتر مقالات یاری نمایید.

تیم آموزشی ماهان تیموری
نویسنده: ماهان تیموری – مهسا فرازمند

ارائه دهنده آموزش های کسب و کار ، کارآفرینی ، کارآفرینی در منزل , کسب و کار ،  تبلیغات در تلگرام  ، تبلیغات در اینستاگرام

زندگینامه جالب آقای حسین عالیزاد

 زندگینامه آقای حسین عالیزاد
بنیانگذار سن ایچ
( شروع به کسب و کار از سن کم و بدون سرمایه اولیه)

 

 زندگینامه آقای حسین عالیزاد  زندگینامه آقای حسین عالیزاد  زندگینامه آقای حسین عالیزاد  زندگینامه آقای حسین عالیزاد

دوران کودکی

زندگینامه آقای حسین عالیزاد در سال ۱۳۰۴ در تبریز به دنیا آمد. فرزند آخر خانواده بود و دو برادر و یک خواهر داشت. پدرش یکی از تجار بنام در تبریز بود و این حرفه در خانواده ی آن ها ریشه ی اجدادی داشت. در خانواده های آذری، اغلب فرزندان پیروی شغل پدر می شوند. حسین نیز بعد از اینکه کمی بزرگتر شد و راه رفتن یاد گرفت در کنار پدر به بازار رفت. دیدن مردم بازار و تلاششان برای او جالب بود و از همان زمان شد که او علاقه ی زیادی به کسب و کار پیدا کرد.

دوران مدرسه

تک تک لحظاتی که در کنار پدر بود، برایش درس بزرگی به همراه داشت. از نوع برخورد با مردم گرفته تا نوع حساب و کتاب در کار. بزرگ شد و آماده ی رفتن به مدرسه. مدرسه نیز برای او پر از شور و شوق فراوانی بود. آشنایی با بچه های هم سن و سال برایش جالب بود. با سواد شدن و یادگیری خواندن و نوشتن به او جرأت پذیرفتن بخشی از کارهای حجره ی پدر را می داد. کنار پدر بودن را از همه چیز بیشتر دوست داشت و بعد از تعطیلی مدرسه به سرعت خودش را به آن جا می رساند.

شروع یک زندگی جدید

 

روزها گذشت؛ او تصمیم گرفت تا مستقل باشد. این حس استقلال طلبی در تک تک فرزندان این خانواده به چشم می خورد و حالا نوبت حسین بود. شانزده سال داشت که تصمیم گرفت برای کار کردن به تهران بیاید. جدا شدن از خانواده برایش سخت بود اما او تصمیم خود را گرفته بود. بدون هیچ سرمایه ای از خانواده جدا شد و به تهران رفت.

وقتی به تهران رسید، نه کسی را می شناخت و نه جایی را . برادر بزرگش در بازار فرش فروش ها مغازه داشت. اما  او تصمیم گرفته بود مستقل باشد و نباید از همین ابتدا بر خلاف تصمیمش کاری می کرد.

اولین تجربه کاری مستقل

او که از کودکی کسب و کار را در کنار پدر فرا گرفته بود، چاره ای اندیشید. به توانایی های خودش فکر کرد و به آنچه که نزد پدر یاد گرفته بود؛ همزمان با گشتی که در تهران می زد به مغازه ها نگاه می کرد. مغازه های قنادی نظرش را جلب کردند و چون او آشنایی مختصری با ابزار و وسایل این حرفه داشت تصمیم گرفت در بازار پیگیر این کار شود. مراکز عمده فروشی و افراد سرشناس بازار را شناسایی کرد. او تمام اصول یک تاجر موفق را از دوران کودکی یاد گرفته بود و حالا زمان آن رسیده بود که به تمام دانسته های خود عمل کند.

با شناسایی کاسب های سر شناس بازار و همچنین کسانی که محصولات با کیفیت به بازار ارائه می دادند، اولین قدمش را برای کسب و کار برداشت. از یکی از کاسب های خوب بازار مقداری بادام خرید و چون پدرش دراین کسب و کار خبره بود این کار را به بهترین شکل ممکن انجام داد. بادام های خوبی هم گیرش آمده بود. بادام ها را بسته بندی کرد و فردا صبح شروع به سر زدن به تمام قنادی فروشی ها کرد. یک بسته به صورت تست به همراه داشت و ابتدا از قناد ها می خواست که از بادامش استفاده کنند و بعد بخرند.

