در اهمیت یک بیزینس پلن خوب همین بس است که یک طرح تجاری خوب می تواند ، در موفقیت شما تاثیر بسزایی گذاشته و تا حدودی موفقیت شما را تضمین خواهد کرد لذا داشتن یک بیزینس پلن مناسب می تواند بسیار کمک کننده و موثر واقع شود . ما در این پست یک بیزینس پلن طراحی شده را در اختیار شما قرار می دهیم . امیدوارم که از آن نهایت بهره را ببرید .
در این بخش باید موضوع طرح را بیان کنیم که می توانید نمونه ی فرم آن را در فایل قرار داده شده مشاهده نمایید.
این بخش شامل شرح توصیفی می شود که ، به
ماهیت فعالیت اقتصادی و روش انجام آن می پردازد .در این بخش کالا یا
خدماتی را که قصد تولید آن را دارید شرح دهید .علاوه بر این در این قسمت به
شرح بازار هدف و مشتریان بالقوه ، نیز می پردازیم بازار هدف خود را توصیف
کرده و مشتریان رقابتی بودن محصول وسایر موارد را به صورت کامل و جامع شرح
می دهیم . هم چنین در بخش شرح کسب و کار برنامه های خود را نیز بیان می
کنیم منظور از برنامه ها همان روش های عملی جهت دستیابی به اهداف تعیین شده
می باشد .
قیمت گذاری نیز جز مواردی است که در بخش شرح کسب و کار بدان
می پردازیم : استراتزی خودمان را جهت تعیین قیمت نهایی محصولات بیان می
کنیم و همچنین هزینه های عمده ای که در تولید محصولات متحمل می شویم را
بیان می کنیم .
کارآفرین در تهیه طرح کسب وکار باید
نسبت به تهیه رزومه خود و افرادی که با وی قصد ایجاد این کسب و کار را
دارند اقدام کند. این بخش از طرح کسب و کار از اهمیت ویژهای برخوردار است
زیرا ظرفیت و توانایی کارآفرین را در مراحل ایجاد و توسعه کسب و کار بیان میدارد. این بخش از اطلاعات باید در دو محور اصلی فراهم گردد:
۱ – سوابق کاری در زمینههای مرتبط با کسب و کار
۲ – سوابق تحصیلی، آموزش و مهارتها و پیش زمینههای فردی
لیستی از تجهیزات مورد نیاز خود را همراه با هزینه تهیه آنها فراهم آورید.
چارچوب حقوقی که برای کسب و کار خود برگزیدهاید و دلایل انتخاب آن را بیان نمایید.طبق تبصره ماده ۱۴۷ قانون مالیاتها موسسه عبارت است از هر شخص حقیقی و یا حقوقی که دارای دفاتر قانونی باشد.
در صورتی که تصمیم به ثبت یک شرکت دارید باید نوع آن شرکت را مشخص نمایید( شرکت با مسئولیت محدود – شرکت سهامی- شرکت تعاونی – شرکت تضامنی – شرکت مختلط و . . . ). در صورتی که شرکت سهامیباشد ذکر میزان سهام، ارزش هر سهم، چکیده سوابق سهامداران ، مدیران ، سیستم مدیریت اطلاعات و مجوزهای مورد نیاز نیز لازم است.
معیارهای انتخاب محل استقرار کسب و کار خود را به دقت بیان کنید. دسترسی به خریداران، تامین کنندگان، توزیع کنندگان، سرعت حمل و نقل کالا به بازار، هزینه مربوط به تهیه مکان (رهن، اجاره و یا خرید) از جمله مواردی است که میتواند مورد اشاره قرار گیرد. برآورد هزینه تهیه مکان به صورت درصدی از فروش پیش بینی شده سالیانه میتواند به ارزش این بخش از طرح کسب و کار بیفزاید.
در صورتی که کسب و کار مورد نظر تولیدی(تولید کالا و خدمات) باشد: این بخش از طرح کسب و کار ضروری است.
شرح کامل فرآیند تولید- Layout کارخانه و ماشین آلات- تجهیزات تولیدی –
تأسیسات – مواد خام – وسائل نقلیه – نیروی انسانی مورد نیاز تولیدی -تأمین
کنندگان و سرمایه مورد نیازدر این بخش میآید.
بررسی بازار و طرح بازاریابی، سرفصل حایز اهمیتی در تهیه طرح کسب و کار میباشد. هدف این بخش متقاعد ساختن سرمایهگذاران و وامدهندگان است. در این بخش از طرح کسب و کار نحوه رقابت در بازار – استراتژی کلی بازاریابی و فروش – جلب مشتری – طرحهای تبلیغی و ترویجی به همراه بودجه مورد نیاز جهت آنها – فرآیند خرید و کنترل موجودی، نحوه ورود و خروج کالا و در حقیقت کلیه امور مرتبط با قیمت گذاری ، توزیع ، تبلیغات ، پیشبینی تولید و کنترلها مورد اشاره قرار میگیرد.
برنامه ریزی مالی بخش مهمیاز طرح کسب و کار شماست. این بخش از طرح کسب و کار مورد توجه سرمایه گذاران بالقوه و قرضدهندگان میباشد.