این خود یک شیوه ی اعتماد سازی به حساب می آمد و برای قنادان تهرانی تازگی داشت. در حین این که قناد ها بادام ها را تست می کردند او نیز شروع به صحبت درباره ی نوع بادام و نوع کشت و کار و نگهداری از آن می کرد. آن روز هنوز ظهر نشده بود که تمام بادام های خود را فروخته بود و یک تجربه ی شیرینی کسب کرده بود. با کسب این موفقیت، دوست داشت پدرش اولین کسی باشد که موفقیت او را می دید، او به پدرش قول داده بود که مرد بزرگی خواهد شد و باید تمام تلاش خود را می کرد. موفقیت و کسب درآمد از این کار باعث افزایش اعتماد به نفس در او شد.

پیش به سوی پیشرفت

 

بعد از مدتی کسب و کارش رونق گرفت و تصمیم گرفت یک اتاق دیگر در کنار اتاق خود اجاره کند و با استخدام یک نفر به کارش سر و سامان دهد. حجم سفارشات به حدی بود که خود به تنهایی قدرت رسیدگی به همه ی آن ها را نداشت. او دیگر یک چهره ی شناخته شده در حرفه ی فروش لوازم و مواد اولیه قنادی شده بود.نام شرکت تازه تأسیس خود را شرکت بازرگانی عالیزاد گذاشت. توجه به کیفیت مرغوب کالاها و موادی که ارائه می داد، او را به فرد خوشنامی مبدل کرده بود که دیگر در بازار زبان زد تجار و کاسبان بازار شده بود.

ایده های نو

 

به مرور زمان، متوجه یکسری احتیاجات در حرفه ی قنادی شد. قنادان از او دستگاه های پخت شیرینی یا انواع فرها را می خواستند که اغلب آن ها وارداتی بود و در ایران ساخته نمی شد. باید چاره ای می اندیشید. از اینکه به آن ها بگوید فلان دستگاه را ندارم حس خوبی نداشت و می خواست هر آنچه به این حرفه ارتباط داشت را داشته باشد.

همین رویای عالی بودن و کامل بودن در او راه را نشانش داد و تصمیم گرفت در نمایشگاهی که در این خصوص در خارج از کشور دایر بود، شرکت کند. علاقه ی بیش از حد آقای عالیزاد این فکر را در او قوت می داد که نمایندگی چند دستگاه تولید کیک و شیرینی را بگیرد و از این بابت هم جوابگوی مشتریانش باشد. این کار را کرد و نمایندگی چند شرکت را گرفت و باز هم به دستاورد جدیدی رسید. اما او اهداف بزرگتری را نیز در سر داشت.

آرزوی ساخت کارخانه شکلات

 

سال های دهه ی چهل برای او سال های اوج گرفتن بود.  بازدید از چند نمایشگاه در همین زمینه، افق های بلندی را در ذهنش ساخت. احداث کارخانه ای مجهز و مدرن شیرینی و شکلات ایده ای بود که بعد از این به ذهنش آمد. سرمایه ی زیادی نداشت اما این دلیل بر این نبود که کاری نکند.از کوچکترین کارها شروع کرد. ابتدا برای خرید زمین به جستجو پرداخت.

زمین های بین کرج و تهران بهترین گزینه بودند، چراکه کارخانجات بسیاری در آن محدوده بنا شده بودند، همچنین دسترسی به شهرهای اطراف نیز آسانتر بود. زمینی در آن محدوده خریداری کرد و نام آن را شوکومارس گذاشت. ساخت و ساز به کندی پیش می رفت چون سرمایه ی کافی نداشت. بعد از ساخت، نوبت تهیه و خریداری دستگاه ها و تجهیزات لازم برای ساخت شکلات بود. بهترین آن ها را انتخاب کرد. همه ی کارها را با مدیریت دقیقی انجام می داد و طبق رویایی که در سر داشت پیش می رفت.

افتتاح اولین و بزرگترین کارخانه ی شکلات ایران

 

آقای عالیزاد پس از سالها تلاش و کوشش بی وقفه اش سال ۱۳۳۹ (بعد از نوزده سال)کارخانه ی شوکو پارس را که اولین و بزرگترین کارخانه ی ساخت شکلات در ایران بود را افتتاح کرد. تولید شکلات در آن دوران در ایران مرسوم نبود و معمولا از خارج از کشور وارد می شد و این می توانست انقلاب بزرگی در صنعت خوراکی کشور به حساب بیاید. کارها خوب پیش می رفت ولی این به این معنی نبود که هیچ مشکل و مسئله ای وجود نداشت. آقای یوسف کلاهی-دوست آقای عالیزاد که قریب به پنجاه سال با هم بودند- از آن دوران اینچنین می گوید:

“تقریبا همیشه مشکل بی پولی داشتیم، زمانی که این موضوع را با حسین در میان می گذاشتم، با یک جمله آرامم می کرد. آرامش و صبر بزرگترین ویژگی او بود. دست پر برکتی داشت و به هر کاری دست می زد حتما در آن موفق می شد. از معامله کردن نمی ترسید و خرید های بزرگ را به امید فروش انجام می داد و اصلا نگران پرداخت آن نبود. فردی خوش اخلاق و محترم بود. احترام همه را نگه می داشت و برای همه حرمت قائل بود. همین ویژگی ها موجب موفقیت او می شد و روز به روز محصولاتش در بین مردم رواج پیدا کرد و مورد استقبال واقع شد.” محصولاتی مانند: اسمارتیز، مرسی و بستنی زمستانی از تولیدات این کارخانه بود.

آقای عالیزاد به جز خودش به کارخانجات شکلات سازی دیگری هم چون داداش برادر وآناتا نیز کمک کرد تا بتوانند کارخانجات خود را از سنتی به مدرن تبدیل کنند.

واگذاری کارخانه

 

شکوپارس اسمی بود که بعد از انقلاب به این کارخانه داده بودند و نام اصلی کارخانه ی آقای عالیزاد شکومارس بود. بعد از انقلاب مجبور به واگذار کردن کارخانه به دولت شد و کار خود را در جایی دیگر و کاری دیگر ادامه داد. او یاد گرفته بود که هیچ چیز توانایی متوقف کردنش برای رسیدن به هدف را ندارد و هیچگاه حوادث تلخ روزگار او را از پای در نیاورد. در آن دوران با توجه به شرایطی که اصلا مساعد به نظرش نمی آمد می توانست ایران را ترک کند اما این کار را نکرد و با قدرت در کشورش که تمام عشقش بود ماند.

شروعی دوباره

 

آقای حسین عالیزاد مردی نبود که میدان را ترک کند و دست از تلاش بردارد. به دلیل رفت و آمدنش به خارج از کشور و شرکت در نمایشگاه های مختلف، ایده ای جدید به ذهنش خطور کرد. با شرکتی دانمارکی که کنستانتره پرتقال تولید می کرد قراردادی بست و نمایندگی گرفت. امید دوباره در قلبش بوجود آمده بود.  به دلیل سرمایه ی کم، زمینی در شهر کاوه خریداری کرد ولی برای ادامه ی کارها با چند سرمایه دار صحبت کرد و با کمک آن ها توانست کارخانه ی” عالیفرد” را که اولین کارخانه ی تولید آبمیوه و کنستانتره در ایران بود را افتتاح کند.

مواد اولیه که پرتقال بود را از شمال کشور خریداری می کرد و مورد استفاده قرار می داد. اولین محصولات این کارخانه با نام های “سن کوئیک” و “سن تاپ” وارد بازار شدند. همانطور که در ابتدا گفتم، کیفیت محصول برای آقای عالیزاد بسیار اهمیت داشت به همین دلیل به آسانی و به سرعت بین مردم با استقبال روبه رو شد. در مدت کوتاهی توانست به سطح استاندارد های جهانی برسد. او مجدداً توانسته بود یک کسب و کار موفق را راهاندازی کنید.