دو مورد از مهمترین نتیجههای برنامهریزی مالی، عبارت است از:
سود مورد انتظار و ریسکهای مالی احتمالی
منابع مالی مورد نیاز برای اجرای طرح و زمان نیاز به آنها و نحوه باز پرداخت
این سرفصل از طرح کسب و کار در دو بخش تهیه میگردد:
۱-چشم انداز رشد و توسعه در کسب و کار
چه عواملی با گذشت زمان سبب موفقیت این فعالیت اقتصادی خواهد شد؟ به منابع
مالی در دراز مدت، طرحهای مدیریتی و تدابیر خاص خود در این زمینه اشاره
کنید.
خلاصه مدیریتی پس از اتمام طرح تجاری تهیه میگردد و هدف از آن جلب توجه سرمایهگذاران بالقوه، وامدهندگان و مؤسسات اعتباری میباشد. ابتدا تهیه کننده طرح باید به اختصار مفهوم فعالیت اقتصادی مورد نظر را توصیف کند و سپس رویهها و رشد بالقوه را در این صنعت متذکر شود.
سپس با اشاره به فرصتهای موجود، روش بازاریابی خود را ذکر نماید و به برخی از نتایج مهم مالی که ناشی از اعمال روش ذکر شده است اشاره کند. در حقیقت چکیده مطالب موجود در طرح کسب و کار در این بخش آورده میشود.
نیاز به نوشتن بیزینس پلن دلایلی گوناگون دارد در ادامه به صورت خلاصه و موردی برخی از دلایل مهم نیاز به نوشتن بیزینس پلن ارائه شده است.
تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می دهد که با نوشتن بیزینس پلن جذب سرمایه به حد قابل توجهی افزایش خواهد یافت. در بسیاری از موارد دیده می شود که توان جذب سرمایه در حضور یک بیزینس پلن مناسب به دو برابر افزایش یافته است. یک بیزینس پلن مناسب قادر است که هدف از جذب سرمایه و اهداف مهم شرکت شما را متعادل کند و یا به عبارت دیگر نوعی همخوانی را بین آنها ایجاد کند.
به طور معمول افراد به تنهایی یک کسب و کار جدید را راه اندازی نمی کنند و شریک یا یکی از نزدیکان انها وجود دارد که در مدیریت و اداره کسب و کار جدید به آن ها کمک می کند. بیزینس پلن به این کمک ها جهت می دهد. نوشتن بیزینس پلن به اطرافیان شما این شاس را می دهد که بتوانند کمک بیشتری را به شما بدهند.
با نوشتن یک بیزینس پلن مناسب کمک هایی که از طرف اطرافیان به شما می شود هدفمند تر و موثرتر خواهد بود. به صورت کلی نوشتن یک بیزینس پلن مناسب به شما کمک می کند تا از توانایی های افراد نزدیک به خود بهترین استفاده ممکن را ببرید.
نوشتن بیزینس پلن شما را در مسیر درستی قرار می دهد و از مرتکب شدن به اشتباهات برگ دور می کند. فرض کند بعد از مدت طولانی متوجه شوید که سرمایه شما برای راه اندازی یک کسب و کار جدید کافی نبوده است و نیاز به سرمایه اولیه بیشتری داشته اید. با نوشتن بیزینس پلن شما با چنین حالتب مواجه نخواهید شد.
در مثالی دیگر ممکن است شما برای کسب و کار جدید خود نیاز به شریکی ماهر و توانا داشته باشید. با نوشتن بیزینس پلن شما از وجود این نیاز مطلع خواهید شد و دچار این اشتباه بزرگ نمی شوید که بدون داشتن یک شریک توانا کسب و کار خود را شروع کنید.
زمانی که شما کسب و کار جدیدی را شروع می کنید ممکن است در ابتدای راه به دلیلی وجود تعداد بالای ایده های نو و وجود انگیزه زیاد در شما برای پیشرفت سریع دست به تصمیمگیری بر اساس احساسات بزنید.
شما ممکن است دست به اقداماتی بزنید که در واقعیت برای رسیدن به اهدافتان مفید نباشند. وجود یک بیزینس پلن مناسب باعث می شود که در مورد کارهایی که لازم است انجام شود به خوبی فکر کنید و به دور از احساسات بدانید چه کارهایی می توتند شما را به اهدافتان نزدیک کند.
با تشکر از توجه شما امیدواریم از مقاله بیزینس پلن لذت برده باشید .
در این مقاله به معرفی اجزای بیزینس پلن پرداخته ایم ، با استفاده از این نکات می توانید قبل از راه اندازی یک کسب و کار راه های رسیدن به آن ، درصد موفقیت و درصد شکست را نیز مشخص کنید ، نحوه سود دهی کسب و کار و سایر موضوعاتی که به شما کمک می کند تا در مسیر کسب و کارتان موفق تر باشید .
چنانچه موفق به اتمام این مقاله در مدت زمان تخمینی نشده اید به سایت تست تندخوانی مراجعه نمایید.
تیم آموزشی ماهان تیموری
نویسنده: مهسا فرازمند- ماهان تیموری
ارائه دهنده آموزشهای : کسب و کار ، کارآفرینی ، کسب و کار اینترنتی , کارآفرین , ایده های نو , کسب و کار جدید