 زندگینامه آقای حسین عالیزاد زندگینامه آقای حسین عالیزاد زندگینامه آقای حسین عالیزاد زندگینامه آقای حسین عالیزادنام های انتخابی محصولات کارخانه، توسط وزارت ارشاد به دلیل خارجی بودن مورد اخطار قرار گرفت و “سن ایچ” نام جدیدی بود که برای محصولاتش انتخاب کرد. این نام نیز به سرعت در بین مردم شناخته شد.

پرداختن مجدد به کار مورد علاقه

 

سال ۱۳۶۹ بود و او بعد از آن موفقیت بزرگی که کسب کرده بود، توانست دوباره در جایی دیگر- هشتگرد- شرکت شیوا و شیبا را احداث و راه اندازی کند. تولید شکلات، کار مورد علاقه ی او بود و مسئولیت مدیریت آن جا را به پسرش فردین داد.

امروزه مرکز آموزش عالی صنعت غذا (عالیزاد) زیر نظر دانشگاه جامع علمی-کاربردی با تلاش های بسیار زیاد او در شهر هشتگرد دایر است و می توان گفت یکی از بهترین یادگاری های ایشان است و بیش از ۴۰۰ دانشجو در مقاطع مختلف در آن به متخصصین و تکنسین های مجرب در زمینه ی صنعت غذا تبدیل می شوند.

و اما

مردی که با تلاش های ارزشمندش، صنعت غذایی کشور را به سمت عالی و بهترین بودن برد، در آبان ماه سال۱۳۸۴ در هشتاد سالگی به دیار باقی شتافت. یاد و دستاورد های او همیشه جاودان خواهد بود، چراکه هیچگاه انسان های موفق و ارزشمندی چون حسین عالیزاد، که موجب رشد و توسعه یک کشور می شوند، فراموش نمی شوند.

گفته می شود او به یاد و سنت پدرش، با وجود بیماری و سستی اش در حرکت، چند مدت یکبار به کارهای سر می زد و تا آخرین لحظات عمرش با روحیه ای شاد وامید بخش تسلی قلب همگان بود. همین خصوصیات او را جاودان کرد. همه ی ما به مردمانی از جنس غرور و غیرت ایرانی افتخار می کنیم. روحش شاد…

سخنانی از آقای حسین عالیزاد

قدر تمام لحظه هایتان را بدانید و مطمئن باشید که با آرامش و عشق روزی فرا خواهد رسید که تمام مشکلات دیروز جلوه ی دیگری پیدا می کند.

هیچ قفلی نیست در بازار امکان بی کلید.

زندگی، خودش را با قدم های ما هماهنگ نخواهد کرد، این شما هستید که باید خود را با آهنگ زندگی هماهنگ کنید.

خواهشمندیم با دیدگاه سازنده  خود ما را در ارائه هرچه بهتر مقالات یاری نمایید.

زندگینامه مجیدقنادان

تولد و شروع به کار

 

ایشان درخانواده ای متدین و با وضعیت اقتصادی پایین درشهر شوشتر به دنیا آمد. فرزندارشد و خیلی زودترازآنکه تصوری از کسب و کار داشته باشد درکنار پدرمشغول به کارشد. او فقط پنج سال داشت ولی تمام کارهای پدر را زیر نظر میگرفت. پدر مغازه ی کوچک شیرینی پزی داشت، درآمد زیادی هم از آن جا بدست می اورد. درآن زمان فرزند ارشد خانواده مسئولیت فراوانی برعهده داشت وبرای تأمین مخارج خانواده باید مسئولیتهایی را برعهده میگرفت. آقا مجید در شرایطی که فقط هشت ساله بود ناچارشد مسئولیت کاری بزرگ را برعهده بگیرد.

پدر بدهی سنگینی داشت که باید برای کارکردن به شهردیگری می رفت و اداره ی همه ی کارها را به این مرد بزرگ واگذارکرد. او با به عهده گرفتن کارها میدانست که باید از لذتهای کودکی بگذرد و بزرگترازسن و سال خود فکرکند و تصمیم بگیرد اما تمام مسئولیت ها را با میل و اشتیاق فراوانی پذیرفت. پذیرفتن این مسئولیت باعث شد مجید هشت ساله اعتماد به نفس زیادی بدست آورد و از همان کودکی باور کند که توانایی اداره ی خیلی از کارها را دارد. همچنین او فهمید که با کمی خلاقیت در کسب و کار می تواند کارش را توسعه دهد و از اتفاقات ناگوار به نفع خودش استفاده کند.

زحمات فراوان

 

 

زحماتی که این مرد کوچک رابه یک مرد بزرگ و ثروتمند تبدیل کرده است را نمیتوان نادیده گرفت ولی برای موفق شدن هیچ چیز مهمتر از ایمان داشتن به تواناییهای مان نیست! به دلیل سن کمی که داشت گاها توسط رقبای خود مورد توهین قرار میگرفت و اورا با عنوان “یک الف بچه”خطاب میکردند. اومیگوید:” خاطرم هست برای مطالبه ی طلبم پس ازمدتها به یکی از مغازه ها در یکی از شهرهای مجاور رفته بودم گفتم: حاج آقا لطفا بدهی خود را پرداخت کرده و اگر سفارش جدید دارید بفرمایید.

ایشان باکمال خونسردی گفت: بچه،جنس میخواهم اما الان نمیتوانم پولت رابدهم، فعلا برو و تا وقتش طلبت روخواهم پرداخت.گفتم: حاج آقا من سرمایه چندانی ندارم که بخواهم اینجوری جنس بفروشم، باید تحویل جنس جدید بعد از تسویه حساب قدیم صورت پذیرد. ایشان که ازجایی دیگرعصبانی و خشمگین بود مرا به شدت هل داد به طوری که زمین خوردم ! پس از بلندشدن از زمین به هوا پریده و یقه ایشان را گرفتم.

وقتی باچنین صحنه ای مواجه شد، بلافاصله ازعملکرد خود پشیمان و مرا به گرمی پذیرفت. طلبم را داد وسفارش جدید خود را ارائه نمود. بعد ازچند دقیقه گفت:آفرین، قطعا چنین پیشرفتی مرهون چنین جسارتی است.”! اما این همه تحقیر چه تأثیری برکسی که راهش را انتخاب کرده و میداندکه باید چکارکند، دارد؟

کار جدید

 

 

خود می گوید در آن زمان، مغازه های بزرگی در شهرمان وجود داشت اما برکت و رونق مغازه ی ما خیلی زیاد بود. من تصمیم گرفته بودم به پدرم کمک کنم و این برکت را لطف خدا می دانستم. بدهکاران را دست خالی بر نمی گرداندم و طلبشان را می دادم. پدرم برگشت و اداره ی مغازه را دوباره بدست گرفت اما من که دیگر از درس و مدرسه فاصله گرفته بودم به فکر کاری بزرگتر افتادم. تصمیم گرفتم هر روز با وانتی که به اهواز می رفت به شهر بروم و تره بار بگیرم و بفروشم. تقریبا بیست ساعت از شبانه روز به این کار اختصاص یافته بود.

به مرور دیدم می توانم محصولات مغازه یمان را به شهر ببرم و محصولات شهر را به آنجه بیاورم و در این صورت می توانم بیشتر سود کنم. این کار را انجام دادم. از همان کودکی رویای بزرگی در ذهن داشتم که روزی بتوانم کارآفرینی کنم، به همین دلیل کیفیت کارم خیلی مهم بود. سعی می کردم با تحقیق و پرس و جو مشکلات کارم را رفع کنم و رضایت مشتری را جلب کنم. طبق بررسی هایم متوجه شدم که دو محصول مربا و آبلیموی کارگاه مان بیشتر از محصولات دیگر مشتری دارد به همین دلیل تصمیم گرفتم بیشتر تمرکز و توانم را بر روی آن بگذارم.

از بین این دو هم خودم آبلیمو را انتخاب کردم. در میدان تره بار با تجربه هایی که درآن مدت کسب کرده بودم توانستم مرکز خرید لیمو را پیدا کنم؛ مقداری شیشه، تشتک و لیبل تهیه و کارم را شروع کردم. خیلی زود به دلیل کیفیت محصولات مجید بازار شوشتر، اهواز، دزفول و خرمشهر را گرفت. بعد از گذشت زمانی متوجه شدم رقبا با کاهش قیمت محصولاتشان در صدد شکست من هستند. تجربه ای نداشتم، نمی دانستم آن ها چکار کرده اند که توانسته اند قیمت محصولاتشان را کاهش دهند. پرس و جو کردم و متوجه شدم که آن ها آب به آبلیموهایشان اضافه می کنند.

برای مشورت گرفتن نزد شیخ شوشتری(ره) رفتم. ایشان به من گفت دو نوع آبلیمو تولید کنم؛ یک نوع آبلیمو با درصدی که آب به آن اضافه شده و یک نوع کاملا خالص. بر روی لیبل آن ها هم این موضوع را بنویسیم. این راهکار را اجرا کردم، مردم با دیدن صداقتم در کار، بیشتر از قبل از محصولم استقبال کردند و این یک تجربه بزرگ برایم بود که به خوبی توانستم از عهده ی آن بر بیایم.

پیشرفت در کار

 

 

اقداماتی که در راستای کارم انجام می دادم، باعث رونق گردش پول و رونق سرمایه منطقه شده بود که نظر مسئولین بانک ملی را به خود جلب کرد. روزی از طرف رئیس بانک از من دعوت شد و من هم در ساعت مقرر به آنجا رفتم. رئیس با دیدن من خطاب به من گفت: بچه جان چکار داری؟ و من که می دانستم او مرا نشناخته، خودم را معرفی کردم و بعد از معرفی با استقبال گرمی روبرو شدم. مراودات پولی که در این مدت داشتم برایش باعث تعجب بود، او می گفت: این معاملات از یک کاسب پنجاه شصت ساله ساخته نیست! چطور این جرأت را پیدا کردی؟ و من در جواب ایشان گفتم: ایمان و صداقت.

راه اندازی کارخانه

 

 

کم کم نیاز دیدم که کارم را وسعت دهم به همین دلیل هم افراد بیشتری را استخدام کردم و هم دستگاه های صنعتی و مدرن تهیه کردم. همچنین تصمیم گرفتم کارگاه را به بیرون از شهر ببرم. شرایط زمینی که خریده بودم، مساعد نبود -باتلاقی بود- با این حال باید زیر ساخت خوبی اِعمال می شد- خاکریزی و تسطیح به ارتفاع۸ متر و به وسعت ۵/۱ هکتار- فاز اول کارم در ۲۲ بهمن سال ۷۲ استارت خورد.(فاز اول=۵/۱ هکتار و هفت هزار متر مربع تأسیسات- فاز دوم= ۳ هکتار و شانزده هزار و پانصد متر مربع تأسیسات)

امروزه محصولات مجید نه تنها در ایران بلکه در تمام کشور های جهان: کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپا، آمریکا و خاورمیانه وجود دارد و صادر می شود. این مجموعه با داشتن بیش از ۵۰۰ نفر نیروی کاری یکی از پر افتخارترین کارخانجات ایرانی است. نتیجه ی سال ها زحمت و تلاش که شاید بعضی وقت ها با تلخی و تحقیر هم همراه بود، این است. مجموعه ای توانمند و متعهد که بزرگترین رسالتش را سلامتی مردم می داند.

 

پیشنهاد آقای قنادان برای موفقیت

 

توکل و ایمان به خدا، مهمترین رکن یک موفقیت بزرگ است. صرف نداشتن سرمایه بیکار نمانید. شروع کنید و با ایمان و اعتقاد به توانمندی های خودتان پیش بروید. در مسیر استعدادهایتان شکوفا می شود و به این باور می رسید که خواستن توانستن است.

 

چنانچه موفق به اتمام این مقاله در مدت زمان تخمینی نشده اید به سایت تست تندخوانی مراجعه نمایید

خواهشمندیم با دیدگاه سازنده خود ما را در ارائه هرچه بهتر مقالات یاری نمایید.


تیم آموزشی ماهان تیموری